|
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648
Namndispens
20 Sep 2004 09:24
Jag vet att iden med F1 är konstruktörsmästerskap, men ärligt... den tanken är ju förlegad. (har den någonsin varit bra?)
Vad vill publiken ha? Jo spännande tävlingar man mot man. Destå jämnare förutsättningar - destå roligare att titta.
|
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674
20 Sep 2004 09:32
Sportbilsentusiasten skrev: | Jag vet att iden med F1 är konstruktörsmästerskap, men ärligt... den tanken är ju förlegad. (har den någonsin varit bra?)
Vad vill publiken ha? Jo spännande tävlingar man mot man. Destå jämnare förutsättningar - destå roligare att titta. |
Inte alls. Eftersom den överlägset största publiken är F1-publiken så vill nog publiken ha just F1. F3000 är t.ex. en serie med snabba entypsbilar, men hur många tittar på den? Likadant med FRV6, WS, etc.. Entypsserier är inte särskilt populära, speciellt inte för formelbilar.
_________________ /Anders Ytterström
#24, #64, #88
|
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648
Namndispens
20 Sep 2004 09:53
AndersY skrev: | Sportbilsentusiasten skrev: | Jag vet att iden med F1 är konstruktörsmästerskap, men ärligt... den tanken är ju förlegad. (har den någonsin varit bra?)
Vad vill publiken ha? Jo spännande tävlingar man mot man. Destå jämnare förutsättningar - destå roligare att titta. |
Inte alls. Eftersom den överlägset största publiken är F1-publiken så vill nog publiken ha just F1. F3000 är t.ex. en serie med snabba entypsbilar, men hur många tittar på den? Likadant med FRV6, WS, etc.. Entypsserier är inte särskilt populära, speciellt inte för formelbilar. |
Det kom in ett inlägg mellan mitt o det jag svarade på...
Jag menar att det inte behöver vara negativt om de sämsta stallen försvinner o de bästa har fler bilar.
Men att bara ha en biltyp är ju trist, då den konkurrensen är en krydda idag. (samt leder utvecklingen frammåt SNABBT)
Att ha tre bilar/stall skulle definitivt vara en bra ide. De sämsta stallen är FÖR dåliga för att det ska vara kul att titta. O tänk va kul om några av de (troligen snabba) förarna som kör dessa bilar kunde hoppa in i en Mac/Will/Ren och Ferr!!! Kunde bli lite fler bataljer
btw, de serierna du nämner kan ju inte jämföras med F1 av andra skäl... Vad ser man helst på? VM i fotboll eller allsvenskan) Medger att det exemplet var dåligt men du fattar
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956
20 Sep 2004 10:35
Citat: | Att ha tre bilar/stall skulle definitivt vara en bra ide. De sämsta stallen är FÖR dåliga för att det ska vara kul att titta. O tänk va kul om några av de (troligen snabba) förarna som kör dessa bilar kunde hoppa in i en Mac/Will/Ren och Ferr!!! Kunde bli lite fler bataljer |
okej, fler bilar per stall köper jag.
_________________ Johan Rådlund
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator
20 Sep 2004 11:34
I min värld är det Minardi och Jordan som är F1! Försvinner dom två försvinner en stor del av själen, då är det "bara" marknadskrafterna kvar
_________________ /Kristian Elisson
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956
20 Sep 2004 13:14
Efter lite kikande runt på webben tror jag mej kunna konstatera att vi just nu är på väg in i F1:s mest omvälvande tid sedan FISA/FOCA kriget i början på 80-talet! Spännande värre! Den som lever får se hur det slutar.
_________________ Johan Rådlund
|
Tobias Lindell
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 649
20 Sep 2004 17:49
Jaguar har genom Concorde-avtalet förbundit sig att tävla tom 2007, och kan bli bötfällt 2 miljoner kronor per lopp de uteblir fram till och med dess. Så vi får se om de verkligen drar sig ur först. Det blir iofs bara en halv års-budget, men ändå..
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=15266
|
Ghoofy
Örebro
Här sen Jul 2003
Inlägg: 299
23 Sep 2004 11:03
Jaguar kommer inte vara kvar som namn.
Ford ska sätta sin loga på bilen och på så sätt öka försäljningen av bilar i Europa och Kina.
Ford's ledning i usa har tydligen tröttnat på att betala massor av $ för att bygga på Jaguars namn.
Sedan om det blir samma stall eller om dom byter personalen med....
/ola
_________________ Ola Gustavsson
|
Anders Dauner
Åkersberga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1946
23 Sep 2004 21:30
_________________ Anders Dauner
|
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648
Namndispens
23 Sep 2004 21:38
UNDERBART :woot:
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17545
15 Nov 2004 12:43
Red Bull har gått ut till pressen idag och meddelat att de har köpt Jaguars F1-stall.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956
15 Nov 2004 13:26
Red Bull. Blir det socker i tanken då?
och Jordan ska använda Toyotamotorer nästa säsong. Risk att de blir snabbare än motorleverantörens bilar...
Gubbarna som äger CART har tydligen köpt Cosworth.
_________________ Johan Rådlund
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17545
15 Nov 2004 16:01
JohanR skrev: | Red Bull. Blir det socker i tanken då? | Bilarna lär väl åtminstone få vingar...
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908
15 Nov 2004 19:27
Lennart Mäkinen skrev: | JohanR skrev: | Red Bull. Blir det socker i tanken då? | Bilarna lär väl åtminstone få vingar... |
|
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696
15 Nov 2004 22:13
Bara inte Red Bull köper ett Champ Car-stall också, Red Bull och sprit är ingen bra kombination...
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)
"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
|
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1486
15 Nov 2004 22:22
Undra om de återanvänder kunskaperna de samlat på sig genom sina lådbilsrallyn?
_________________ Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
|
theseal
GBG
Här sen Jul 2003
Inlägg: 97
15 Nov 2004 22:41
Jahapp där rök björns chans att sitta i en F1 bil, iallfall i en fd Jaguar/numer RedBull
http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/motorsport/formula_one/4013047.stm
"Mateschitz is determined to bring in F1's first American driver since Michael Andretti in 1993 and runs a programme to bring young US drivers to Europe to groom them for the sport."
Dietrich Mateschitz, 64% ägare av RedBull
_________________ Niclas Dahlgren
Alfa Romeo Alfetta 1.8 Allegerita
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17545
15 Nov 2004 22:43
Hur går det egentligen för Sauber nu? Hade Red Bull redan lämnat dem som sponsor eller saknas de pengarna framöver?
om inte jag missminner skulle Sauber gå över till Michelin och hur det påverkar deras samarbete med Ferrari kan man ju ägna ett par tankar åt.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956
16 Nov 2004 12:06
Citat: | om inte jag missminner skulle Sauber gå över till Michelin och hur det påverkar deras samarbete med Ferrari kan man ju ägna ett par tankar åt. |
Ferarri får veta hur M:s däck fungerar, infon går vidare till B?
_________________ Johan Rådlund
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17545
16 Nov 2004 22:32
JohanR skrev: | Citat: | om inte jag missminner skulle Sauber gå över till Michelin och hur det påverkar deras samarbete med Ferrari kan man ju ägna ett par tankar åt. |
Ferarri får veta hur M:s däck fungerar, infon går vidare till B? | Får man göra så?
Peter Sauber skrev: | With Petronas and Credit Suisse at its side, Sauber has two strong and reliable partners, added to which is the support from MTS, a medium-sized sponsor, and roughly 40 smaller partners and sponsors. This puts the company on a solid foundation.
The 2004 season has shown that the team's performance curve has been clearly pointing upwards, a fact that is also attributable to the new wind tunnel.
This has made Sauber Petronas very attractive and thus interesting for potential partners. We are in contact with several companies. |
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17545
08 Dec 2004 15:49
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
|