Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche917 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (30584 totalt) |
Hej forumet
Detta är min första meddelande Efter att byggt lite bilar av varierande typ som nu är sålda Vill bygga nåt som inte är nån dussinvara. Har därför bestämt mig för att bygga en Porsche 917. Ni som vet vad en 917 är vet det till dom andra föreslår jag att ni googlar. Har beställt en bunt delar från bailey Cars Sydafrika. Karossen står klar i johannesborg Och kommer att vara här i Sverige om nån månsd. Har hittat Porsches 917 originalritningar. Har ritat en egen ram baserad på dessa. Har börjat bygga en prototyp ram. Bakvagnen blir Porsches 986 (boxter) Det fina med är att det blir mittmotor, sex cylindrar, fem växlar. Tar också drivaxlar hubbar, fjädring ,dämpare. Bromsar. Framvagn. Har laborerat med lotus a armar och coilover. Ser bra ut. Har det hela hemma i verkstan och måttmässigt ser det bra ut. Kommer bilder. Jag är inte extremt Porsche kunnig men motorn är på 2,7 liter och motortypen Heter M 96. Rätta mig gärna om jag har fel. Till motorpaketet följer en styrbox från bosch. Skulle i början vilja använda denna box. Vet att jag kan köpa en stand aloen ECU typ maxxecu Men vill slippa det till en början det. Imobilizer.startspärr??? Motorn är jättefint utplockade och kablar och kontakter är fina. Nåt förslag[/b] _________________ Torbjörn segerström |
||||
Man studsar ju till lite när man läser "Porsche 917", och även om det "bara" är en halv motor så är det ju en fruktansvärt cool bil! Har inget vettigt att tillföra annat än att jag håller alla tummar jag har och önskar både lycka till, och bilder
_________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Jag kör själv Boxster och älskar 917, så jag har funderat i liknande banor. Ser fram emot att följa tråden.
M96-motorn är trevlig, men den på 2.7 liter kom 2000 och då bytte man ut IMS-lagret mot en enkelradigt, vilket är mindre tåligt. Det finns lösningar för det, men kan vara bra att ha i åtanke. Hur tänkte du göra med sittpositionen? I en original 917 sitter ju föraren med fötterna framför framaxeln, vilket väl inte är tillåtet idag? Ska du bygga den vänster- eller högerstyrd? Hur trogen ska du vara originalet? _________________ Fredrik Fridsten |
||||
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Men har du bara fått tag på ett centrum som duger så har ju Björn visat hur man med lite smide fixar fälgar |
||||
Startspärr, denna firman i Karlstad fixade startspärr/imobilizer på en citronen åt mig i vintras funkar alldeles utmärkt även utan fungerande nyckel
så dom kan säkert fixa din box också Lycka till med dit häftiga projekt. https://www.obdtuning.se/sv-SE/tj%C3 MVH Tommy _________________ Tommy Karlsson |
||||
Kul projekt, hur tänker du med kylaren?
Finns det plats med tanke på att org är luftkyld? _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Det här är ju nästan otillåtet coolt!
Några frågor: Vilka delar har du beställt av Bailey Cars, och vilka kommer du tillverka själv? Hur har du tänkt kring ramen, vad blir det för konstruktion? Hur långt går du från Porsches egna idéer? Ur huvudet vill jag minnas att 917-chassit är i ganska tunna dimensioner, hur ser SFRO och/eller banarrangörer på det? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Detta ska bli mycket intressant att följa.
Blir ju en del utmaningar med bygget då en 917 är byggd på ett sätt som nog blir svårt att få igenom om den ska vara möjlig att köra laglig på gatan. Sugrörstunn ram i aluminium/magnesium. Rejäl boxer 12:a samt mycket låg vikt. Bilen är mycket liten när man ser den i verkligheten parat med mycket motor & däck Detta blir helt klart ett mycket intressant bygge att följa _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Oj oj oj vilket intresse .917 verkar vara en favoritbil.
Lite svar på era frågor Hur likt originalet skall det bli ? Hur mycket pengar har man att spendera? Från Baileys har jag köpt hela karossen me alla delar tex dörrar med glas samt specialgjord framruta I ......glas. Framlyktor. Lyktglas.Gurney flaps .karossens bredd är " gatmodellen drygt 1800 mm. Ram bygger jag själv ( har jättefina original ritningar) Ram bygget blir en slags trestegs raket . Först en ram i trä där man kollar att alla huvuddelar får plats. Och allmän koll.går att provsitta.Den är klar nu. Sen kommer samma ram i fyrkantsrör 30x30x2 samt diagonaler i 20x20x2 Ramen se ut som originalet och är trianguläras men något förenklad. I den ramen kan alla komponenter skruvas in . I min fantasi så skall man kunna åka runt med den på gårdsplanen. Denna ram bygger jag nu. Sen om orken och motivationen finns så blir det slutligen en ram i rundrör. En av forumbesökarna besökarna (eller faktiskt flera) uppmärksammade mig på att man kanske inte Kan besiktiga en sån här bil där föraren sitter delvis framför framaxeln. Varken för gata eller bana !,,, Snabbkollade med sfro och testa igår, och ni verkar ha rätt. Såna bilar vill man inte se. Men vi väl se sådana bilar ,visst vill vi? Förslag? _________________ Torbjörn segerström |
||||
Exteriört vill man ju inte ändra på den..
Är det en täckt eller öppen variant du tänker dig? Det du har att jobba med är ju att du bara har en "halv motor" och därför kan flytta föraren bakåt motsvarande, men med en täckt variant så kommer du nog inte ha någon sikt ut på sidorna i så fall.. Hade inte 917 varit en så in i helsike liten bil så hade man kunnat leka med sittställningen lite, räta upp föraren, lite mer krökta ben.. Vad är det du behöver justera i längd, typ 30 cm? _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 www.instagram.com/racingphotography/ /Johan Jaurelius |
||||
Du ska väll ha en kortare motor än orginal, ? så du borde väll ha plats att flytta förarpositionen en bit bakåt, ? Det finns nog en anledning till varför man inte sitter längst fram längre, så oavsett om du ska ha den till enbart trackdays eller även gata, så kanske det är en god ide att inte sitta så långt fram ,för din egen del med.
Även jag har tänkt tanken att bygga en väldigt lätt ram till någon liknande lättviktskarossbil, trots den då obefintliga säkerheten, och då tänkt att man nog ska bygga en rejälare "bur" runt förare och eventuell passagerare, tex någon egen balja av högkvalitativa rör inklädda i kolfiber för att ge skapligt skydd vid eventuell påköring/kollision med något fast föremål. En sådan "balja" behöver rimligen inte bli skit-tung men ändå ge många ggr bättre skydd än inget , mer än bara karossen och en huvudbåge _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche917 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 2 besök senaste veckan (30584 totalt) |