Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault 5 GTE -88 Honda K20A2, Tierp Arena Trackday | << 1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28 >> 107 besök senaste veckan (268432 totalt) |
Det är bra trångt, går såklart att göra en aluminiumkåpa så fläkten drar luft igenom hela kylaren men då behöver man sätta gummiflärpar som kan öppna när man kör. Är rädd för att det ger kylproblem på bana i fart istället för detta problem som i princip bara fanns i depån med stängd huv. Spakstället är inte dyrt. Typ 1500kr med frakt. Tycker det känns bra, en annan på rejsa har provat det och tyckte att det kändes bra, andra hade jämfört med dyrare ställ och inte märkt skillnad. Hittar inte länken bara. Gäller att man har rätt wirar så att det passar bara. https://www.ebay.com/itm/Short-Shift Är väl i princip K-tuneds spakställ men från alternativ leverantör. Skönt att bilen fungerar. Startproblem suger och är en liten svaghet med Hondata, man har en gammal box i grunden... _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Är många som kollar på bilen numera. Tror att det hänger ihop med att bilarna från 80 talet har försvunnit ifrån den normala trafiken pga ålder och rost. Bör vara tidigt 2000 tals bilarna som skrotas i mängder numera. Blev en sväng till Skanssundet i juni, kul kombination av bilar på bilden Har haft problem med torquesteer och en diffus känsla i styrningen, visade sig att leden som sitter mellan rattaxeln och styrväxeln har blivit klart sämre trots att den är bytt runt tiden för motorbytet. Bytte till en ny likadan och det blev mycket bättre men inte helt bra. Var ute på en biltur till Mariefred med jobbet, varmt och fint med 30 grader i skuggan utan AC, men nya elfläkten gör sitt jobb och håller motortempen på 90 grader även vid stillastående efter lite inspirerad körning Är lite spretigt då jag paralellt håller på att förbereda för bytet till Renault laguna spindlarna, har iaf nästan fått isär hjullagren. Tänkte att jag ska bota det diffusa i styrningen en gång för alla. Fick köpa en specialskruv till styrväxeln. Köpte därför en helt ny styrväxel, som dock visar sig ha en annan anslutning in i styrväxeln. Börjar gräva på internet och det visar sig att nyare R5 har skippat leden med gummi i för en solid led. Köpte därmed nedre delen av styraxeln från en Renault 5 från 1990, helt utan gummi och glappfri Nästa del i pusslet är att få ihop bumpsteer kitet som är för en Renault Clio II Sport 172. Visade sig att det fanns inre styrleder i rätt längd som passar mot R5 styrväxeln i innerkant och har samma gänga som Clio II Sport 172 i ytterkant. Renault nummer 7701472113 och sitter på Clio II och Kangoo I. Nästa del i pusslet är yttre drivknutar för att passa Laguna I Spindlarna. Blev artikelnummer 7700874197 som är Renault Laguna I och Megane I som har rätt splines för mina drivaxlar men rätt splines mot Laguna Spindlarna i ytterkant. Laguna nav med 23 splines och större diameter isf 21 splines i ytterkant. Borde lösa problemet med att jag vred av yttre drivknuten vid en hård start. Samt rollcenterkompensering och större hjullager. Byter till pinnskruv bak, ska byta fram också när jag byter till Laguna Spindlarna. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Det minns jag med. Blir alltid nån som vill gasa vid rödljusen där. Var den orginal eller trimmad? Tyckte den verkade lite pigg för en orginalbil men det är inte heller helt lätt att gasa fullt i lägre hastigheter med min bil. Jobbar vidare med framvagnen. Grovt måttad i nuläget då fästöronen för fjäderbenen inte är fastsvetsade. Men det ser ganska okej ut. Verkar ha ungefär 2 graders justerbarhet i Camber på excentern mellan spindel och fjäderben. Verkar få ganska bra infjädring om jag kapar fästplattorna något. Behöver dock kortare styrstag, får leta i Renault katalogen om jag hittar nått som passar R5 växeln ihop med Clio Sport yttre styrled. Har kortat mina max nu men har 35mm toe in mätt på 15" fälgen Renault 5 GTE 2020 Laguna Spindlar _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Kanske skulle ta och mäta lite någon gång och se vad programmet säger Vet bara att det blev en stor jäkla skillnad när jag bytte framvagnen till cup spindlarna med rollcenter correction, dock ändrade jag även bakaxeln samtidigt. _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Kul att du kom ihåg det:) Minin är relativt pigg med ca 230-240hk. Den får ev en ny turbo i vinter för att hitta lite mer effekt(org har nått sin gräns). Det märktes helt klart att du inte hade en vanlig R5a, så kikade in här på Rejsa och förstod snabbt varför du var svår att hänga av haha... Tror nog att du drar ifrån om jag inte får hjälp av r-däck. Då ligger bästa 0-100 på 5.8 med Racelogic vilket är bra för en Mini i alla fall:) Riktigt kul bygge du har! _________________ M@gn u sH u l t |
||||||
Har iaf fått ihop bilen med nya framvagnen. Dvs Laguna spindlar med rollcenter och bumpsteer justering är på plats ihop med ny styrväxel och ingen gummiled på rattstången.
Känns mycket bra, framvagnen är mycket lugnare över odjämnheter och torquesteer är mycket mindre. Verkar som att det skapas sjukt mycket torquesteer med flex i rattstång och styrväxel. Bilen funkar bäst med lite toe in och de tunna spacers jag har. 4mm tjockare spacers ger en nervösare och spårkänsligare framvagn likt toe out. Kommer köra Captur skivorna som jag har mätt klart lägre temperaturer på men det verkar som att den bromsar lite olika på sidorna fram eller så är den nya skivan inte riktigt insliten med belägget ännu. Har bytt fjäder i lådan som styr motståndet i sidledsrörelsen och detent springs dvs fjädrarna som trycker på kulan som låser skiftgaffeln i växel, påverkar känslan när växeln läggs i. Är nöjd med känslan i växellänkaget nu Bilen har iaf den framvagnen som den förtjänar nu. Är bara ledlager i hela framvagnen och Clio 182 cup geometri. Blev inte riktigt bra med krängaren även denna gång då frigången vid stora styrutslag blev lite förliten. Men det får vara iår. I vinter ska jag nog ta tag i bilens två kvarvarande gummibussningar som sitter i bakaxeln. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Kul att det inte är bara vi BMW snubbar, som plockar delar ifrån hela reservdels listan till alla modeller
Jag har samma erfarenhet vid korrigerad Bumpsteer, mycket onödig nervighet försvann. Och bilen blev mer immun mot dålig väg, speciellt vid "Diagonala järnvägsspår". _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Här letar man igenom halva reservdelskatalogen av samtida Renault modeller. Framvagnen är iofs i princip bara Laguna 1 4 bult spindlar med R19 bärarmar, Captur bromsskivor, okadapters för Clio 197 4 kolvsok men med Porsche Boxster Brembo ok. Är kul att det ofta går att kombinera ihop något, verkar även vara så på Bmw. Är ett annat lugn i framvagnen med korrigerad bumpsteer, känns som bilen har en annan tyngd och lugn över odjämnheter som numera inte kräver korrektion av ratten. Hade inte laddat upp nån bild på bumpsteer justeringen. Plockade bort fjädern och hissade sedan upp och ner med ett magnetiskt laserpass på bromsskivan. Satte ett rutat papper på garageväggen typ 2m bort. Siffrorna är olika antal brickor på styrleden. Är fullt infjädrat högst upp, rideheight är strecket i mitten och fullt utfjädrat det nedersta strecket. Får känslan av att det är väldigt lite toe förändring inom ett område av höjder på styrleden men när man kommer utanför det området så drar toe förändringen iväg antingen vid in eller utfjädring _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Den blev verkligen otroligt mycket bättre, innan var den rätt opålitlig vid gaspådrag på vanligt knölig landsväg och kunde dra åt något slumpmässigt håll, inte så förtroendeingivande, speciellt för mig som inte var van. Även fast en del torque steer finns kvar är det ju en jätteskillnad att faktiskt kunna hålla emot och styra dit man vill, då vågar man gasa riktigt bra uppgradering!
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Du får med camber och spårvidds-förändringrna som du mäter. Metoden jag använder är ta en skiva, typ kökslucka (60x60). Bort med fjädrana. På med däcken. Ställ bilen i åkhöjd på domkraften. Ställ skivan mot däcket. Dra ett skräck mot skivan på golvet. Hiss/sänk bilen typ 10mm, nytt skräck i golvet. Gör så i hela fjädringsvägen. Är alla stäck paralella så ingen guppstryning _________________ Johan Sjölinder |
||||||
För en stackars ofrälst som precis har börjat läsa på om bumpsteermätning, kan man inte sätta så lasern pekar 90° åt sidan istället för längs med?
Då borde ju camber och spårviddförändringar inte påverka resultatet. _________________ Peter Johansson |
||||||
_________________ Johan Lekås |
||||||
Jag säger som han i Sunbyberg. -Tänkte inte på det. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Man kan väl göra 2 mätningar, en utan att styrstaget monterat då får man ju med spårvidds-förändringen. Sen monterar man dit staget och då får man ju toe-förändringen. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Det går ju mäta på många olika vis.
Vill man ha ut ett exakt mätvärde är ju "vippa å Indikator klocka" modellen bra, eftersom man då får ut mätvärde i mm. (Kan väl vara diskutabelt om man hellre vill ha grader) Jag byggde en egen när Kuggstången skulle dit på 635an. (syns lite i min video nedan) https://youtu.be/UCeN6G3JVNI?t=54 _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||||
Är nog svårt att mäta utan styrstaget monterat då spindeln kommer röra sig när man hissar. Jag satte pappret så att det hade samma lutning som cambern i rideheight. Men som fuling säger kommer ju spårvidds och camber förändring in i min mätning. Dock tänker jag att skillnaden mellan de olika mätningarna med min metod fortfarande blir skillnaden i bumpsteer. Men det är ju såklart svårt att då ut ett exakt mätvärde på hur mycket bumpsteer man har så man vet säkert vilken inställning som är bäst. Är en intressant tanke att mäta 90 grader år sidan, kanske provar det vid tillfälle. Får göra en adapter för passet bara eller om man sätter fast det i en av navets pinnbultar. Tanken med min initiala mätning var mest att få till något som är ganska bra med den enkla utrustning jag har för camber, toe, caster och bumpsteer. Var för övrigt rätt stökigt att mäta camber, toe och bumpsteer på en upphissad bil på ett garagegolv som lutar. Men det blev rätt bra tillslut. Vad jag vet har ingen monterat dessa saker på en R5 eller Clio 1 då dessa saker är för Clio 172/182. R5 och Clio 1 grupp A eller Maxi har förlängd spindelled men de har speciella spindlar och troligen mer spårvidd. _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Renault 5 GTE -88 Honda K20A2, Tierp Arena Trackday | << 1, 2, 3 ... 24, 25, 26, 27, 28 >> 107 besök senaste veckan (268432 totalt) |