Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 93, 94, 95 ... 111, 112, 113 >> 13 besök idag (468339 totalt) |
Intressant läsning!
Jag har GTS Mjukvaror i min M4, i manuellt läge växlar den betydligt snabbare än med orig mjukvara, det uppskattas! Styrningen kör jag alltid i comfortläget då jag tycker den har lagom motstånd, i Sport tycker jag den blir för trög. Jag har aldrig kört på bana med orig mjukvara i diffen, men med GTS programmering tycker jag den blir för digital dvs av eller på...är inte helt komfortabel med det samt att gasresponsen är för aggresiv i sport och sport+ läget. Ska ner till ringen nästa vecka och ska då prova köra motorn i comfortläget och se om jag gillar responsen bättre. Både E46 och E92:an körde jag alltid utan sportläget för en mjukare körstil, på M4:an har jag fått för mig att det är fler parametrar än just gasresponsen som ändras så därför kör jag den i sport+ för att jag tror den ska lira bättre på bana.
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||||
Jag har linjär gaspedal i alla körlägen tack vare Stertman
Sen kan man ställa in i sportläget att det är det lätta styrmotståndet vilket jag alltid har också. Så när jag körde de olika mapparna så var det den "lätta" styrningen. Jag kör sport på gatan och ibland traction. Bana all off. Om det är torrt. Sport+ har jag aldrig i. Men växlandet med GTS var det nåt knas med, har mailat men inte fått svar än. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Linjär gaspedal hade ju varit guld!
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||||
Jag hade en non-comp M4 med original-mjukvara. Jag tyckte den var likadan, väldigt av eller på. Det blev bättre på competition, så något uppgraderades. M2 har väl samma diff bak, och den är mycket mer lättkörd tycker jag. Den släpper mycket snällare, diffen känns bättre programmerad. _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Helt med på din input, stor skillnad mot M2:ans beteende! Känns mer trygg på något sätt.
_________________ Per-Otto Kent BMW M4 G82 "Clubsport" Megane Trophy 300 Raeder Motorsport |
||||||
Min initiala känsla på diffen med CS-mappen var att den uppdaterade justeringarna av hur kraften skulle fördelas mer sällan, med en lägre frekvens. Med originalmappen i M2an så fipplar den så man känner att det shiftar lite sidledes kanske fyra - fem gånger per sekund sisådär om man drar iväg på lite ojämn beläggning och greppet räcker bara precis precis på gränsen. Med CS-mappen så var shiftningarna mer sällan, kanske en eller två gånger per sekund. Vilket kändes skitlattjo och min reaktion var att så kan det ju inte vara, jag måste känna fel. Men återigen, mycket kort kort provat! Än så länge
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Idag på vägen ner till Emmaboda via Stegeborg med mera så körde jag växellådan med CS-mapp och styrning och diffbroms som GTS.
Jag gillar inte hur M2an är i original i sport+ med konstig tung ratt. Jag tycker inte tyngden ger mer feedback utan bara mer "död" tyngd i ratten. Men GTS-mappen med ratten i comfort (och även lättrattinställningen i sport) ger lite extra tyngd mot original comfort/sport men som jag uppfattar som med lite mer feedback från hjulen och inte bara död extra tyngd. Om ni nu hängde med på svamlet Kändes bra på både motorväg, landsväg och mindre Miatavägar I stan... äh, jag vänjer mig där Diffen i GTS-mapp då? Ja fortfarande bara prov rakt fram på tvåan för att se vad som händer. Hur det funkar i sväng i full fart får jag veta imorrn . Men som sagt, tvåan rakt fram så bilen får kämpa med bristande grepp, så betedde sig GTS-mappen annorlunda än original och CS-mapp. De gånger jag testade idag på lite olika kvalité på slät/ojämn asfalt så jiddrade/småsnackade bakvagnen ingenting sidledes Märkligt. Kan ju vara att jag testat de tre mapparna på alltför olika asfaltsställen så det inte har något att göra med diffens aktiva jobbande alls Men oberoende det så ger det ju i alla fall ingen info om vilken som är bäst. På bana. I slalom. Osv. _________________ Magnus Thomé |
||||||
|
||||||
Några fler reflektioner från turen ner.
Att fjädrarna byttes till hårdare har inte märkts mycket av i Stockholmstrafiken. Är det elaka potthål eller t.ex. såna där elaka fartdämparguppremsor som i Slussen osv så har bilen alltid varit ordentligt stum och oförlåtande, så det har liksom inte blivit uppenbart värre. Men nu på skitkassa mindre landsvägar i landsvägsfart istället för innerstadsfart så märks det skillnad. Alltså väg av karaktären nimåsteasfalteraomförhelvete! Bilen blir lite mer "upset" fram och man får jobba lite mer med styrningen för att hålla riktningen. Den var ju inte kolugn innan heller iof. En kul jämförelse är Alpine A110 som mjukt håller i greppet hela tiden utan att någonsin bli upprörd och hoppa ur spår det minsta. Nu blev bilen ytterligare ett snäpp längre från det upplägget Trots att jag innan kört tre öhlinsklick fram men efter fjäderuppgraderingen gått till aningens mjukare med fem klick. Får prova o pilla lite o se hur den svarar på ändringar med de här fjädrarna _________________ Magnus Thomé |
||||||
Välkommen till steniga Småland Sådana vägar kör jag alltid på, och förvånas över hur hård en "standard M-Sport" fjädring är. Och hur illa tunga RFT hjul fungerar. Man ser även "youtubers" som testar i UK gnäller över deras "B-Roads" Värst är ju klart tjälskott i kurvor. Dessa kan slå hela balansen ur bilen, och hjulen studsar osnyggt på underlaget. Men värsta tjälskotten slapp du ju, för nu är det sommar _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Men det låter som på tok för hårt ställda dämpare... Fjädern kan inte per definition uppföra så som ni beskriver det, men det gör en för hårt ställd dämpare.
Man måste också komma ihåg att däckets sida är en del i fjädringen och därmed lufttrycket också. _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
Det är ju inte så att den hoppar ur spår på riktigt, men lite stirrigare, om jag beskriver det som att man får jobba lite mer med ratten ungefär som när man har Direzza på bilen Fast inte att den spårar som med taskiga hjulvinklar utan bara när det var trasig guppig skitkass försummad väg. Och sen är det ju en högst subjektiv bedömning inte att förglömma.
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Emmaboda igår var.... kul men irriterande Dvs det gick inget bra tidsmässigt men det gick ju ganska fort ändå. Jag överkörde mest hela dan
Jag hade ju alla fyra tempkamerorna monterade för första gången och de har ju avståndsmätare också, så jag bifogar chassirörelser som det blir i Superstage, är ganska stora rörelser. Fram är grön/gul och bak blå/lila. Återkommer med film o lite hur det gick. Bak är mätt från bil till mark, dvs inklusive däckens flex. Fram är mätt från bil till däckets ovansida, dvs rörelserna är exklusive däckens flex mot backen. Är ju lite klurigt att hitta bra plats att montera grejerna på på en gatbil som man inte vill göra någon åverkan på eller plocka isär för mycket. Och fokus är ju först o främst på att tempkamerorna får optimal plats snarare än avståndsmätarna. Sen är brusnivån lite hög, men jag har fått ner det till runt 4mm med den senaste uppdateringen av koden. Dvs även när man mäter mot något stillastående så pendlar mätvärdet något med några mm, men aldrig över 4mm. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M2 -16 | << 1, 2, 3 ... 93, 94, 95 ... 111, 112, 113 >> 13 besök idag (468339 totalt) |