| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Citroen C1 mk2 -15 // Peugeot 108 -18 (tvillingbilarna)
|
126 besök senaste veckan (13243 totalt) |
|
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Beställt _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Nu jävlar blir det nördigt!
Om man ska köra på bana så måste man ju ha en varvräknare! (jorå, jag vet vad jag skrivit om varvräknare förr hahaha). C1/108/Aygo finns både med och utan, två olika instrumenthus. Förra generationen var samma sak, där kunde man enkelt sätta dit den stora runda varvräknaren i efterhand. Det ser lite annorlunda ut på den nuvarande generationen, det sticker ut på vänstersidan och är bara med en bunt lysdioder.
Jag tänkte att det antagligen var ett påhängskretskort, dvs att huvuddelen av elektroniken i klustret bestod av var samma stora kretskort och sen häktade man på ett litet dotterkort (eller inte) om det skulle vara varvräknare också. Så jag hittade ett komplett instrumenthus med varvräknare på skroten för en sexhundring. Plockade isär och upptäckte att näää, det var ett annat kretskort där varväknaren satt ihop på en större variant av huvudkort. Okidoki, då provar jag att byta hela huset istället. Det enda är väl att antal mil bilen gått troligtivs lagras i instrumenthuset på klassiskt maner.
Men kikar man på kortet så ser man eepromet sitter separat från huvudprocessorn, lätt att löda bort o flytta över - förutsatt att den inte är programmässigt knuten till kortet/cpun på något sätt. Men hyfsat enkelt att testa att löda loss o flytta över o se om det exploderar och brinner upp
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
På lite äldre Peugeoter så lagrades det både i ECU och i mätarhuset. Byttes mätarhuset eller ECUn så valde systemet att spara mätarställningen som var högst, eller ja, skriva över det lägre värdet. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||||
|
Med överflyttat eeprom så blev instrumenthuset lite irriterat, varvräknaren kickade inte igång och någa tecken blev skumma men rätt miltal visades i det nya huset. Är väl helt enkelt så att informationen om typ av display (med/utan rpm) även det lagras i eepromet tyvärr. Hade man orkat så hade det säkert gått att hitta var i chipet men det blir alldeles för mycket pill. Så jag backade tillbaka med "rätt" chip i respektive hus och då funkar allt som det ska men fel miltal visas förstås. Tyvärr.
Ska vara 6800 mil... Är ju lite trist att det är fel
|
||||||
|
Funkar det att backa mätaren med borrmaskin på vajern?
Det är ju lite att byta mätarhuv inför varje besiktning (och därmed få endast nåt mil per år på odometern).
|
||||||
|
Re:
Ja det går ju inte heller. Ska luska om Citoren/Toyota/Peugeot kan uppdatera mätarhuset. Men då blir det lilla billiga roliga extraprojektet plötsligt antaligen lite dyrare bara för en varvräknare... _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Rund eftermarknadsmätare uppe på panelen är ju ett oldshool-alternativ
Re:
Eller så nördar jag ut 1000%.... tanken finns att ta den gamla mätarens kretskort o mätare, ja hela innanmätet men ta huset från den med varvräknare, dvs det lilla kortet utan rpm i huset som har fönster för lysdioder och helt enkelt sätta egna lysdioder där bakom med liten processor och ta signal från CAN/OBD2. Men vore ju nice o slippa, blir ju lite väl ghettomod liksom. Även om det inte syns annat än inuti mätarhuset. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Du får alltså hitta ett mätarkluster med varvräknare från en bil som gått lika långt - isch som din
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Eller köpa en med lite färre mil och köra runt i en rondell till den stämmer
|
||||||
|
Re:
Hade du inte en liten head up till M2an, kan du inte använda den? Något enklare lösning? _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||||
|
Re:
Elektroniken är ju enkel men att montera en drös lysdioder på nåt experimentkort o limma fast i instrumenthuset känns lite.... oproffesionellt Jag kan ju CADa ett kretskort, kostar ju inget att tala om att få tillverkat men.... orka
Det sista är inte sagt än Vem vet vad jag får för mig Dumpa ut vad som finns i de två eepromen o jämföra? Sätta tillbaka originalinstrumentet? Vet inte
|
||||||
|
Re:
Löser inte citroen programmering/uppdatering så vet jag troligen om en lösning!
_________________ Alexander Lindahl |
||||||
|
Re:
Tack Fick svar från Citroën att den ska automatiskt rassla upp till rätt miltal precis som nämnts tidigare. Men jag kom på varför det antagligen sket sig, jag upptäckte i helgen att det finns två olika varianter av display för bilar med eller utan fartbegränsare och jag hade förstås prickat fel typ. Så det är både fel mjukvara och hårdvara. Så nu skiter jag i det här försöket för stunden, för farthållare (ja begränsaren alltså) vill jag ska funka så då behöver jag ett annat instrumenthus. Men jag lärde mig en del i helgen om hexediteringen som man kan göra med en dump av eepromen o ladda tillbaka med en arduino som snackar med eepromchipet seriellt Alla svetsar inte på sina bilar, en del pillar på annat sätt
|
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Men du tar väl alltid ur lösa saker innan du kör på riktigt
|
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Citroen C1 mk2 -15 // Peugeot 108 -18 (tvillingbilarna)
|
126 besök senaste veckan (13243 totalt) |