Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bästa 4 cyl maskinen för en e30 gat/banbil med 600hk
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (4517 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Efter jag lagt mycket research på samma område fast 1000-1200 hk med en så lätt smidig motor som möjligt med avgas/insug på rätt sida för min bil så landade det på K24. Nu är det iofs inga fabriksdelar överhuvudtaget i min motor men det är en grymt bra bas från fabrik.
Dessutom finns det så stor eftermarknad och prestandadelar i mellansegmentet (för typ 600 hk) för riktigt bra pengar.

S2000 motorn snurrar motsols original så den kan ställa till problem.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20314



Re:

GustafB skrev:
S2000 motorn snurrar motsols original så den kan ställa till problem.
Du tänker på Honda B.
S2000 är helt normal.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4409



Re:

Niklas Falk skrev:
GustafB skrev:
S2000 motorn snurrar motsols original så den kan ställa till problem.
Du tänker på Honda B.
S2000 är helt normal.


Ah så var det ja

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
baumgardt
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 252



Finns färdiga lösningar för honda K2x i e30
https://www.tf-works.com/tf-works-bmw-e30-k-swap-kit-phase-2/

_________________


BMW e30 v8
Citera
Dunken
Gävle
Här sen Dec 2005
Inlägg: 96



Re:

Tord skrev:
Saab b234 kan väl kastas in i blandningen. alutopp iaf...

Vi har det ihop med bmw låda i 924an men plockar inte ut så mkt effekt, men Uhr har i stort sätt samma motorkoncept i sin Timeattack bil. Kostar inte mkt att bygga ihop...



Jag är med Tord, köp en motor från en 9000 på skroten.

Plockar ut 500hk, då behöver du inte ens öppna den före..
//Dunken

_________________
Mats Svensson
SAAB 9-3 AERo
Projekt Secret
BTG-Tid (8.40)
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 302



Kan bara hålla med.
Saab B2x4 är tveklöst den mest robusta OEM motorn hk per liter per krona som existerar i dags dato om man bryr sig om budget, du kan givetvis styra den med ett öppet Trionic 5 eller 7. Dvs gratis styrsystem för motorn också!
Jag hade iofs byggt på en og 9-3 motor 98-99, gillar drivkrets/aggregat bättre i den konfigurationen om man skall göra en eftermarknadsinstallation
Jag körde en 700hk variant på denna motor i min Z3a, som har många likheter med E30.
Klockrent koncept, och "överjobbar" man inte motorn som jag gjorde är det näst intill gratis

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M3 Competition Touring
Citera
magnum
Spånga
Här sen Apr 2006
Inlägg: 419



'Hur mycket tyngre är en Saab motor mot Hondan ?

Måste säga av dom småtrimmade jag kört är saabmotorn den bästa, och verkar hålla bra

_________________
Carl Svedenius - Audi a3 Cheva C10
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Skulle alla dagar i veckan köpa en elcyckel före en saabmotor

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Malkolm666
Västerås
Här sen Dec 2007
Inlägg: 14



Re:

magnum skrev:
'Hur mycket tyngre är en Saab motor mot Hondan ?

Måste säga av dom småtrimmade jag kört är saabmotorn den bästa, och verkar hålla bra


Hondamotorn väger in runt 110-120kg beroende på kringutrustning.

Hur mycke grundeffekt är det i en Saabmotor? (Alltså utan nått laddtryck)

_________________
Malkolm Roth
Trimmor Honda som jobb. Företaget heter JDMracing och finns både på facebook och på webben.
Citera
bop
Valla
Här sen Maj 2018
Inlägg: 337



Enligt wikipedia så ligger en saab b234i-16v på ca 150hk orginal.

Jag vet vad jag hade valt.

_________________
Fredrik van Lienden
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



En sån här lista kan ju bli hur lång som helst!

Bland gjutjärnsblocken har det fortfarande inte nämnts VW KR motorn (med 2 liters block), Toyota 3SGTE, Opel C20LET, Opel Z22LET (som du kan handla grejer från GM performance så den pallar 1600 häst på mettis för dragracing över disk), Porsches 944 2.5 turbo motor, m.fl.

Hur lätt man plockar 500 häst ur valfri av ovanstående beror på vem du frågar Alla är bra kandidater för effekten i alla fall.

Bland alublocken har ingen nämnt 2.0 Tfsi.

Ingen har heller nämnt Volvo T5, ingen fyra men verkar vara lätt att ta ut 500hk ur.

I slutändan är det väl inte ovanligt att motorer som är dyrare i inköp ofta håller bättre med original delar, medan de billigare behöver nya delar. Så i slutänden blir det oftast ganska samma kostnad?

Saab motorn är väl undantaget, men sägs ha lite traktor karaktär även med 500hk med original kammarna.

En faktor bör väl också vara enkelheten att rwd konvertera då många av de föreslagna motorna är tvärställda original?

Är alu 4 pga vikt kanske en 13B wankel är ett alternativ annars? Vet inte om den är så mycke dyrare i slutändan än de flesta andra alternativen heller

Summa summarum, jag tycker att om du vill prova nått annat än BMW så kör på det som verkar roligast! Jag tror kostnaden i slutändan ändå inte kommer diffa avsevärt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3361



Re:

Cassius skrev:
En sån här lista kan ju bli hur lång som helst!

Bland gjutjärnsblocken har det fortfarande inte nämnts VW KR motorn (med 2 liters block), Toyota 3SGTE, Opel C20LET, Opel Z22LET (som du kan handla grejer från GM performance så den pallar 1600 häst på mettis för dragracing över disk), Porsches 944 2.5 turbo motor, m.fl.

Hur lätt man plockar 500 häst ur valfri av ovanstående beror på vem du frågar Alla är bra kandidater för effekten i alla fall.

Bland alublocken har ingen nämnt 2.0 Tfsi.

Ingen har heller nämnt Volvo T5, ingen fyra men verkar vara lätt att ta ut 500hk ur.

I slutändan är det väl inte ovanligt att motorer som är dyrare i inköp ofta håller bättre med original delar, medan de billigare behöver nya delar. Så i slutänden blir det oftast ganska samma kostnad?

Saab motorn är väl undantaget, men sägs ha lite traktor karaktär även med 500hk med original kammarna.

En faktor bör väl också vara enkelheten att rwd konvertera då många av de föreslagna motorna är tvärställda original?

Är alu 4 pga vikt kanske en 13B wankel är ett alternativ annars? Vet inte om den är så mycke dyrare i slutändan än de flesta andra alternativen heller

Summa summarum, jag tycker att om du vill prova nått annat än BMW så kör på det som verkar roligast! Jag tror kostnaden i slutändan ändå inte kommer diffa avsevärt


Finns ingen 2.0 tfsi med alublock

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



Re:

Mange K skrev:


Finns ingen 2.0 tfsi med alublock


Se där ja... nog trodde jag dom gått över till alublock på dom! Men alla kan ha fel

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3361



Re:

Cassius skrev:
Mange K skrev:


Finns ingen 2.0 tfsi med alublock


Se där ja... nog trodde jag dom gått över till alublock på dom! Men alla kan ha fel


2.5 tfsi har fått alublock i rs3 gen 2

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Halls
Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 86



Toyota

Toyota har ju en del 4 cylindriga motorer på 2,4 och 2,7 liter som används exempelvis i Australien och även i USA för överladdning och mycket effekt. Inte jätte mycket varv kanske, men låg effekt original och bra potential.
Flertalet sitter rätt monterat med RWD lådor original, finns manuella.

2RZ - 2,4L och 3RZ - 2,7L är väl mest populära.
Sitter i Tacoma, 4Runner, Hilux, HiAce, Land Cruiser exempalvis. Vet inte om dom är enkla att få fram i Sverige/Europa.

Annars 2TR-FE som är 2,7L som finns både med och utan Dual VVT-i.

_________________
Markus Hallsten
Samsung SM6
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1057



Hur går det här då, har ni kommit fram till nån lämplig motor till E30'n?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens



Jag vill verkligen inte spåra ur, men vad är det för fel på Porsches 2.7 och 3.0 raka fyra (944 turbo resp 968)?

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1376



Lätt m42.


Billigt o bygga smitt till dem.

Cooper packning finns.

Toppen flödar bra org.

Lätt m42

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Skruva banåkabil
Bästa 4 cyl maskinen för en e30 gat/banbil med 600hk
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (4517 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande