Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Nankang NS-2R | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (101180 totalt) |
Du kan nog prova lite högre tryck. du känner när trycket blir för högt då dom blir direkt halkigare.
Men tror inte det hjälper dig på de däcken du ha nur, låter mer som de har börjat tappa greppet. Jag känner att mina Ar-1 börjar tappa när dom är halvslitna typ _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
@Rickard
- Heat cycle blir det garanterat om du kör bana även om du inte laddar på tokfullt. Generellt brukar mönstret ta slut innan greppet blir kass pga tempcykler. - Kolla däcksida/skuldra så ser du hur långt upp du varit Prova om du kan fånga det på ett foto o posta Så vet du om du behöver mer däckstyck eller inte. Men utgångspunkt är deras rekommendationer _________________ Magnus Thomé |
||
Jag ska köra Sviestad 20/9 och tänkte stanna kvar nere, och köra Mantorp 21/9 också. Ska försöka testa mig fram lite med trycket och se om jag lyckas känna någon skillnad. Tänker att jag inte är tillräckligt "duktig" för att kunna känna men jag får prova och se. Även om det skulle kunna vara så att gummit tappat greppet pga heatcycle så gör väl trycket någon skillnad.
Var ute och kollade/fotade däcken nu. Det ser inte ut som att slitaget har tagit sig för långt ut på sidan, vad jag tycker, men döm själva. 1. Vänster fram 2. Vänster bak 3. Höger bak 4. Höger fram |
||
Superfint slitage. Du har inte överbelastat alls med för lågt tryck. Fortsätt att kika på dina däck då och då så ser du om tex du kör annorlunda på någon bana om det slits värre.
Jag tycker inte det märks speciellt jättetydligt i hur bilen känns med olika däckstryck så länge det inte hamnar för långt åt endera håll med heltokiga tryck. _________________ Magnus Thomé |
||
Jag får väll ge den input jag har om däcket.
1700+ Kg 4hjulsdrift så mycket att släpa på med andra ord. Kör 265-35/18 runt om, jag har Landat på ca2.4 bar varmtryck. Funkar helt ok att åka med om man inte ska va allt för petig. med en så tung bil så känner man att man får backa av pga av att däcken blir lite för varma efter en stund. Men som ett allround däck helt ok. Det har inte samma bett som ett rent r-däck och kommer troligtvis inte va det du kör om du vill jaga bästa tiden kanske men för oss andra som gillar att bara köra. Kan tänka mig att det funkar bättre på en betydligt lättare bil än min släde _________________ John Lindholm |
||
Låter bra.
Samma dimension som jag köpt på mig, fast på precis under 1400kg med 320hk fwd Siktar inte på att va snabbast, en allroundbil som jag ska kunna köpa glass med, köra någon bana för skojs skull och skjutsa barnen till skolan i. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
Dags för lite update här. För två veckor sedan var jag i stort sett klar att klicka hem en omgång R888R eller något annat "erkänt". Men det tar ju lite tid att ordna med så till den helgen som var nu, hade jag nog inte hunnit få det klart ändå. Så jag fick åka med det jag hade.
I söndags var det heldag med LMS på Sviestad bokat och igår Track Monday på Mantorp Park. Bägge dagarna begåvades med fint väder och varmt men inte hett. Fina septemberdagar, 12-18 grader under dagarna och torrt. De tidigare tillfällena, när jag varit missnöjd, har jag sänkt ner till 2.0 med varma däck, på ca 1300kg bil. Dimension 235/40-17 fram och 255/40-17 bak. Nu gjorde jag som så att jag justerade till 2.2 innan jag gick ut på ett pass. Kollade efteråt och det låg då på ca 2.4-2.5 bar. Innan nästa stint var det uppehåll på 40 minuter och för det mesta var vi nere på 2.2 igen då, annars justerade jag dit. Resultat? Jodå, nu hittade jag förtroendet för däcket igen. Nu kändes det som när jag åkte på det 2019. Inget konstant däcktjut och känsla av att åka med konstant fyrhjulssläpp som jag skrivit om tidigare. Jag skulle säga att jag är så pass nöjd att jag antagligen inte byter däcken under vintern alls, jag vänder på dem och kör upp resten av gummit på nästa års 1-2 första trackdays. Efter det är det inte omöjligt att nya av samma sort åker på, men det får vi se då. Hoppas att årets första trackday 2020 blir på Kinnekulle, så jag får en chans att jämföra på samma asfalt som jag första gången började tvivla. NS2R har fått revansch! |
||
|
||
Körde ett pass i regn på Mantorp, kändes helt ok och förutsägbart. Fick lite sladd efter parisern med fwd men var lätt att hämta hem. _________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||
Size / Rim Width(Measured) / Rim Width(Approved)
235/45ZR17 / 8.00 / 7.50 - 9.00 255/40ZR17 / 9.00 / 8.50 - 10.00 Taget från Nankangs hemsida, men vad anser ni som kört NS2R? Är dom förhållandevis breda/smala? Ska monteras på en 9" fälg. Gatukörning med förhoppning om trackdays. Min enda referens med liknande däck är AD08R 225/50/R16 och satt precis fyrkantigt på en 8" fälg. _________________ Cristoffer Gustavsson |
||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
||
först vill jag tacka alla som har delad med sig med sin erfarenhet med dessa däck.
Jag känner mig trygg att beställa sådana för min E46 och köra trackdays för första gången samt använda de för daily (kör mkt lite, ca 500 mil per år). Blir 225/40R18 på 8J respektive 8.5J bredda fälgar. Jag är inne på däckonline och de har tre st N2-R: Hur vet man vilken är vilken och vad är skillnaden? https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=MQFgY8LRrcmxEbEh.121.761294622&Cookie=sea_rd_se_Google_Search_Brand&sowigan=So&Breite=225&Quer=40&Felge=18&kategorie=6&Marke=Nankang&Herst=Nankang&m_s=3&Ang_pro_Seite=10&weiter=10&rsmFahrzeugart=ALL&Label=F-B-71-2&details=Ordern&typ=R-232478 https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=MQFgY8LRrcmxEbEh.121.761294622&Cookie=sea_rd_se_Google_Search_Brand&sowigan=So&Breite=225&Quer=40&Felge=18&kategorie=6&Marke=Nankang&Herst=Nankang&m_s=3&Ang_pro_Seite=10&rsmFahrzeugart=ALL&Label=E-B-71-2&details=Ordern&typ=R-391056 Och hur ter sig Ultrasport mot dessa ovan: https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop.pl?dsco=121&cart_id=MQFgY8LRrcmxEbEh.121.761294622&Cookie=sea_rd_se_Google_Search_Brand&sowigan=So&Breite=225&Quer=40&Felge=18&kategorie=6&Marke=Nankang&Herst=Nankang&m_s=3&Ang_pro_Seite=10&rsmFahrzeugart=ALL&Label=E-C-71-2&details=Ordern&typ=D-102722 Tack på förhand! _________________ Georgi Nedev |
||
Det jag kan se på de två som är "lika" är att det som har en EAN kod som slutar på 902 har en EU-märkning med F på förbrukning medans det andra har E. Kanske olika gummiblandningar?🤷♂️
_________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||
Däck för banåka Nankang NS-2R | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (101180 totalt) |