Våra race- och banåkarbilar
BMW 323iM E36 - BMW Cup #43
10 besök senaste veckan (72745 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 346


Trådstartare
140Nm fram och 120Nm bak (på originalplats).

10:40 in i filmen kan man höra hur den kämpar med greppet i flertalet kurvor när man pressar den.



_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5241



Surt med dålig balans i bilen Anders. thumbs down

Bra ide med linjära fjärdrar och justerbara säten. Många byter mycket saker innan de har koll på grunderna med cornerweight, däcktemp och hjulvinklar. Men antar att du har 100 koll på dessa innan du lägger tid och pengar på att byta saker.

Däcktemp ger massor av info, hur såg det ut under säsongen? (Inner-Mitt-Ytter) på de fyra hjulen? Mätt med instick inte IR på ytan.
Cornerweight och viktfördelning?
Friktion i bärarmar och hjulupphängning, inget som kärvar eller tar emot vid rörelse?

I filmen ser det ut som bilen rollar väldigt lite, får du upp däcktemp egentligen? Järnspett till krängare fram/bak? Springrate verkar vettigt.

_________________
Patrik Skoog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 777



a.johnsson skrev:
140Nm fram och 120Nm bak (på originalplats).

10:40 in i filmen kan man höra hur den kämpar med greppet i flertalet kurvor när man pressar den.


Om jag får lägga in mina 2 cent, så ser det ut i filmen som att den understyr nå förjävligt, i alla fall på det varvet efter 10.40 som jag kollade.

Ang springrate, så 120Nm bak på originalplats, blir mellan tumme och pekfinger hälften så hårt mot om fjädern skulle sitta ute vid hjulet (som den gör fram). Lite löst kan man säga att du bara har en fjäder för 60Nm bak då, mot 140Nm fram. Jag har aldrig kört en fjäder bak på E36 på originalplats som varit mjukare än den jag kört fram, just av denna anledning.
Jag tycker du ska försöka hitta mer fäste fram, kanske mjukare fjäder fram för att balansera mot din 120Nm bak, (typ 110Nm fram), kanske köra hårdare krängare bak för att flytta fästet fram.

Sen är ju E36 väldigt känslig för att man måste ha rätt camber och en hel del caster, annars finns det inget fäste fram över huvud taget.

_________________
Torbjörn Nyberg
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 346


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Surt med dålig balans i bilen Anders. thumbs down

Bra ide med linjära fjärdrar och justerbara säten. Många byter mycket saker innan de har koll på grunderna med cornerweight, däcktemp och hjulvinklar. Men antar att du har 100 koll på dessa innan du lägger tid och pengar på att byta saker.

Däcktemp ger massor av info, hur såg det ut under säsongen? (Inner-Mitt-Ytter) på de fyra hjulen? Mätt med instick inte IR på ytan.
Cornerweight och viktfördelning?
Friktion i bärarmar och hjulupphängning, inget som kärvar eller tar emot vid rörelse?

I filmen ser det ut som bilen rollar väldigt lite, får du upp däcktemp egentligen? Järnspett till krängare fram/bak? Springrate verkar vettigt.


Tackar för input Patrik!

Dessvärre mätt med IR så viss ger den inte hela sanningen. Rätt jämn temp över hela däcket, kan skilja 3-5 grader ytter till inner. Blev betydligt bättre då jag flyttade upp krängare fram på fjäderbenet och bytade till H&R's krängare bak. Rollar inte mycket alls till inget. Lite kvar att göra på cornerweight.

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
a.johnsson
Helsingborg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 346


Trådstartare
Newberg skrev:
a.johnsson skrev:
140Nm fram och 120Nm bak (på originalplats).

10:40 in i filmen kan man höra hur den kämpar med greppet i flertalet kurvor när man pressar den.


Om jag får lägga in mina 2 cent, så ser det ut i filmen som att den understyr nå förjävligt, i alla fall på det varvet efter 10.40 som jag kollade.

Ang springrate, så 120Nm bak på originalplats, blir mellan tumme och pekfinger hälften så hårt mot om fjädern skulle sitta ute vid hjulet (som den gör fram). Lite löst kan man säga att du bara har en fjäder för 60Nm bak då, mot 140Nm fram. Jag har aldrig kört en fjäder bak på E36 på originalplats som varit mjukare än den jag kört fram, just av denna anledning.
Jag tycker du ska försöka hitta mer fäste fram, kanske mjukare fjäder fram för att balansera mot din 120Nm bak, (typ 110Nm fram), kanske köra hårdare krängare bak för att flytta fästet fram.

Sen är ju E36 väldigt känslig för att man måste ha rätt camber och en hel del caster, annars finns det inget fäste fram över huvud taget.


Jag är lite (mycket) inne på detta spåret också. Joakim som skrev tidigare kör 120/160. Kan vara värt att investera i en uppsättning 120 och en 160. Så har jag möjlighet att laborera med 120/140/160.

Tack för dina 2 cent! thumbs up

_________________
Anders Johnsson

Kolla våra evenemang på http://www.bmwcs.com/syd
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 323iM E36 - BMW Cup #43
10 besök senaste veckan (72745 totalt)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9


Stöd Rejsa.nu genom att hälsa på hos annonsörerna för att se vad de har att erbjuda. Se alla annonser här > >