Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster NA/SC 2002 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (8337 totalt) |
Japp, det är en typ anpassad mappning. Jag berättade vad för grejor det fanns på bilen och de gjorde en säker mapp som borde fungera. Ett år efter att jag fixat min bil så löste äntligen Peter från Holland hur man hackar ECU:n helt och hållet och har skrivit ett eget program. Det är inte billigt och jag har noll och ingen kunskap om hur man justerar detta och gör man fel så kan det ju tydligen bli ännu dyrare så jag tror jag behåller det som det är just nu. Fast jag vet att det finns minst en jeppe här på Rejsa som har löst det. Sedan är det så att stakarna i motorn klarar 270 hk och sedan kommer kolvarna att bli konstiga vid 300 hk så vill man upp över mina ca 250 så är det nog dags att börja meka på riktigt. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
En av mina bättre förbättringar av bilen gjorde jag ganska tidigt. Det tog inte lång tid förrän folk i England rapporterade att ljusknappen började krångla.
Eftersom jag fick använda den varje gång jag startade bilen så köpte jag ett automatiskt halvljuskitt av en firma i Uppsala. Monterade det med hjälp av sådana där riktigt sunkiga strömtjuvar som kläms över de befintliga kablarna. Det funkade perfekt i många år men så för tre-fyra år sedan så började det krångla. Jag felsökte lite sporadiskt och ohågat genom att med motorn igång dra lite grand i sladdarna som försvann in under frontclammen ner mot höger framljus där inkopplingen skedde. Försökte lista ut vilken av alla sladdarna som glappade. Slutade alltid med ett klick när reläet slog till utan att jag visste vad jag hade gjort. Sedan funkade det några gånger. Varje vinter plockade jag bort höger flamlampa och sprutade kontaktspray på tjuvkopplingarna. I somras tog jag till slut tag i det hela och klippte bort tjyvarna och klampade dit riktiga flatstiftkopplingar från Biltema. Hjälpte det? Icke!! Nu var jag lite irriterad. Upp med huven och in med handen under clammen igen. När jag famlande letar upp reläet som styr det hela (som jag satt fast långt där nere) för att lirka på kontakterna till detta så råkar jag stöta till något på utsidan av reläet och då klickar det igång. Vad var det? Känner runt med fingrarna och förstår att det är en säkring på utsidan. Den har jag glömt bort att den fanns där. Lyckas lirka ut den och få fram den i ljuset utan att tappa den. En bedrift. Jag tror jag har hittat felet till slut. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Kul! Jag har allt skymtat dig (eller din bil rättare sagt) någon gång när vi åkt för att bada i Rogberga. Bor på söder jag också. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Hade mycket problem med framljusen, det blir så varmt i "ljuspottan" att isoleringen på kablarna smälter.
Skalade av kabelisoleringen några cm men vet inte om det var till nytta. Funderade på om värmen gjorde att fjädringen i kontakten blev sämre. Jag pillade på dem varje vinter för att få tillbaka kontakten. Planen som jag aldrig hann slutföra innan bilen såldes var: - Montera "värmestrumpa" för kablarna. - Löda fast kontakten på lampan. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
Där ser man. Ett fel jag INTE haft. Däremot slutade ena halvljuset fungera helt i somras vilket bidrog till en del skumma fel i lyktan. När jag tog bort den för att byta lampa så räckte det att nudda kontakten så började det fungera igen. Dags för lite motion av själva kontakterna så kanske det håller några år till. Plasthuset som håller ihop flatstiften som går in i lampan mer eller mindre pulvriserades när jag nuddade det. Fungerar dock lika fint utan det. Men bilen börjar komma lite till åren helt klart. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Ja just det, det fanns ett "plasthus" också. Hade glömt det, det försvann min första felsökning. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||
En av mina vinterplaner är att polera bilen.
Det kommer nog inte hända i år heller..... En annan gammal plan är att ta bort det förhatliga sportluftfiltret och montera ett pappersfilter från en Saab 9000. Här är en bild på nuvarande filter taget genom bakre hjulhus. Här har vi målbilden. En kille i England som satt dit ett Saab 9-5 filter. Är det någon Saabexpert här som vet om det skiljer mycket i storlek mellan ett 9000-filter och ett 9-5 filter? Tycker mitt hus ser större ut. Fast jag har inte provat det där inne än. Eller kan det vara som min inre latmask säger att jag kan strunta i alltihop och behålla det där sportiga sportluftfiltret för det är visst lika bra som ett pappersfilter och ger dessutom minst 15 hk extra? _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Jag trotsade latmasken och gick ned för att skruva bort filtret och prova med det nya på plats.
Kan kanske fungera. Nu måste jag bara tillverka ett slags fäste för att hålla.fast det. Känns lockande med sportluftfiltret igen..... _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Har inte riktigt tänkt så långt men visst är det meningen. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Mekar mer än man kan tro från sidorna på den här bilen. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Det räckte med en plåtbit och en vibrationsdämpare för att få dit luftfiltret.
Samt lite tankearbete för att inse att det skulle kunna vara så enkelt. Version 2 av plåtbit nr 2. Jag känner till uttrycket "meassure twice, cut once" men det har aldrig riktigt fungerat för mig. När jag tog fram vibrationsdämparen jag sparat sedan jag mekade Triumph på 80-talet (att jag hittade den var ganska konstigt) så insåg jag inte förrän jag skulle skruva fast den att de där gängorna är ju inte riktigt M6. Lyckades till slut även lokalisera 2 st kupolmuttrar. Så nu finns det ett par Imperiska gängor på bilen för att hylla dess ursprungsland. Slutresultatet i alla fall. Dags att ta tag i nästa bekymmer. Tyckte att växelspaksrörelsen var lite seg i sidled i somras så det vara bara att bita i det sura äpplet och beställa hem ett par nya vajrar och göra ett lätt smärtsamt byte. Trångt och eländigt är det. Måste lossa en massa saker för att kunna komma åt. Just nu har jag bytt vajern som som sköter rörelsen i sidled. Det var den vajern som hade smält. Den andra vajern som egentligen fungerar fint sköter rörelsen i längsled och där förhandlar jag just nu med mig själv hur jag skall göra. Man kan ju tycka att det bara är att dra bort den där gröna vajern ni skymtar här men den ligger pressad nedåt precis där det röda börjar och det går inte att böja ned nippeländen heller så jag tror just nu att jag är tvungen att bända isär hela det gulkromaterade fästet för att få ut vajern. Den fungerar ju ändå fint. Fast det vore ju skönt att få dit en helt ny när jag ändå håller på...... Ni förstår dilemmat. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Med hjälp av en stor klubba så fick jag till slut bort den sista vajern. Den sitter fast bra.
Ni kan ju tänka er hur lätt det var att få dit den nya på plats. Men till sist så satt de där bägge två och det är bara att koppla ihop allt. Då har jag fel vinkel och fel längd på den understa. Längden verkar ju vara så att de har skickat fel vajer till mig men vinkeln förstår jag inte alls eftersom vajrarna sitter säkert fast i ett icke justerbart plastblock. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Jag kan sakna våra Attitudeträffar på riktigt Calle.
Din tvillingbil står förresten i min sons garage i Bankeryd. Snygg. Efter lite mailande med en tveksam europeisk leverantör så hittade vi felet. Vajern var helt enkel monterad felvänd. Ny vajer levererades. Fredrik monterade tillbaks den på en del olika fel sätt men till sist så sitter den fast och fungerar. Tyvärr känns det inte så stor skillnad mot den gamla sönderkokade vajern som jag hoppades. Jaja. Under tiden jag väntade på ny vajer har jag bytt ut den enda BMW-delen på bilen. Ett löphjul till kompressorremmen som lät lite skumt vid kontroll i höstas. En enda M8-skruv men ändå är det plågsamt. Sitter långt in och högt upp. "Vad har du gjort!" var frugans kommentar när jag kommer upp med en underarm som ser ut att ha varit i slagsmål med en vildkatt. Varför är det sällan enkelt att meka? Men nu är den bytt. Har även bytt den enda Ford-delen på bilen men det var bara en gummiupphängning till avgasröret så det får ni ingen bild på. Just nu håller jag på att montera tillbaka passagerarstolen. Håller på med SKRUVEN. Ni vet den där. Får ligga halvböjd över kupén. Lägga den avkapade insexnyckeln ovanpå fingrarna, försöka få toppen att ramla ned i hålet på skruven När den kanske behagar komma på plats så kan man dra åt skruven 1/8 varv. Dags att lyfta upp nyckeln igen och försöka få den på plats för nästa åttondel. Efter en halv eftermiddag har jag fått ner den tvåochetthalvt varv. Fortsättning följer. _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||
Ja den där SKRUVEN är svår, tur det är vinter och är gott om tid kvar innan säsongen börjar
Har för mig att jag tog den först, om jag lyfte på stolen var det lättare att få dit verktyget. _________________ Mikael Ankler Exige V6 CUP 2013, Speedsters Turbo 2002 |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster NA/SC 2002 | << 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (8337 totalt) |