Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BRM GPM 66 Kart -2019 DD2 Rotax | 3187 besök totalt |
jag tjatar på mina bilkompisar hela tiden. Att köra även tunade bilar på bana är ett skämt jämfört med köra en riktig tävlingskart. Allt är så mycket mera intensivt och på gränsen hela tiden. Sedan att motståndet är från, hrm.. barn som kör rotax max senior , från 14år. Då inser man skillnaden det gör när man tränar ofta. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Fin kart!
Intressant hur olika ens upplevelser är, jag tycker karten funkar som ett roligt träningssätt men att de inte går att jämföra alls med racebilen |
||
Dagens klubb-tävllng gick bra
Om några veckor är det Göteborgs stora pris ( en klassik kart tävling i Göteborg ) eliten i DD2 kommer förhoppningsvis så man får lägga ribban på att inte bli varvad Fint tillfälle att titta lite mera på DD2-kart som är riktigt bra "ersättare" för bil-racing för oss lite äldre ( mera lätt tillgängligt (enklare), tuffare och ger en racing upplevelse av duga , klassen växer på bra nu i gräsrots-nivå ) http://www.team13.se/tavlingar _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
en liten kanske korkad fråga
men när jag var liten o körde kart sprang man dom igång finns det en kart man starter utan att springa igång den, typ start rullar eller löst start agregat det ju inte alltid man har folk med sej som vill putta runt en hela helgen _________________ henrik nielsen |
||
Finns inga dumma frågor Idag är stor del av kartar s.k TAG kartar, dvs kartar som har el-start och mycket lätta att hantera. Kärror som man vevar upp dem själva på gör det hela lätt. De flesta av oss "vuxna" som kör på hobby-nivä är solo-race-team. Några kör de lite häftigare KZ-kartarna ( 6 vxl och mera kraft ) ( där puttar man ingång dem ) Stor kartar idag har 4-bromsar, du jobbar med broms-balans, caster, camber och chassi-ställningar för få slicks att jobba optimalt > hitta fart och kunna hänga med. ( små formel-bilar i princip ) _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Vad kör man på för bränsle? "Vanlig" alkylat eller mer raceanpassad soppa?
Likhet/skillnad mot Sport 2000? Vad är egentligen populärast, billigast, roligast? Subjektiva svar är lika välkomna som objektiva. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Handelssoppa, en del kör alkylat men flesta handelsoppa. DD2 är väl ersättaren till Sport 2000 kan man säga fast mycket mera. Rotax satsar mycket på klassen, nya motorer har 1/2 - 1 års garanti , rätt unikt för rena race-motorer. I Göteborg kör många 'äldre' även KZ kunga-klassen med 40 hk 6 vxl DD2 är mera chassi och körning KZ är mera körning och klara av all effekt , helt andra spår mera V-körning Båda har sin tjusning med 4-bromsar och är tuffa kartar med effekt och kräver övning, själv gillar jag DD2 för tävlingarna är säkra och när man lärt sig hyfsat köra blir man inte varvad, det blir man i KZ DD2 är enklare och lättare men KZ går också att köra på bra nivå. KZ har stående starter med mycket adrenalin som kan gå fel... DD2 kan man om man vill köra i RMC en promotion serie som has av Radne och här kan man mäta sig med eliten om man vill, är man duktig kan man åka på de årliga global tävlingen. Men man hänger fysiskt inte med 20-30 åringarna, det går för fort för det https://www.maxchallenge.se _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Tack för en bra summering!
Den dagen jag får tillräckligt med tid över vore det kul att köra. Känner nog inget behov av KZ utan DD2 vore helt rätt för mig _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Gott - välkommen om du vill prova Glömde nämna att en av de snabbaste vi har på t13 är 63 år och har visserligen kört kart på EM nivå men sätter samma tider som eliten, ruskigt snabb, så det går hålla på många år _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Göteborg Stora Pris 2020-09-12
En liten summering ( minne) över helgens kart-tävlande, Göteborgs Stora Pris. En tävling som gick mest i regn och en final i torrt. Team13 bana som hemmabana klarar jag hyfsat i torrt med låga 43:tider , tiderna i står sig inte för toppplaceringar ( 1-0,5 sek bort) men om man är konsekvent kan man hänga med vettigt, med ca 10 kg övervikt, lång och det jag kan om kart-körning är jag nöjd med klara dessa tider även på en hetsig tävlings-helg. Med en blöt bana suddas del av fördelar ut för de lätta och "korta" förare ut vilket skulle visa sig.... Som debutant man är innan man kört tre nationella tävlingar får man alltid starta sist ( med andra debutanter ) i heaten mot förfinalen. Med väldigt liten erfarenheter av regn-körning av tävlings-kart tar jag träning och tidskörning till att lära känna hur detta skall gå till. Ställer in karten för regn-setup, kittar upp mig med att klara plask-blöt bana och ger mig ut... Sätter däcken på lite högre tryck då det är mycket vatten på banan, gissar det är rätt... Träning går inte alls, motorn spottar och lever, något är fel Avbryter och går in, eftersom man är ett "one-team" racing får man nyttja den tid man har så bra det går. Köper ett nytt stift av Radne och jettar ner, blåser på WD40 på allt och hoppas detta skall hjälpa. Nu ut på tidskörning, lika mycket vatten överallt och alla 20 kartar kämpar på, börjar känna mig lite bekväm med regn-föret och upptäcker en stil som verkar fungera. Det hela påminner lite om Lotus körning i regn, gäller att sätta karten i sitt spår och våga lita på greppet , jobba på hålla ner gasen. Tålamod och leta grepp gäller för tar sig runt kurvorna och vara noga med att broms rakt... Visar sig att jag satt en tid som är i över mitten av fältet vilket piggar upp för första seriösa regn-körande i tävlings-kart med 4-hjuls-bromsar... Dags för lite heat körning, startar alltså från sista rutorna och ligger lite lågt med 20 kartar in i första sväng i regn, diverse kamikaze-attacker pågår och jag försöker hålla mig utanför. Heat-körningarna är kul och jag plockar lite placeringar och skjuter många "lätta" förare framför mig men ingen idé att försöka köra om och riskera något. Dags förfinal och här får jag nu tillgodoräkna platser inför finaler så här finns möjlighet att avancera lite. Får till en vettig start och ligger på klungan framför mera aggressivt , plockar nu kart för kart och är rejält före bakra klungan i mål, fick till bra lufttryck av regndäcken som hjälpte helt klart. Den "lyckade" förfinalen ger mig en start-plats på 10 ruta, rätt bra för vara i detta fältet och första regn-race.. Det torkar upp till finalen och. jag ställer om karten till torr setup och sätter på fräscha slicks. Bakom står nu rad snabba förare som jag inte kommer kunna bakom om i torrt på 20 varv. Min tanke är att förvalta start-postion så bra det går och hålla mig borta från incidenter som kommer som ett brev på posten med denna start-uppställningen. Startar på inner och kommer iväg hyffsat, rätt mycket stök och det möbleras om frisk i leden, jag får inte till flyt de första 8-10 varven då det skall "knös" mycket från frustrerade kartar som vill mycket. Det snurras och körs av kring mig och jag hittar tillslut flyt och kan ta mig runt på 43:e tider mot mål. Kunde kört bättre men hade lite "våt-körning" i kroppen och ställde inte om tillräckligt snabbt... Nåväl när krut-röken lagt sig har jag tydligen landat en 10 plats med diverse diskningar och front-fearings från kartar framför. Summering En skitkul tävling som visar att regn kan "jämna ut" material och vikt parametrar och som visar att "rattandet" har större betydelse 🙂 Nu skall jag vs 2021 bli snabbare på det torr-körning, jobba mera med körning och chassi-setups som verka betyda så mycket i karting. Och jag skall lägga antal dagar på att pusta våt-körning helt klart, uppenbart ett kraftfullt vapen för oss tyngre och längre "gubbar" Foto Magnus Lorentsen _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Körde idag på t13 så blev att passa Hbg tyvärr, hoppas ni får bra race Hbg ! Dagens klubb-tävling gick helt ok, hade chans på 3:e plats med kunde inte hålla undan från "lättare" förare men kanon-dag på team 13 och körtiden med racing-upplevelsen är svårslagbar i dessa kartar Estrella stod för pris-bordet idag _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
Våra race- och banåkarbilar BRM GPM 66 Kart -2019 DD2 Rotax | 3187 besök totalt |