Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Garage ritningar sökes
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (45320 totalt)
Matso

Här sen Dec 2002

Fredrik C skrev:
Matso skrev:
På rejsa.nu finns ändlösa mängder klokskap kring hjulvinklar, bromspunkter, olja, chassiedynamik osv osv.

www.byggahus.se/forum finns samma klokskap kring byggnation, värmesystem och annat som en garagebyggare behöver....

Många forum var det, men ingen som hette Garage ....

Många forum var det, men ingen som hette Garage ....[/quote]

Jag föreslår några inlägg i Värmeforumet samt Övrigt.....

Förövrigt:

1. Ta till takhöjd så man får plats med en saxlyft el motsvarande. Beggade lyftar verkar inte vara orimligt dyra.

2. Golvvärme och oisolerad betongplatta är en trist kombination. Speciellt om man värmer direkt med el.

Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002

Efter påtryckning så kommer det nog att komma upp ett Garageforum thumbs up .

NS BTG: 9.10.21

Citera
orjankarlsson
Borlänge
Här sen Maj 2004

Mitt lilla garage kostade 280tkr att bygga.

7.2x10.4m med 3.2 i takhöjd
välisolerad platta med vattenburen golvärme (värt guld, den i särklass viktigaste detaljen i ett garage)
el elcentraler osv
SidOpelar lyft
Stålbalkar i tak för tunga lyft
vatten och avlopp
dubbla 3 meter höga isolerade portar
mycket isolering osv
mycket av el centraler osv var då begagnat.
Det blir inte billigt om man vill ha det bra... ska man ha in lyft måste man ju tänka på det från början så man inte slår i bulten i vattenrören osv

/Örjan

Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Förra sommaren skulle vi "rädda" den ladugård/loge vars oisolerade övervåning fungerat som min bilverkstad sedan tidigt nittiotal. Den står i en sluttning och vattenavrinningen har väl inte riktigt fungerat sedan byggåret 1910. Detta i kombination med den ångermanländska leran hade med åren gjort att övre kortsidan satt ner sig i backen. Tanken vara att bara räta upp byggnaden för att någon gång senare kanske gjuta en platta och bygga garage. Men eftersom vi ändå var på G samt att bygget var både avdragsgillt och bygglovsbefriat (ekonomibyggnad på jordbruksfastighet) så fortsatte vi med allt större ambition. Detta var början på ett omfattande byggäventyr...

Vårt nya garage blev (innermått) 9,60x9,80 m och är i skrivande stund nästan färdigt. Då finns det två förvaringsplatser på ca 2,80x4,60 m, en större mekplats på ca 5,20x9,60 m och en "finlirsdel" med måtten 2,80x4,60. Takhöjden är 2,90 m.

Lite fakta:

* Total byggyta: 10x10,5 m
* Betongplatta: 105² m, 150mm tjock
* Slityta på golv: oxanolja
* Isolering i väggar: >250mm; bjälklag (tak) >350mm
* Utvändig väggbeklädnad: ribbpanel anno 1910, faluröd
* Invändig väggbeklädnad: spånskiva 12,5mm och gips 12,5mm med glasfiberväv, plåt vid "heta arbeten"
* Takbeklädnad: 12,5 mm gips
* Garageport: 3,20x2,60 m, 190mm tjock (hemmabygge)
* Dörr: 1,00x2,20 m, 160mm tjock (hemmabygge)
* Fönster: 1,10x1,40 m trippelisolerglas U=1,2
* Uppvärmning: f n el-aerotemper senare vattenburet med radiatorer + aerotemper
* Energibehov vid 20ºC inne och -20ºC ute: <1,00 kW
* Takbelysning: 21 st 2x58w lysrörsarmaturer IP21 (ej monterade)
* Behovsanpassad ventilation (svets-/avgasutsug planerat)
* Vatten och avlopp indraget (varmvatten kommer senare)

BILDER

Jag hade ingen ritning tillgänglig så en skiss får duga

Det blir rörigt under bygget, tur att taket var på plats i a f...

Isolering är billigt - värme är dyrt

Pajeron står i det som kallas Mek på skissen ovan

I samma plan finns också 100m² ouppvärmt utrymme

Tur att jag hade det varma garaget när Pajeron skar på ett vevlager i våras

Slutligen fick även lekbilen en given plats i hörnet av garaget

Under bygget har jag lärt mig följande:

* Allt tar längre tid än man tror (även om man är yrkesman).

* Allt blir dyrare än man budgeterat, men inte så mycket som sagts tidigare i tråden (räkna med 130-140%).

* Man kan aldrig isolera för mycket (isolering håller i hundratals år - hur länge håller din värmepump?).

* Bygg så stort du kan/får - utrymme saknas alltid.

* Förbered en plats med minst 4 m takhöjd för en billyft (vi kunde inte detta p g a att övervåningen inte fick röras)

Kostnaden stannade på ca 100.000: - exkl moms med MYCKET eget arbete.

Lycka till med era egna projekt!!!

Umeå
Här sen Feb 2004

Nuretan olja ?

En granne har använt Nordsjö Nuretan olja på sitt nybyggda betonggolv. vad jag förstått är uretanolja vanligare, men är ej övermålningsbar och det blir rätt mörkt.
Nuretan oljan är kan brytas till önskad kulör och även övermålas med andra färger.

vad jag förstått:
Fördelar gentemot vanlig slipning/rengöring (med syra) och målning med 2-komp.
så kan nureran olja kan läggas direkt på obehandlad betong, (ingen syrarengörning).

I mitt fall där betonggolvet är bara 2år men jag redan hunnit smutsa ner det med diverse oljor och gykol så kan jag med en smärre rengörning ta nuretan olja direkt på.
Ifall någon har erfarenhet/synpunkter så är jag intresserad, jag vill måla/olja golvet innan vintern.

info finns på http://www.nordsjo.se/sok.asp?sok=nuretan#

/bj

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
transatlantic
Örnsköldsvik
Här sen Feb 2004

Vi tänkte först lägga på Nordsjös variant av halvolja men gick istället på den beprövade oxan-oljan från Jotun www.jotun.se. Detta för att oxanbehandlingen är bättringsbar och används flitigt på industrigolv. Golvet blir så klart mörkare (ungefär som färsk betong) men med rätt (läs omfattande) belysning är inte det något problem.

oxanoljan är lite dyrare men jag tror att den långsiktiga funktionsvinsten jämfört Nuretan är värt besväret. Oxanoljan kostar ungefär 70-90: - litern inkl. moms.

Rengöring före målning sträcker sig till en ordentilg dammsugning och avfettning av eventuella oljefläckar. Vi hade glömt några oljefläckar, men oljan bet fast ändå och verkar inte påverkas nämnvärt. Kom ihåg att måla medan det är dräglig temperatur, tror att undre gränsen låg vid 10-15 grader för oxan. Riktigt andningssydd med kolfilter är också en bra idé...

Lycka till med målningen!

Umeå
Här sen Feb 2004

Jag bestämde mig för att prova Nordsjös Nuretanoljan. 10Liter kostade 700:- , det räckte till 3 strykningar av 38m2. färgfirman bröt den i i grå kulör, ev tog dom för mycket vitt för det blev snarare vitgrått.
Det är faktiskt VÄLDIGT LJUST i garaget just nu :-)

Stor fördel: det gick utmärkt att rolla direkt på obehandlad betong. Dom värsta gamla oljefläckarna lade jag oljesaneringsmedel någon dag, vilket gjorde en del nytta. Så även dom med gamla fula garagegolv kan måla om.

Ytan är slät och fin även utan att slipat den, den är enkel att borsta rent.

Jag har bara gott att säga om nuretanolja faktiskt och man sparar ju rätt stora slantar på att slippa syratvätta och slipa + 2komp färg. skulle kostat runt 4000:- i mitt fall.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003

Väcker liv i en gammal tråd...

Tänkte börja rita på vårt kommande garage och hus. Finns det ngt bibliotek eller liknande på nätet där det finns olika fönster, dörrar, portar och liknande i .dwg-format som man kan ladda ner? Eller om ngn vänlig själ har liknande som denne kan skicka till mig.

/Johan C.

Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004

Citat:
ha det konstant uppvärmt vilket kostar en slant

Allt handlar om isoleringen. Jag o min plast farsa byggde en ny bastu stuga på landet. Har vi en 500watts bygglampa på i 3-4 timmar så har vi 18 grader imon hus när det är 30 minus utanför. Huset är 4 meter bred, 5 meter lång och 5 meter hög. I 2 plan.

Fönster är viktigt också. Sen ska man tänka på att ha minst 50cm isolering i taket. Man ska regla med 45mm*45mm vågrätt (cc45) på insidan av stommen och isolera för att slippa köldbryggor.

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Ossie k
Södra Stockholm
Här sen Okt 2004

http://www.tenico.nu/garage.jpg

hittade denna utav en slump.

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005

Re:

Benny Steen skrev:
Jag bestämde mig för att prova Nordsjös Nuretanoljan. 10Liter kostade 700:- , det räckte till 3 strykningar av 38m2. färgfirman bröt den i i grå kulör, ev tog dom för mycket vitt för det blev snarare vitgrått.

Stor fördel: det gick utmärkt att rolla direkt på obehandlad betong. Dom värsta gamla oljefläckarna lade jag oljesaneringsmedel någon dag, vilket gjorde en del nytta. Så även dom med gamla fula garagegolv kan måla om.

Jag har bara gott att säga om nuretanolja faktiskt och man sparar ju rätt stora slantar på att slippa syratvätta och slipa + 2komp färg. skulle kostat runt 4000:- i mitt fall.

Väcker en gammal tråd!

Hej Benny!

Ville bara kolla om du fortfarande är nöjd med Nordsjö Nuretanoljan efter ett par års användning? Jag står nämligen i begreppet att prova samma sak på mitt garagegolv och detta verkar vara ett bra och billigt alternativ. Det är främst ljuset jag är ute efter, ett gråvitt golv ger ett behagligare ljus i garaget utan att behöva ha extremt mycket lampor i taket.

Även andra tips välkommnas, golvet är ca 70 m2 och budgeten är rätt låg annars hade jag nog börjat titta på 2 komponets epoxifärger...

Med vänlig hälsning

Calle

Här sen Mar 2003

Re:

Ellac skrev:
Benny Steen skrev:

Väcker en gammal tråd!

Hej Benny!

Ville bara kolla om du fortfarande är nöjd med Nordsjö Nuretanoljan efter ett par års användning? Jag står nämligen i begreppet att prova samma sak på mitt garagegolv och detta verkar vara ett bra och billigt alternativ. Det är främst ljuset jag är ute efter, ett gråvitt golv ger ett behagligare ljus i garaget utan att behöva ha extremt mycket lampor i taket.

Även andra tips välkommnas, golvet är ca 70 m2 och budgeten är rätt låg annars hade jag nog börjat titta på 2 komponets epoxifärger...

Med vänlig hälsning

Calle

Ljus granitkeramik (ljusa klinkerplattor) tål dubbdäck och slitage och ser inte så skitigt ut om man väljer med lite mörka korn i. Blir ljust och fint. Farsan köpte till sitt nybygge (garage) nu och betalade ca 100:-/m2. Det är inte alls så dyrt att lägga klinker som man kan tro. Granitkeramik vill jag minnas att det heter, då är det samma färg genom hela plattan och dom är hållbarare. Att det är samma färg plattan genom är såklart fördel om man får en repa så syns den i princip inte. Själv har jag mörka plattor i mitt garage och är supernöjd, lätt att göra rent, lite avfettning och dra med piasavakvasten så är det som nytt

Göteborg
Här sen Nov 2002

Klinker...

Kan bara vara för parkering då eller?

BMW 330i -05
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

Petter skrev:

Ljus granitkeramik (ljusa klinkerplattor) tål dubbdäck och slitage och ser inte så skitigt ut om man väljer med lite mörka korn i. Blir ljust och fint. Farsan köpte till sitt nybygge (garage) nu och betalade ca 100:-/m2. Det är inte alls så dyrt att lägga klinker som man kan tro. Granitkeramik vill jag minnas att det heter, då är det samma färg genom hela plattan och dom är hållbarare. Att det är samma färg plattan genom är såklart fördel om man får en repa så syns den i princip inte. Själv har jag mörka plattor i mitt garage och är supernöjd, lätt att göra rent, lite avfettning och dra med piasavakvasten så är det som nytt

Är det 100 kr med allt?

Hur pass klarar det att tappa lite verktyg?

Här sen Mar 2003

Re:

Svartlock skrev:
Petter skrev:

Är det 100 kr med allt?

Hur pass klarar det att tappa lite verktyg?

Nej det är bara klinkern. Du kan tappa verktyg utan problem. Jag har tex haft skotern parkerad i garaget och då har jag kört in och ut med den och dess vassa styrstål utan att det syns något.

Här sen Mar 2003

Re:

MaZ skrev:
Klinker...

Dom har ju klinker (granitkeramik) på flera bmw-verkstäder som jag varit på och funkar det för proffs så borde det göra det även för en hobbymek.

Furulund
Här sen Jun 2005

Re:

Petter skrev:
MaZ skrev:
Klinker...

Dom har ju klinker (granitkeramik) på flera bmw-verkstäder som jag varit på och funkar det för proffs så borde det göra det även för en hobbymek.

Jo klinker kan säkert fungera. Men jag är mer ute efter ett budgetalternativ då jag i första hand är ute efter ett praktiskt, lättstädat och mekvänligt garagegolv som är ljusare är vanligt betonggolv.
Just en dammbindare som går att bryta i ljus kulör verkar vara det perfekta för mitt garage!

Mer förslag önskas!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Petter skrev:
MaZ skrev:
Klinker...

"Proffs-verkstäder" har lyft, jag har garagedomkraft och pallbockar. Jag ser framför mig hur det kan vara halvsegt att dra en lastad domkraft 20cm på klinkers...

BMW 330i -05
Citera
Petter

Här sen Mar 2003

Re:

MaZ skrev:
Petter skrev:
MaZ skrev:
Klinker...

"Proffs-verkstäder" har lyft, jag har garagedomkraft och pallbockar. Jag ser framför mig hur det kan vara halvsegt att dra en lastad domkraft 20cm på klinkers...

Varför skulle det vara segt? Håller gör det i alla fall

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Re:

MaZ skrev:
Petter skrev:
MaZ skrev:
Klinker...

Gör som jag och köp en lyft

Finns prisvärda idag.

Men vi flyttar runt bilarna på domkraft också...blir nog tungt i skarvarna.

Garage ritningar sökes
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (45320 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande