Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stötdämpare slaglängd
2 besök senaste veckan (1243 totalt)
Mach 1
Uddevalla
Här sen Jan 2020

Trådstartare
Stötdämpare slaglängd

Hej,

Är det någon som vet förhållandet mellan infjädring/utfjädring, fram/bak? Alltså om man har 150mm slaglängd på sina dämpare var skall man lägga "nollpunkten"? I SFRO boken antyder dom att det fram skall vara 3:1 fram och 1:1 bak. Kan det stämma?

Tacksam för svar

/Mikael

Skellefteå
Här sen Dec 2002

För gatbruk är SFROs rekommendation minst 60 mm in och 30 mm ut fram, bak 60 mm åt båda hållen.

Så det stämmer med det du skriver. Tilläggas bör att det gäller en normal gatbil med motor fram, ungefär. Det kan krävas mer fjädringsväg i vissa fall för att det ska fungera bra.

På bana kan man också av olika skäl vilja begränsa fjädringsvägen mer (framförallt kanske utfjädring bak) i vissa fall.

Gustaf

Citera
Mach 1
Uddevalla
Här sen Jan 2020

Trådstartare
Stötdämpare slaglängd

Oj, det var snabbt svarat, tack

Finns det någon "teori" bakom detta?

/Nyfiken

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag skulle säga 1g ut och 2g in + bumpgummi.
Men med g kommer fjäderhårheten/fjäderkonstantet med
(1g = den längd fjädern sjunker i hopp när man ställer bilen på marken, om utväxlingen mellan hjul och fjäder är 1)

Vi antar 300kg fjädrad vikt.
Anta fjäderkontast
1: 2kg/mm ->150mm (gatbil/rallybil)
2: 5kg/mm ->60mm (gatbil på bana)
3: 10kg/mm ->30mm (racbil)
Åvanstånde är med icke förspänd fjäder(fjäder sitter nästa löst om bilen är upphissad)
1: 150mm ut är massor, så på std bilar brukar fjädern vara förspänd
Samma sak in, 2g ger 300mm. Så man brukar ha progresiva bumpgummin som går in tidigt.

2: Här är ut fjädringen rimlig(60mm) men in(120mm) kan bli problem. T.ex sänkt bil
Funkar 1g in är också ok + bumpgummi

3: Utfjädringen brukar inte vara problem. In är det plats innan hjulet tar i och aero som styr.

Nu har jag spånat lite, kört groft mellan tumme pekfinger.
Vart det förståligt?
Om inte fråga.

Killeberg
Här sen Jun 2018

Om man har en gat/banbil 50/50% med mittmotor nära bakaxlen, skall man då "vända" på siffrorna till 3:1 bak och 1:1 fram ?

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re: Stötdämpare slaglängd

Mach 1 skrev:
Oj, det var snabbt svarat, tack

Finns det någon "teori" bakom detta?

/Nyfiken

Det är mer "praktik" skulle jag säga, erfarenhetsmässig bas i vad som fungerar (och självklart baserat på olika form av teori också).

Utan att veta vad du bygger är det svårt att vara mer konkret. Men man kan ju delvis säga att tanken bakom rekommendationerna om fjädringsväg är att få en bil som fungerar säkert och bra på gata, dvs är förutsägbar och har rimligt bra grepp. För att ha det så behöver hjulen vara i kontakt med marken (därav behovet av utfjädring), och man bör ha kontrollerad infjädring inklusive genomslagsgummi, dvs det ska inte slå igenom för lätt för då tappar man också grepp.

Värt att notera kan vara att när man designar sin hjulupphängning så kanske man inte alltid vet exakt vilken ride height man vill ha (frigång mellan väg och lägsta punkt). Om det är möjligt är det väldigt smart att bygga så den går att ändra utan att man ändrar fjädringsvägen, dvs i praktiken att det går att ändra höjd genom att flytta hela fästet för dämpare/fjäder upp/ned. Om infästningarna är helt fasta och man har säg 60 mm in och 60 mm ut i tänkt höjd, kan man sedan bara fördela om de 120 mm man har, dvs behöver man höja bilen 20 mm så tappar man 20 mm utfjädring.

Gustaf

Citera
Mach 1
Uddevalla
Här sen Jan 2020

Trådstartare
Stötdämpare slaglängd

Fuling: Jo, jag förstår, tack! Om man nu kör bana och råkar ta apex på kurbsen så kan det hända att innerhjulet inte når ner till marken och hänger i luften en stund efter kurbsen. Är det då fjäderbenet som skall ta smällen/stoppet? Det blir ju gaska stora krafter men jag ser inte något alternativ.

Tack för inspelen, har funderat på att lägga ut bygget på rejsa men har inte fått tummen ur ännu.

/Mikael

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Duvan skrev:
Om man har en gat/banbil 50/50% med mittmotor nära bakaxlen, skall man då "vända" på siffrorna till 3:1 bak och 1:1 fram ?

Ur mitt perspektiv och med min erfarenhet - kanske inte vända på siffrorna men det kan absolut tänkas att man vill ha mer utfjädring fram då.

Jag skulle ändå se till att det finns ordentlig utfjädring bak till att börja med, med mittmotor vill man ju undvika "snap oversteer" kanske ännu mer vilket kan bli följden av att bakhjulen släpper taget om moder jord.

Normalt sett är dämpare/fjäderben avsedda att hantera belastningen som utfjädringsstopp idag men det är förstås värt att kolla upp.

Gustaf

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Mach 1 skrev:
Är det någon som vet förhållandet mellan infjädring/utfjädring, fram/bak? Alltså om man har 150mm slaglängd

Mcpherson fram och vanlig stelaxel bak eller dubbla A-armar runt om?

fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

1 Om jag nu inte missat något så kommer 3:1(60/20mm) fram och 1:1(60/60mm) bak från sida 42 i SFRO:a bygghandbok.
Rätt?
Om ja så står det "MIN" fjädringsväg.
Mao mer är inget fel.
Jag skulle säga MER är rätt rent generält.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citat:
Om man nu kör bana och råkar ta apex på kurbsen så kan det hända att innerhjulet inte når ner
till marken och hänger i luften en stund efter kurbsen.
Är det då fjäderbenet som skall ta smällen/stoppet?
Det blir ju gaska stora krafter men jag ser inte något alternativ.

Ut fjädring från typ 1g läget så är det bara fjäderkraften.
(Fjäderben/coilover klar detta utan problem.)
Vid apex är inner hjulet är avlastat, mästa vikten ligger på ytterhjulet.
Så frågan blir varför inner hänger i luften.
Rent generält brukar en RWD bil har i prinsip inner fram hjulet i luften vid apex.
En FWD bil inner bakhjul.
Sen varför inner hjulet hänger i luften kan bero på fler saker.
1: Vad är det för bil?
2: Hur ser dämparkurvan ut?
3: Droppstopp eller förspända fjädrar?
4: mm

Hmm jag spånar friskt...........

Uddevalla
Här sen Jan 2020

Trådstartare
Stötdämpare slaglängd

Om du kollar på F1 så ser man ibland att främre innerhjulet inte hinner följa marken efter kurbse vilket måste bero på hjulets masströghet. Nu kommer inte köra lika fort som i F1 men å andra sidan så har ju en "vanlig" bil betydligt större masströghet (hjulvikt). Det är väl helt enkelt så, som sades ovan, att de flesta stötdämpar benen klarar denna smäll.

För upplysning så har jag traditionella dubbla A-armar och fick hem nya Öhlinsdämpare i veckan och kunde då börja skissa på hur dessa skall monteras varefter flera frågor uppstod. Jag tar med mig Gustafs förslag om att göra nedre infästingen ändringsbar så får det provas ut när bilen kan rulla.

/Mikael

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Mach 1 skrev:

För upplysning så har jag traditionella dubbla A-armar och fick hem nya Öhlinsdämpare i veckan och kunde då börja skissa på hur dessa skall monteras varefter flera frågor uppstod. Jag tar med mig Gustafs förslag om att göra nedre infästingen ändringsbar så får det provas ut när bilen kan rulla.

/Mikael

Har du möjlighet, gör även övre infästningen möjlig att flytta. Jag brukar förespråka skruvade "konsoler" eller fästen mot ram/kaross där det är möjligt. Man behöver inte alltid göra ett fäste som har massor av hål utan det kan funka lika bra eller bättre med olika fästen som man kan välja mellan.

Gustaf

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Mach 1 skrev:
/Mikael

Att tänka på lite är ju att utväxlingen på stötdämparen ändras ju lite

//Nisse

safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

Mach 1 skrev:
Om du kollar på F1 så ser man ibland att främre innerhjulet inte hinner följa marken efter kurbse vilket måste bero på hjulets masströghet. Nu kommer inte köra lika fort som i F1 men å andra sidan så har ju en "vanlig" bil betydligt större masströghet (hjulvikt). Det är väl helt enkelt så, som sades ovan, att de flesta stötdämpar benen klarar denna smäll.

/Mikael

Man ska inte blanda ihop F1 med vanliga bilar för de spelar inte efter samma regler. F1 har relativt enkel fjädring mot vanliga rejsbilar, de prioriterar så låg vikt. De har också fjädrar för att klara av enorma aerodynamiska laster och en stor del av dess fjädring sker i däcken. Det blir intressant att se 2022 hur deras fjädring kommer att fungera med lågprofilsdäck.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

På mina öhlinsdämpare är det klart specat att den ska vara i mitten som normalläge, kolla med öhlins om det är samma för dina.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Mach 1
Uddevalla
Här sen Jan 2020

Trådstartare
Stötdämpare slaglängd

Så här blev resultatet med ändringsbart nedre färste.

Umeå
Här sen Nov 2002

Är det bara bultarna som hindrar fästet för att vrida sig ?

therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

fuling skrev:
1 Om jag nu inte missat något så kommer 3:1(60/20mm) fram och 1:1(60/60mm) bak från sida 42 i SFRO:a bygghandbok.
Rätt?
Om ja så står det "MIN" fjädringsväg.
Mao mer är inget fel.
Jag skulle säga MER är rätt rent generält.

Missade detta tidigare, men det du skriver ovan är helt enligt mitt synsätt.

Gustaf

Citera
Skruva banåkabil
Stötdämpare slaglängd
2 besök senaste veckan (1243 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande