| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Byta svänghjul BMW 325 M50 motor
|
5291 besök totalt |
|
Jag vill skrota det äckligt tunga dubbelmassa svänhjulet och sätta dit något lättare. Det lär passa från de äldre m20 motorerna. Frågan om det även går att använda även kopplingen?
Nån som har koll? _________________ Stefan Wahlström |
||||
|
Svänghjulet passar,men på 325-motorn måste man fila lite på en klack på tråget.
Startmotorn får du ta från M20,eller byta drevet i M50-starten ska visst också gå. Kopplingen är jag osäker på(jag har E30-låda till min M50 med tillhörande koppling). /Matte _________________ Mattias Forsberg ------------------- Capri 2,9 i TURBO |
||||
|
Vet du om det finns olika svänghjul på M20 motorerna och hur mycket väger de? Är de plana?
Det där med drevet kan jag kolla imorgon. _________________ Stefan Wahlström |
||||
De är plana och väger ca 8 kg har jag för mig Är nog ingen fara ang axeln då E36 lådor passar på M20.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Vet någon hur stort ett svänghjul till 325 E30 är? Största måttet på diameter och tjiocklek är intressant i mitt fall. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Ja kuggmodulen är 2,11 på M20 och 2,54 på M50. Men väger det 8 kilo bör det gå att lätta och då kan man ju även byta kuggkrans.
_________________ Stefan Wahlström |
||||
Jag har ett lättat svänghjul från M42 på min (samma som M50?)...det väger 3.8 kg nu
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
Så här såg våra ut innan och efter lättning. Enl ETK så sitter det dubbelmassa-hjul på sena is'ar iaf...
http://www.embassaden.liu.se/usr/m00 _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
Å vem är det som fixat dessa 3,8kg-sväng...
Ska göra ett till nu inom kort till M20. Ngn mer som är intresserad? Dock vet jag inte om det blir fler till M42 då dessa var ett mindre h-vete att göra. Allt går ju iofs, men då kommer de kosta markant mer än till M20 då det är mkt skillnad i jobb. |
||||
Jag är intresserad av lättat m20 hjul, men jag står väl fortfarande på intresentlistan antar jag?
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Vet någon om startkransen från M50 svänghjulet passar direkt på M20 svänghjulet?
snyggt jobb Har man en fräs ska man väl försöka omvandla alla stora järnklumpar till spåner!
_________________ Stefan Wahlström |
||||
Nu är det ju dock inte Andreas själv som har gjort dessa svänghjul om nu någon trodde något annat utan en mkt duktig kille i Kisa som Andreas känner. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5291 besök totalt |