Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1220 besök totalt |
förklara utalande av Mattias Ekström
i Tv programmet RACE ikvälls så var dte en liten intervju med Ekström-. han sade då... på träningen kör jag trean i den kurvan ..men på race kör jag tvåan.... & måste pumpa på gasen lite extra för att få den (bilen) att sladda lite lättare. ? ? ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Kör kanske inte endast idealspår under racet?
Annorlunda däck/setup under kval och race? Ingen aning men det låt inte direkt pedagogiskt förklarat (Mattias är inte anställd för att vara lärare). Strongt kört hela säsongen ![]() ![]() ![]() |
||
Re: förklara utalande av Mattias Ekström
Som jag förstog det Slitna däck. de kund ju ge 5 sek längre varvtid än i kvalet Johan _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Re: förklara utalande av Mattias Ekström
Som jag förstod det så var det i slutet av racet när däcken var slitna (eller som de sa: brända) som han fick gå ner till tvåan och gasa för att få bilen mindre understyrd??????????????? Drifting?? ![]() Fredrik |
||
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
Kan det innebära att han ligger på 2:an dels för att det går saktare men även för att kunna ha tillgång till mer motorbroms?!
Sedan "pumpar" han på gasen för att via motorbroms förändra bromsbalansen och därmed tvinga bilen att styra in bättre, eller kanske t.om. sladda. oj, vilken teori ![]() _________________ /Mathias Cardevik ![]() 3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012 |
||
Vad jag hörde så lutade den kurvan utåt och när däcken blev slitna (tydligen var ju banan rejält stygg mot däcken) så ville bilen mer än gärna understyra genom kurvan ... därav den lägre hastigheten och pumpandet på gasen för att få bilen överstyrd.
_________________ Michael Sjösgärd Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1220 besök totalt |