Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer Evolution 8 2005 - vintervila ? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 8 besök senaste veckan (82894 totalt) |
Nää, fel anslutningar på orginalgrejjerna, orkar inte svetsa dit en fläns på min 3" eftermarknads downpipe
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
_________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||
Efter mycket väntant så var avgasystemet ihopplockat och oljeläckan verkar tätad, pluggen verkade inte dragen ordentligt, så provstartade jag efter ett års dvala. Gick såklart som en påse skit, aldrig ska nått bara vara o vrida om nyckeln
Går ordentligt fett, AFR 11.7 rapporterar sprutet och det känns inte otroligt med tanke på sotfläcken på lagerhyllan bakom bilen. Vill inte riktigt gå ner i varv heller om man duttar på gasen så blir till o felsöka. Ska bulta i min bredbandslambda o se om den säger samma lika så det inte är min sond som fåt spelet till o börja med. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Tittade lite på loggen från sprutet idag, såg att den visar 20% trottel på tomgång , och sedan 30% efter petat till gasen en gång. Känns som det inte borde vara så
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
En dag till av felsökning, TPS givaren verkar leva sitt eget liv. Kalibrerade den och allt såg bra ut, startade en vända och rätt vad det var så harvade den på 20% trottel trots jag släppt pedalen. Blir till o låna ett spjällhus o prova med.
Sedan verkar en spridare gett upp, får inge soppa till en cylinder verkar det som, plockade stiften och ett av fyra luktade inte bensin Blir o riva ur o prova på bänken... _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Tror jag hittat felet med spjällhuset
Note to self: ta bort alla papperspluggar innan du startar Plockade ur spridarna och lämnade till WiTune för att köra dom i spridarbänken, får se om en är död eller inte. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
_________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||
Spridarna verkade okej efter en omgång i bänken, 3,5% skillnad ungefär mellan dom. Så nu är frågan om det är så illa att den hoppade igång i bänken av nån anledning eller om det är strömproblem i bilen. Så fort jag fått hem dom får jag pröva och byta lite plats på dom och se om det är skillnad. Förhoppningsvis är det inte strömproblem
Spontant känns det som att ett set nya spridare kanske vore på sin plats så man inte har en glappande eller halvrisig spridare. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Glapp spridare var det som orsakade mitt haveri för några år sen:
Jag hade bytt till färska, men jobbigt om det är elen som glappar. _________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||
mmm, om elen verkar ok så blir det helt klart nya spridare.
Men spridarna kördes i ultraljudstvätten, monterades, mappades, kördes hem och har sedan stått ett år så risken är väl att den kan ha kläggat igen och när den kördes i bänken hoppade den igång pga mer ström eller nått. Jag lever i hoppet om att det är så i alla fall Är det ingen el till spridaren så kommer jag svära lite, det känns inte helt kul o felsöka det... Men det kommer budgeteras för spridare+ny mappning iaf tills jag vet bättre _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Ganska vanligt att en spridare tex är trögare än övriga om det har blivit ståendes en längre tid. Ofta släpper det vid varmkörning, men att den flödar samma efter det är inte troligt. Bäst att lämna in hela settet på service/mätning.
För att vara säker på elen får man koppla upp och logga med osiliskop ute vid kontakten. Sen är ju knackmätning ganska bra , det blir fort ganska omständigt med häftiga bilar. Inte så vanligt att en spridarutgång på styrsystem haltar efter som tur är, vanligast att de dör helt isåfall. Dock är det väll inte så ovanligt med kabelbrott eller glapp i kontakt på vägen fram till spridaren. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
Dom har vart på mätning i alla fall, som sagt 3,5% skillnad som mest Nu är det inte några deluxspridare så tveksamt om det är värt jobbet att serva dom. Kabelhärvan är orginal så borde funka tycker jag. Visste väl att jag skulle köpt det där ocillioskåpet på auktion i helgen Men orginal kabelhärvan brukar inte gå sönder så ofta , åtminstone inte för spridare o däromkring. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Såja, fredagsmekandet slutade med att den gamla Mitsubishin startade och gick som den skulle. Ja bortsett från att jag glömde kalibrera om gasspjället innan jag startade så den hade lite hög tomgång Kontentan verkar vara att spridaren vart igenkläggad helt enkelt.
Hittade dock lite lösa bultar till krängaren bak när jag började montera däck. Så blir en sväng att gå över alla skruvar o bultar innan den rulllar ut på vägen. Så kvällen får firas med en öl helt enkelt. Besiktning och hjulinställning kvar nu, sedan är vi redo för 2021 _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Problemet när man börjar vara 'klar' så kommer funderingar på att kanske skulle se till att alla bussningar är bytta. I framvagnen är istortsett alla bussningar numer polyeruthan , så kanske skulle komplettera bakvagnen med motsvarande.
Hittade på komplett kit från Prothane, som verkar vara nått USA tillverkat, till bra pengar. Torque är oskäligt dyra, annars är alternativet Superflex eller Powerflex. Nån som har tips på nått annat prisvärt ? Tror det blir till att investera i en liten 20 tons press, såg swedol och K&N hjul&verktyg hade en prisvärd golvmodell. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Dom hade jag helt glömt, ja det verkar bra pris/prestanda på dom. Saknar dock en bussning till nedre dämparfästet, får komplettera med Superflex där. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Tog tag i att åka till besiktningen för o se vad som behöver åtgärdas inför nästa år. Ratten och lite avgasvärden så det blir väl till att försöka plocka bort lite bränsle ur mappen på dom relevanta varvtalen
Ratten ligger på en hylla i garaget så det är en halvtimmes jobb o montera Besiktningskillarna var förvånansvärt entusiastiska och gjorde sitt bästa för att det skulle gå bra. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Våra race- och banåkarbilar Mitsubishi Lancer Evolution 8 2005 - vintervila ? | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 8 besök senaste veckan (82894 totalt) |