Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Seat brace bracket?
319 besök totalt
944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017

Trådstartare
Seat brace bracket?

Hur tänker vi i Sverige om sådana här ryggplattor bakom sätet?
Vanligt i USA.

Söråker
Här sen Maj 2006

Har inte sett sådana förut. Vad är syftet med den?
/Claes

Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Att fördela ut lasten på fler punkter än bara golvet.

Jänkarna brukar montera sina stolar direkt i buren, och inte golvet, så där finns vissa kulturella skillnader kring säkerhetstänk (och gissningsvis snitthastigheter vid impact, träffvinkel mot objekt osv som ställer olika krav på burkonstruktion).

Jag tror det där kan vara en bra tanke om man har aluminiumstol, som är avsedd för att monteras så, samt att man även monterar resten av stolen i buren. Spontant hade jag inte hemmafnulat något liknande på en glasfiberstol, och om jag köpt en glasfiberstol avsedd för att fästas i rygg så hade jag nog konsulterat tillverkaren för rekommendationer på infästning mot golvet.

Jag har verkligen ingen aning, men jag gissar att flexet i vanliga skalstolar tar upp och dämpar en del kraft i händelse av olycka. Men det är bara en vild gissning. Söker man på gripenland och JPSimpson (användarnamn alltså) här på forumet så hittar man mycket kring säkerhet från två personer som är väldigt insatta. thumbs up
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kolla vissa nyare apdyra FIA-stolarna. De flesta har en grov ram i axelhöjd med fästen.
tex https://simpson-europe.com/en/racing-seats/racetech-rt9129hrw.html

Så man måste ju inte förlita sig på 4 M8or i golvet för att hålla stolen på plats så bältet kan göra sitt jobb.

Men att get ett lite för koncentrerat stöd i ryggen på en stol som inte är designad för det behöver inte bli bra. Lite flex är inte dumt, men när det går värre åt skogen kan det ju vara bra att stolen inte landar i baksätet.
Ett stöd med utbredning kan inte skada (och skiljer ju inte från hur andra bilar ser ut), som en vägg 5cm bakom stolen, bär mellanrummen kan skumfyllas.

944an
Sundsvall
Här sen Nov 2017

Trådstartare
ja man blir lite skeptiskt mot de små plattor dom har i ryggen.
känns som dom skulle gå igenom våra skalstolar.

Seat brace bracket?
319 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande