Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16 besök senaste veckan (20990 totalt) |
tänkte inte lägga upp nån tråd egentligen,men vi kan väl kalla det en komihåglista
![]() efter att ha sålt den galna 500hk A3 jag byggt på under några år så tog jag tag i å börja leta efter en gammal kärlek. jag har varit torsk på rs4 sen den lanserades,så jakten började när PPF köpte A3an. efter att ha tittat på några st så började jag inse att fan detta kommer inte gå bra,i princip alla RS var ganska äckliga med halvsunkig historik,men en dag dök det upp en svensksåld 2008 av sista årsmodellen som hade gått under 12k mil. så på försommaren 2018 tog med mej Erikjakan å åkte å kolla,han sa att jag skulle köpa den om de kändes rätt så de gjorde jag. prutade ner den 10 lax för framskivorna såg lite trötta ut å åkte hem. perfekt,nu har man en bil som jag inte ska göra ett skit med,bara ragga,tanka å ha de gött......josattee ![]() den har den sedvanliga utrustningen dom brukar ha,förutom "lamboratten",men det kompenserades av skalstolarna med det superovanliga race cloth tyget ![]() ![]() ![]() ![]() 20 mil efter köp sade å började den yla på lågvarv,lät skitskumt. kontaktade bilfirman som frågade om dom skulle ombesörja felsökning eller om jag ville lämna in på nåmn verkstad jag känner mej bekväm med ![]() lämnade in den på kompisens verkstad som är VAG specialister och dom konstaterade att det var PCV ventilen som var dålig och orsakade oljudet,bad dom se över hela bilen och då konstaterades att även vattenpumpen fuktade,dom drog en offert till bilfirman som tog det utan omsvep,bra jobat ![]() sen var allt frid å fröjd, konstaterade att bilen kanske borde sänkas lite gran för rätt raggarstuk,så det beställdes ett Bilstein B14 kit,när jag ändå skulle rota i framvagnen var det lika bra att byta ut alla famvagnsdelar,så ett Meyle HD kit åkte med av bara farten rev ner allt å glasblästrade å klarlackade hjulspindlarna så de blir fräsht pressade även i nya hjullager alla moddar har gjorts under vinter avställningarna,kan vara lite i o ordning ![]() ![]() ![]() ![]() beställde nya AP skivor från Reyland å flyttade över mina gamla centrum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() sen fick bromsoken sej en omgång,dessa blästrades,gulkromaterades,lackades å fick en ny tätningssats ![]() ![]() ![]() ![]() fyndade till slut en "lamboratt" som jag tycker är ett måste i en RS ![]() eftersom jag gillar de svart så folierade vi listerna å bisting fick brassa på lite färg på speglarna,jag hade en uppsättning extra liggandes ![]() ![]() sen åkte en uppsättning 20" på i nyrenoverad version ![]() monterade kåpor för B stolparna,frontläpp samt bakdifuser i kolfiber ![]() ![]() ![]() sitter sen tidigare ett non res,nonflap milltek på,och försökte få ett lite sportigare ljud genom att bygga om från H pipe till X pipe, gjorde lite skillnad kanske ![]() ![]() ![]() gjorde även en carbon clean hon min kompis som driver CM autoteknik då jag tyckte den kunde missa lite när den var kall,blev en oljeservice å nya stift, jäklar vilken skillnad de blev,nu går hon gött igen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() konstaterade att 20" är helt värdelöst när man svikör småvägar,de funkade inge bra helt enkelt efter sedvanlig vårpolering å allmänn rekond så konstaterades att det var rätt sliten lack i fronten på den,sen hittade jag en rostblåsa på ena bakdörren,så bilen revs ner å skickades på hellack ![]() ![]() 20" hjulen såldes å org 19" hjulen fick sen en genomgång ![]() eftersom lasse här på forumet tydligen tycker om sin BMW mer så kände han att det var en bra ide att sälja på mej sitt gamla kolfiber induction kit, JA tack tyckte jag ![]() så nu är vi framme i nutid....som rallyquattro bruka säga...tror jag ![]() ![]() ![]() ![]() har sonderat terrängen lite för vad jag behöver inför vinterns pyssel,ska plocka ner subframes fram å bak å blästra å pulverlacka,sen i med lite nya bussningar å så....då var Lasse framme igen,JA tatck sa jag å hala upp lädret igen. massa 034 motorsportprylar,såsom motorfästen,subframefästen,växellådsfästen å lite bra ha grejer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() sen har jag bytt ut lite färgglada lock under huven mot svarta dito från porsche å nyare Audis samt ett nytt oem expansionskärl ![]() ![]() _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
Jakans fetaste raggarbil ju!
Det vart rätt mycket micklat med den 😁, men den är jävligt fin nu! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Eftersom jag e sista ägaren på den här så ville jag göra de ordentligt,lacken var verkligen trött,dessutom råkade jag massakera en svindyr alu framskärm när jag försökte åka lågt÷fitment+busa=erik fick svetsa lite ![]() Det är ganska trötta 420 hästar,så den lär tuktas för att vakna till liv. Var uten på en långtur å spöade hårt runt västmanland med ett par possepolare å den gjorde sej bra på vägarna,fick ihop 20+ mil. Tyvärr upplever jag den rätt läskig å instabil vid hårda 200kmh inbromsningar på kurviga vägar,får hoppas bussningsjobbet gör susen Dessutom blev jag bromslös ett par gånger å smetade ut mina skitbelägg på skivan, så en uppsättning riktiga belägg å kylning måste fixas _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
Vet inte vilka bakok och handbromsfunktion du har på din bil, men är det med mekanisk arm som trycker ut en kolv kolla att detta fungerar bra. Om det har börjat kärva lite så fungerar inte justeringen ordentligt och då ligger kolv/arna lite för långt ifrån beläggen och det tar lite tid innan de sätts an och inte lika hårt som vid rätt justerat. Och du tappar kanske 20% bromsverkan som frambromsarna får ta istället. Svarta locken får du gärna skriva ut artikelnr på, känns som jag behöver handla ![]() _________________ Roland Johansson |
||||
Tack för tipset rolle,ska se om jag kommer fram till nåt ang bakoken.
Här är artickelnumren jag handlade på, det svarta till spolarvätskan finns bara till R8,å det är för litet,så där fick det bli ett kinalock från ebay Glykol New version 2Q0121321A Bromsoljelock porsche 99635511901 _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
När man trodde man bara skulle ragge runt på sommaren utan skit under naglarna.....
Var å hämtade en -01 A3 1.8T åt styvsonen som ville ha en egen kärra Oskruvad orginalbilar finns det å göra på, typ alla vevhysslangar känns som slemmiga tentakler efter år av olja å röret till oljestickan gick av när vi kolla oljan,tur ett nytt kostar 88kr på audi 😁 ![]() _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
Snyggt jobbat
![]() ![]() _________________ ///Niklas Holm Kör: Mitsu evo 3 430whp 530nm |
||||
Det känns som att nästa steg är total rensning, KW v3 alt Öhlins mfl, skalstolar, rdäck etc sen flytta tråden till "Våra race- och banåkarbilar"
![]() ![]() _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||
Tackar, försöker hålla det så diskret det bara går ![]()
Nää nån renodlad banåkarbil blir detta aldrig, men kw v3 är nog inte helt orimligt att det kan bli, för mina b14 är ganska värdelösa då jag gärna skulle vilja prova justera lite mer än bara höjd Fick hem ett paket från verkline idag,mkt prisvärda prylar som verkar funka bra om man surfar runt lite Blev diffbussning samt bakre subframebussningar i alu Var skeptisk till alu,men enl dom som kör med dom så blir det inte mkt mer vibrationer å oljud sålänge man kör polybussningar på övriga ställen. Känns sådär å köpa svarvade alubitar när man jobbar med sånt dagligen, ska cadda av dom utifall ![]() Ska snart lägga en order på polysar till resten av bakvagnen så man har alla delar när vintern kommer ![]() _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
Det är många som vittnat om att carbon clean + mappning får dessa att leva upp till sitt rätta jag, den ena har du ju avklarat redan
![]() Längtar själv efter att få brumma runt med BNS motor, jag har min med tillhörande manuella låda i ett något större och tyngre skal dock :P (Audi V8 -91) _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Det ska vara nån annan form av programvara,men inget jag känner är wow iaf, tänkte få en ny gjord till den med bla bortplockad kallstartsfunktion (det är ju en sommarbil) för den håller på att riva garaget å triggar ett antal billarm när den drar igång på förhöjd å elak tomgång. Ska kolla upp vilka alternativ som finns,MRC i england är duktiga,men jag bor ju i sverige :/ _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
Ja den är riktigt fin att mata mil i, högljudd i stan,å knäpptyst på landsväg _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
En helg i omvårdnadens tecken...
Fre kväll blev de en olje+filterservice...10L olja katchiiing Sen lördagskvällen ägnades åt att riva insug, efter sett en obehaglig ökning av insugsflaps som släpper och orsakar totalhaveri så gjorde vi en flap delete, som tur är så har jag en fantastisk kompis som inte gör annat än att skruva VAG bilar hela dagarna å gillar starköl så rev vi insuget och plockade bort flapsen, man får knacka ur 16st "frostpluggar" så man kommer åt skruvarna till plåtarna, axlarna samt ställmotorerna lät vi sitta kvar så man slipper göra en ny mapp för att slippa felkoder. Så nu har ett orosmoment eliminerats.... Men konstaterade vä inre drivaxeldamask var trasig, så nästa projekt blir att byta samtliga damasker, för går en så lär väl resten kasta in handduken snart. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
Jag tror du ljuger, med en tom cocacolaplatta som rymmer delar i alla bilder.... Inte ok Min lite äldre blöjtaxi tar bara 8.5 liter vid oljebyte men det är ju ingen rs, så inte gjord för att köra för i kurvor. Gamla Dkv V8 tog 10 liter vid byte ![]() Och du glömmer väl inte damaskerna i bakvagnen? Undrar om det är de vanliga flapparna som ändrar insugslängderna efter gaspådrag och varvtal, på de äldre moroterna verkar de stabilt byggda men varvar ju inte lika mycket. Eller har rs4 andra flappar? Mitt problem är mer att ena raden flappar fastnar i vevhuvsventilationsolja och inte rör sig som korrekt, men efter lossning verkar det inte hända lika lätt. _________________ Roland Johansson |
||||
Rolle
Balre damaskerna byts i vinter när bakvagnen åker ner, tyvärr kan jag inte vänta till dess med dom främre för den har slabbat ur sej fett. _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Vw Arteon sb RS4 4.2 raggarbil...såld |
||||
Du har väl redan kollat att det är en reva i damasken men det är inte helt ovanligt att de 'fuktar' fett för att buntbandet inte håller ihop riktigt bra. Undra om inte äldre slutkört fett lättare flyter iväg också. Är det ända problemet kan ju ett nytt buntband vara en tillräcklig lösning för stunden. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 16 besök senaste veckan (20990 totalt) |