Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Radical SR8 2012
<<   1, 2
5354 besök totalt
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284


Trådstartare
Re:

erki87 skrev:


Hur har det gått för veven?


Allt är i bra skick, vi gör en översyn enl Radical's rekommendation på timmar.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 883



Fick åka några varv med en sådan och 1:04 tider på Knutstorp.
Helt underbart.
Killen som körde var missnöjd att han inte kom under 1 minut och klagade på dålig traction.
Jag njöt stort!

Grattis till bilen! Den får ni kul med!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Assar
Skellefteå
Här sen Okt 2013
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hur gick det med motor renoveringen ? Intresserad då jag funderar på att skaffa en sådan pjäs

_________________
Assar Eklund
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284


Trådstartare
Re:

Assar skrev:
Hur gick det med motor renoveringen ? Intresserad då jag funderar på att skaffa en sådan pjäs


Renoveringen gick tillslut bra, men Radical är helt hopplösa att ha att göra med.

Om du ska köpa en SR8 så bör du ha stor plånbok och mycket tålamod (går sönder ofta och kräver mycket service)

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
3UBA296
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 26



Re:

Speedfreak skrev:
Assar skrev:
Hur gick det med motor renoveringen ? Intresserad då jag funderar på att skaffa en sådan pjäs


Renoveringen gick tillslut bra, men Radical är helt hopplösa att ha att göra med.

Om du ska köpa en SR8 så bör du ha stor plånbok och mycket tålamod (går sönder ofta och kräver mycket service)


Kom du fram till vad det var för lager?

_________________
John Svensson
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284


Trådstartare
Re:

3UBA296 skrev:
Speedfreak skrev:
Assar skrev:
Hur gick det med motor renoveringen ? Intresserad då jag funderar på att skaffa en sådan pjäs


Renoveringen gick tillslut bra, men Radical är helt hopplösa att ha att göra med.

Om du ska köpa en SR8 så bör du ha stor plånbok och mycket tålamod (går sönder ofta och kräver mycket service)


Kom du fram till vad det var för lager?


Ja, Rover V8. Men Radical har köpt upp all produktion av racelager, så det enda som finns på marknaden är STD-lager och Radical säljer inga interna delar löst.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1370



Vad är speciellt med race lager?

Finns ju dem med ökat lagerspel, men annars vad skiljer?

Jag hade kört med rover grejerna o noga mätt lager spel osv.

Sen hade jag kollat dem för säkerhetsskull efter några timmar.

Inge kul o rasa en sån motor. Vev o block går ju inte o köpa.

Packboxar borde vara nån std dimension som skf har.

Mvh o lycka till

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284


Trådstartare
Re:

erki87 skrev:
Vad är speciellt med race lager?

Finns ju dem med ökat lagerspel, men annars vad skiljer?

Jag hade kört med rover grejerna o noga mätt lager spel osv.

Sen hade jag kollat dem för säkerhetsskull efter några timmar.

Inge kul o rasa en sån motor. Vev o block går ju inte o köpa.

Packboxar borde vara nån std dimension som skf har.

Mvh o lycka till


Racelager är oftast blybaserade och designade för att tåla högre laster.

Vi hade inget val annat en att köra STD Rover lager. (går åt 3st lagerset då man bara använder en halva och axiallagret kommer från något annat)

självklart mätte vi lagerspel, det stora problemet där var att Radical inte ville lämna ifrån sig några specifikationer

Vi hade turen att hitta en firma i England som tidigare hade fått göra jobb på dessa motorer åt Radical och således hade specifikationer, och även visste och kunde sälja oss alla delar utom ramlager.

Att öppna för att kontrollera lagren är ett jätte jobb på dessa motorer så det vill man gärna slippa.

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1370



Ofan.

Skönt det löste sig!

Hoppas det kommer funka fint.

Sjukt ball motir

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Tips som kan vara bra framöver, eller för annan läsare, via Glyco,s hemsida kan man ladda ned hela deras sortiment i PDF, typ 1000 sidor eller nått, så det finns i princip info om alla lager tillgängliga, i pdfen kan man via sin PDF läsare söka efter de mått/siffror man vill hitta.
Den vägen kan man sen hitta vilka andra motorer med motornamn, som har dessa lager, då är det lättare att leta fram racelager från andra tillverkare utifrån den informationen.

Jag hittade till min v10 på det viset

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Speedfreak
Huddinge
Här sen Maj 2010
Inlägg: 284


Trådstartare
Re:

knotan skrev:
Tips som kan vara bra framöver, eller för annan läsare, via Glyco,s hemsida kan man ladda ned hela deras sortiment i PDF, typ 1000 sidor eller nått, så det finns i princip info om alla lager tillgängliga, i pdfen kan man via sin PDF läsare söka efter de mått/siffror man vill hitta.
Den vägen kan man sen hitta vilka andra motorer med motornamn, som har dessa lager, då är det lättare att leta fram racelager från andra tillverkare utifrån den informationen.

Jag hittade till min v10 på det viset


Läst den från pärm till pärm

_________________
Mvh/Dick Gilled

Radical SR8
AMG GT R
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6138



Hahaha, ja det måste ha tagit en stund

, tänkte faktiskt skriva ut den å göra likadant, men orkade inte när jag såg antalet sidor,
sen satte jag mig vid en hederlig PC å insåg att det var enkelt att söka å spara bokmärken till intressanta sidor .

Hittade du lager där??

Jag hittade en annan audi, äldre, vanligare, som hade lager med exakt rätt mått, beställde dem och de hade bara "låsklacken" på lite fel placering så den slipade jag bort, sitter ju dock på andra halvan av lagret och satte de halvor som blev utan med locetitelåsning. Pepparpeppar så har det ju funkat typ 20 timmar nu under inkörning/mappning.


Blev det std lager i din nu?
En sak jag läst (sant eller missuppfattning)
Std lager, typ glyco har ett lager koppar direkt under lagermaterialet.
Detta verkar normalt inte finnas på "racelager"
Kollar/tömmer du filtret frekvent efter körning ser du direkt när det är dags att byta lager genom att du börjar få kopparmetallic nyans i oljan.

Tycker dock att en hel timme varmkörning låter konstigt mycket, eller ingår några uppvärmningsvarv på bana i dessa.
Har hört en hel del i mitt tycke märkliga riktlinjer/uttalanden/påståenden från radical, jag förstår att de håller en race-klass/enhetsserie, men för typ trackday/hobby kan man nog bortse från mycket av det.

Vad sitter det för styrsysyem på din motor? Gissar att den är låst/plomberad och lösenordskyddad?? Hört att de radical med eco-boost motorn kör med en plomberad Syvecs.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Radical SR8 2012
<<   1, 2
5354 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande