Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1134 besök totalt |
Funkar detta batteriet i räsern?
Har fått ett batteri av en kompis. Det har tidigare suttit som backup i en larminstallation. Är paranoid över texten 5.4A Max, bilen laddar lite mer än så ![]() ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Ehh skall du stoppa in ett BLY batteri i bilen? Gissar att det där batteriet väger en 5kg ung.
![]() Startmotorn kan lätt generera en en peak ström på 150-200amp vid starten. Misstänker att med det där batteriet så kommer det att säga "klick" i solenoiden. Mitt tips är att du köper ett mc batteri på t.ex biltema som inte kostar många kronor. Troligen är dom lättare oxo. Kommer iaf orka snurra runt startmotorn men du kanske få ser till att underhållsladda det ibland _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Jag har kört med ett liknande batteri men på 24Ah. Hade det i en 240 som jag ägde för ca 2 år sen. Det funkade bra ända tills min "bristfälliga fastsättning" (som bilprovningen skulle ha sagt om dom såg den) kortslöt batteriets pluspol med karossen. Provmontera det och kolla om det funkar att dra runt din startmotor.
_________________ Emil Rehnfors |
||
Det är väl ett tractionärt batteri för stationärt bruk = tål djupa urladdningar men har dålig startkapacitet och kanske inte gillar vibrationer.
Kör på Kuntas linje ![]()
![]() _________________ Stefan Wahlström |
||
Fördelarna är ju att batteriet var helt gratis
![]() Går att montera liggandes om det skulle finnas lämpligt (eller upponer men det känns inte riktigt nödvändigt) MC-batterier o dyl har jag ju tittat på förr men som sagt dom får jag ju betala för ![]() Äh, jag kan testa att köra det. kollapsar det så är det inget med det. Kan jag inte ha det i bilen så har jag ju ändå ingen användning av det. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Det där ser ut som ett batteri för backup till t. ex. larmanläggningar. Kan läsa att det står 5,4A "initial current". Funkar nog väldigt dåligt.
![]() Edit: Att man inte kan läsa HELA inlägg först... ![]() ![]() ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1134 besök totalt |