Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Behålla balansen vid fjäderbyte?
1432 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Funderar på att byta fjädrar på bilen för att få den lite styvare. Är idag fjädrad runt 2 Hz vilket inte är särskilt hårt på en racebil. Hjulkonstanter av kräng- och spiralfjäder ser ut som följer:

Befintligt Nytt?
Hjulkonstant spiralfjäder fram: 49,4 81,2 N/mm
Hjulkonstant spiralfjäder bak: 33,2 47,5 N/mm
Hjulkonstant kränghämmare fram: 19,7 17,3 N/mm
Hjulkonstant kränghämmare bak: 5,6 6,3 N/mm

Summa fram: 69,1 98,5 N/mm
Summa bak: 38,8 53,8 N/mm
Bak i % av fram 56,2 54,6

Det som står i kolumnen nytt för krängfjäder beror på att jag vill ha de i andra lägen än jag har idag.(Ändlägen..) Sen har jag petat in värden på fjädrar fram och bak som gör bilen drygt 50 % hårdare fjädrad och bibehåller samma balans mellan fram och bak. Borde väl kunna fundera att räkna på detta vis, eller skall man gå upp lika mycket i frekvens fram och bak för att behålla balansen?

Närmre 100 N/mm på hjulet fram motsvarar 120 N/mm på fjädern vilket låter jäkligt hårt, men det är det kanske inte på en racebil?

Får väl tillägga att detta är saxat ur Excel där alla beräkningarna ligger.

oerhört tacksam för tips och kommentarer kring detta från er som är duktiga på att räkna.

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Behålla balansen vid fjäderbyte?

De som påverkar krängningen är summan av hjulkonstanten oavsett om den kommer från den ena eller andra fjädern. Vi har med andra ord en wheelrate i roll och en i heave-pitch. När vi har krängningsfjäder på bilen så kan vi få andra värden i heave med samma roll-rate. Vise versa. Nu så får du gå på med andra stötdämpare när du går upp emot 3Hz vilket även det kan ställa till med balansproblem. Men det tycker jag inte du ska vara rädd för, fjädrar är inte så dyrt. Så räkna med viss intrimmning av paketet.

3Hz (om det nu blir det) är inte överdådigt hårt för en banbil, men köp bra dämpare så blir följsamheten bättre. Du bör även överväga att sänka bilen eftersom den nu kommer att fjädra kortare bit varför utrymme för detta då finnes. Det är att dra dubbel nytta av ökat däcksgrepp som inte bör sumpas.
Göran Malmberg

Mantorp
Här sen Nov 2002

När man räknar krängmotstånd och jämför vad som tas upp i fjäder och vad som tas i krängare har vi ju fått lära oss att man då ska ta med båda fjädrarna + krängaren...

Men Rikards exempel är kanske inte ett sådant av ngn anledning?

Kan ngn upplysa mig?
Det påverkar ju inte resultatet som sådant, men ändå.

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re: Behålla balansen vid fjäderbyte?

Göran Malmberg skrev:
De som påverkar krängningen är summan av hjulkonstanten oavsett om den kommer från den ena eller andra fjädern. Vi har med andra ord en wheelrate i roll och en i heave-pitch. När vi har krängningsfjäder på bilen så kan vi få andra värden i heave med samma roll-rate. Vise versa. Nu så får du gå på med andra stötdämpare när du går upp emot 3Hz vilket även det kan ställa till med balansproblem. Men det tycker jag inte du ska vara rädd för, fjädrar är inte så dyrt. Så räkna med viss intrimmning av paketet.

3Hz (om det nu blir det) är inte överdådigt hårt för en banbil, men köp bra dämpare så blir följsamheten bättre. Du bör även överväga att sänka bilen eftersom den nu kommer att fjädra kortare bit varför utrymme för detta då finnes. Det är att dra dubbel nytta av ökat däcksgrepp som inte bör sumpas.
Göran Malmberg

Räknar faktiskt med att landa någonstans runt 3 Hz, vilket känns "rätt" enl tidigare erfarenheter av liknande bilar. Precis som du skriver så kommer nu också möjligheten att sänka bilen, ca 20 mm fram blir aktuellt. Distansplattor mellan spindelled och fjäderben finns redan för att behålla Rc på samma höjd som tidigare. Dessutom ger de 1,5 grad camber och ökar spårvidden ~30 mm. thumbs up (Kan lägga ut bild om någon vill?)

Nästa steg blir att bestycka om (och ev korta) Bilsteindämparna.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om bilen är fjädrar ca 2Hz bak och fram idag med

fram ger
ff=2*81,2^0,5/ 49,4^0,5 ---> ff=2,56Hz
bak ger
fb=2*47,5^2/33,2^2 ---> fb=2,39Hz

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
fuling skrev:
om bilen är fjädrar ca 2Hz bak och fram idag med

fram ger
ff=2*81,2^0,5/ 49,4^0,5 ---> ff=2,56Hz
bak ger

Hmm Mina beräkningar säger att jag idag ligger på ca 2 bak och 2,25 fram. Ihop med ganska rejäl lättning och omfördelning av vikten bakåt så räknar jag med att det kryper upp mot 3 fram, och runt 2,5 bak. Verkar detta stämma?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

om du nu säger 2,5 och 3 så ligger 2,39 och 2,88 snudd på i felmarginalen.
Räkna på samma sätt som jag gjort i din excelfil och gämnför med de du fått tidigare så borde siffrorna bli lika. Är de inte det är något knas.

Jag har ändrat lite.

om bilen är fjädrar ca
2Hz bak
2,25Hz fram
idag med

fram ger
ff=2,25*81,2^0,5/ 49,4^0,5 ---> ff=2,88Hz
bak ger

om jag nu inte tänkt krokigt

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Jag får 2,86 Hz fram och 2,42 Hz bak så då verkar mina kalkylblad stämma!

Minskar jag dessutom vikten med 30 kg fram så landar jag på 2,95 Hz.

Tack för hjälpen!

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

En sak till:
Samman krängningsmotståndet är 2 fjädrar pluss K-fjädern fram och samma sak bak.

ps
jag hadde nog försökt ha nästan lika Hz tal fram och bak och fixat balansen med K-fjädran.
Hmm varför har jag lite svårt att förklara

Bromma
Här sen Feb 2003

Andreas Lidström skrev:
När man räknar krängmotstånd och jämför vad som tas upp i fjäder och vad som tas i krängare har vi ju fått lära oss att man då ska ta med båda fjädrarna + krängaren...

Men Rikards exempel är kanske inte ett sådant av ngn anledning?

Kan ngn upplysa mig?
Det påverkar ju inte resultatet som sådant, men ändå.

Jo, som jag också skrev, summan av hjulkonstanterna. Det går åt lika mycket kraft att lyfta bilen per mm som att trycka ned den på en sida. Eftersom båda sidor rör sig den ena upp den andra ned så blir det båda sidors wheelrate som gäller.
Göran Malmberg

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
fuling skrev:
ps
jag hadde nog försökt ha nästan lika Hz tal fram och bak och fixat balansen med K-fjädran.
Hmm varför har jag lite svårt att förklara

Har ju det så nu (2.25 och 2.0), men då har jag främre hämmaren i hårdaste läget och den bakre i mjukaste. Vill passa på att rätta till detta nu, därav de nya värdena på kränghämmare. Alternativet är hårdare hämmare fram, men skall jag ändå byta fjädrar så..

Annars håller jag med att det känns mer "rätt"!

1432 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande