Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche917 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 15 besök senaste veckan (30320 totalt) |
Jag vet ju inte vilken kontakt du haft med SFRO och hur dialogen har gått. Men visst, en exakt 917-kopia blir olämplig för gatbruk. Att däremot bygga en bil som rimligt liknar en 917 till utseendet, med justeringar för att möta kraven för amatörbyggt fordon ser jag inte alls som en omöjlighet. Det går ju att bygga GT40, Lola T70 och Ajden lyckades ju bra med sin Bentley-inspirerade bil. Som jag ser är nyckeln till att lyckas att ha en bra, konstruktiv och öppen dialog med sin besiktningsman, och att man inte låser sig i för mycket "måsten" om att det ska vara en räserbil man vill köra på gata med. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Självklart vill vi se såna bilar!
Du bör i första hand bygga det Du känner för. Åsikter om VAR Du kan köra Din bil handlar mest om HUR/VAR Du vill åka och behålla värdet vid en ev försäljning. Själv bygger jag en T70 som visning för de produkter en av våra leverantörer producerar. Jag får ofta frågan om jag ska köra bana lr gata.....Helt ointressant! Jag bygger den som jag vill ha den. Jag kommer köra både på bana och gata- om den är besiktad lr inte är egalt- Såna värderingar lägger kompromissande människor in....såna bygger inte en 917 Börjar Du flytta runt sittplatsen etc kommer Du säkert få en bil som ser väldigt konstig ut. Här får Du en inspirationsbild jag fotade senast jag var förbi vår leverantör. Du har väl sett vår film om den här typen av bilar som vi har agenturen för?? https://www.facebook.com/11113732393 Lycka till!! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||||
Det här är ju så dumt så jag vet inte var jag skall börja... Skall du köra på bana, läs eventuella reglementen. Skall du köra på väg, lyssna på Gustaf. Med ett sunt och öppet resonemang med en representant för t.ex. SFRO kan du säkerligen få till lagom mycket kompromissande, det är nog svårare om du skall anpassa till ett reglemente för bankörning. Klart som fasen vi vill se en 917 på vägen, men att bränna runt på allmän väg i ett oreggat fordon är så hål i huvudet som det kan bli. _________________ Fixar med: Porsche 928 "927'an" Bygger sakta: JVD Shrike 62 /Johan Jaurelius |
||||
Hej här kommer några bilder från hobbysnickeriet.
Alla mått är "riktiga"och från ritningen ramen är inte komplett här på bilderna Saknas sidsträvor och massa små stag. Hjulbas 2300 och bredd 1800 Motorpaketet är en 986 (boxter) från 2002. I bakgrunden kan man se fyrkantsrör ramen (början på)vill få upp den på hjul för att kolla infjädring bli braFrigång 100mm. Fram har jag flyttat isär a armarna så att däcken skall slicka skärmarna. Växelmekanismen är boxter som måste förlängas 200 mm Visst se det kul ut.[img][/img] _________________ Torbjörn segerström |
||||
Hej här kommer några bilder från hobbysnickeriet.
Alla mått är "riktiga"och från ritningen ramen är inte komplett här på bilderna Saknas sidsträvor och massa små stag. Hjulbas 2300 och bredd 1800 Motorpaketet är en 986 (boxter) från 2002. I bakgrunden kan man se fyrkantsrör ramen (början på)vill få upp den på hjul för att kolla infjädring bli braFrigång 100mm. Fram har jag flyttat isär a armarna så att däcken skall slicka skärmarna. Växelmekanismen är boxter som måste förlängas 200 mm Visst se det kul ut.[img][/img] _________________ Torbjörn segerström |
||||
Lite hjälp för bilder, om du laddar upp till forumet så kommer bilderna att ligga kvar i tråden oavsett vad som händer ute på internet.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Ha, så mycket underbart!
Först valet av bil. 917 är ju en otroligt cool bil (tillsammans med GT40), att bygga på boxsterdelar tror jag kommer bli riktigt bra. Jag tror att du lätt sparar minst 20000000:- på att använda Porsches boxersexa istället för Porsches boxertolva... Och slutligen, underbart att bygga en testram i trä istället för CAD, jag hade gjort precis samma sak, våga vägra datorer! Ska bli riktigt kul att följa! /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm. |
||||
Shit, det här blir spännande
Hur mycket kortare är motorn än original? Blir lite fritt utrymme där? Kan man väl ta användning av i så fall _________________ Magnus Thomé |
||||
Kära Porsche vänner
Köpte ju en bakdel från en 989 2002 års modell 2.7 liter enl uppgift. Paketet är snyggt utplockat och kablage och styrbox är i fint skick. Var hittar man en verkstadshandbok som innehåller bilens elschema. Har letat på nätet efter en pappersbok ,workshop manual. Men hittar bara nedladdningsbara e böcker, där man inte kan titta i innan man köper. Nån idé? _________________ Torbjörn segerström |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hej
Om ni tittar i bakgrunden på bilderna så ser ni början på ramen i fyrkantsrör, Hoppas bli klar med den om två veckor. Då skall jag flytta över motorklumpen och bulta fast den.Mc person benen på plats. Sen lyfter jag upp bakhjuls hubbarna ,och simsalabim bakhjulen på plats och frigångshöjden blir 100 mm.i min drömvärld alltså. Nej rätt av läsaren ,trä är inte svetsbart. Men epoxi och polyurutanlim "är starkt som järn" Torbjörn _________________ Torbjörn segerström |
||||
I min ringa mening är trä ett skitmaterial då det är helt osvetsbart Sorry för ot. Porsche 917 är hur fränt som helst! Jag hoppas du löser problemet med att få den gatlegal. _________________ Fredrik van Lienden |
||||
Jag tänker att det finns både serietillverkade bilar och bilar som godkänns av sfro med olika typer av krockskydd och krocksäkerhet. Smart ForTwo har väldigt kort överhäng fram och därmed ett väldigt hårt kupéutrymmet. En amatörbyggda hotrod med plastkaross på en balkram har i mitt tycket väldigt låg krocksäkerhet. Man kan väl tänka sig att flytta bak kylaren/kylarna och bygga en genomtänkt rörkonstruktion och komplettera med en krachbox i fronten så skulle jag gärna höra argumenten mot att kunna få den godkänd för gata. Jag gillar din inställning till en öppen dialog snarare än att låsa sig vid principer. 👍 _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Då har du haft otillräckligt gasflöde i svetsen. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Kolla på denna: https://www.rosepassion.com/en/parts Verkar ha elscheman men kolla själv innan du handlar. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||
Under åren har jag sett många som skissar både hjulupphängningar och rörramar med tändstickor. Det här är fullskalevarianten av det typ, smart
Jag googlade och hittade lite manualer som jag kan skicka till dig under dan idag Vet inte om det du behöver finns med men värt ett försök EDIT: https://cardiagn.com/porsche-986-box https://www.porsche.com/all/media/pd https://www.manualslib.com/manual/10 _________________ Magnus Thomé |
||||
Coolt, har velat bygga en egen 917 också!
Grövre material än originalet är nog att föredra, på de första generationen bytte Porsche chassit mellan racen för de höll inte två race i rad. Minns jag inte fel så hade originalet samma framvagn som 908 och den kom från Lotus. Flytta du sittpositonen bakåt då mycket du kan. Originalet hade ju inte 6a,inte vattenkylare heller. Så det blir ju ingen replik i alla fall. Det är ju roligare att kunna använda den på riktigt. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche917 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 15 besök senaste veckan (30320 totalt) |