Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Plattor som skyddsbåge ska stå på? (Mindre bilder x 2)
1384 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Hej!

Undrar bara om jag måste förstärka upp karossen med skyddsplattor under min Heigo-båge eller om plattorna som sitter på båge och strävor räknas som de förstärkningarna?

Bakre strävan och dess platta:

Främre plattan under huvudbågen:

Vad säger ni?

Mvh
Mangan

Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Jag har för mej du måste svetsa plattor i karossen och bulta din båge i dessa om det ska vara godkänt. Kolla GT på SBF hemsida.

Men det kan ju skilja sej om du har en certifierad bur/båge?
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Dan Hovang skrev:
Men det kan ju skilja sej om du har en certifierad bur/båge?

Hmm, certifierad är den väl bara om en cert:ad burbyggare har byggt ihop buren? Detta är ju bara en Heigo-båge med två bakre strävor + ett tvärstag, möjligen att den är FIA-godkänd? Eller är det samma sak?

Enligt GT 5.8.2.2.2 så måste det dels vara plattor under själva bågen/burens rör och dels fastsvetsade förstärkningar i karossen. Så nu vet vi det!

Mvh
Mangan

Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002

Magnus Karlsson skrev:

Enligt GT 5.8.2.2.2 så måste det dels vara plattor under själva bågen/burens rör och dels fastsvetsade förstärkningar i karossen. Så nu vet vi det!

Mvh
Mangan

och enligt GT 5.8.2.2.8
"Skydsburens fästytor i chassiet ska vara förstärkta med en stålplatta. Förstärkningsplattorna under skyddsburen måste ha en area på minst 120cm2 och minst 3 mm tjocka, svetsade i kaross/chassie."

Lite längre ner:
"Skyddsburens fastsättningsplattor får inte svetsas direkt mot chassie/kaross utan att förstärkningsplatta är monterad"
Slut citat

Sedan skall varje infästningspunkt i chassie/förstärkningsplatta av buren skruvas med minimum 3 st skruvar med minst M8 dimension, (kvalité 8.8 ISo). Fastsättningen skall vara självlåsande eller försedda med låsbrickor. Detta är minimun krav, fler skruv eller svetsning är tillåtet.
Detta gäller tävlingsbilar men kan ses som en tumregel thumbs up även för övriga banåkabilar tycker jag.

Partille
Här sen Feb 2003

GT 5.8.2.1.1
Säger att dina strävor bakåt går för långt.

Magnus!
Är det inte lika bra att du inser att du är fast i rejsingträsket.
Bygg bågen ordentligt från början!
Inom ett år undrar du varför du monterade in detdär Heigoskrotet.
Lyft luren. Slå 042-220970 och fråga vad Jaan Tolli skall ha för en huvudbåge och några meter rör.

Här kan du bli inspirerad: http://194.236.144.246/artiklar/cages.htm

Du har hela vintern på dig!!

PS. En Porsche (till skillnad från många andra bilar) blir nästan alltid mer värd med en bur inmonterad.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Utzon skrev:
GT 5.8.2.1.1
Säger att dina strävor bakåt går för långt.

Äsch! Visste det skulle falla på nåt! och jag gissar att det inte spelar nån roll att Heigo-bågen (iaf enligt ryktet) är certifierad? Bakre strävorna ska ju gå ner till övre bakre stötdämparfästet som på bilderna i din länk.

OK, då är ju frågan... Fortsätta att in Heigo-bågen och ändå inte få bilen SBF-välsignad (iofs är väl RoadSport enda tävlingsklassen jag kan tänka mig, vilka krav gäller där?) eller skaffa en riktig båge/bur... Största problemet i mitt fall är att inte finns. och frågan är om det är värt att montera in en godkänd fullbur eller ens en båge/halvbur i min kaross, den är så lappad och lagad att jag inte tror att den har så långt kvar till skrotningen...

Ringde till herr Tolli och fick en hel del tips och information thumbs up om hur båge/halvbur resp fullbur ser ut. Priserna "mellan tumme och pekfinger" är 2500kr för en halvbur och nån tusing till för fullburen. Inte mycket men mer än jag har i fickan just nu iaf. Nu är jag alldeles här...

Utzon skrev:
PS. En Porsche (till skillnad från många andra bilar) blir nästan alltid mer värd med en bur inmonterad.

Ah! Du menar att jag kanske kan få nån tusenlapp för bilen när jag ev. säljer den!

Mvh
Mangan

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Utzon skrev:
Magnus!
Är det inte lika bra att du inser att du är fast i rejsingträsket.
Bygg bågen ordentligt från början!

Aaaaah igen! Jag vet, vill bara inte inse det!

Mvh
Mangan

Sten
Vasa, Finland
Här sen Jun 2004

Är det bara huvudbågen (vid B-stolpen) som ska bultas eller ska främre bågen (vid vindrutan) också bultas? De bakre strävorna behöver väl inte bultas?

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Sten skrev:
Är det bara huvudbågen (vid B-stolpen) som ska bultas eller ska främre bågen (vid vindrutan) också bultas? De bakre strävorna behöver väl inte bultas?

Det enda som står i det Gemensamma Tekniska reglementet är att " skyddsburens fästpunkter i karossen" ska ha extra plattor samt bultas. Jag tolkar det som att det gäller alla fästpunkter oavsett om det är huvudbågen, de främre eller de bakre strävorna.

Hur det ska se ut vid anslutningen till fjäderbenstornen fram vet jag inte.

Mvh
Mangan

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Skulle man inte kunna gör om bakåtsträvorna eller deras infästning mot huvudbågen ngt på ett enkelt sätt så fästet mot tornen blir mer korrekt?

Bara en tanke.

Annars skulle en helbur i den "andra karossen" vara det som smakar mest fågel.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Hmm, inte på nåt enkelt sätt som skulle vara SBF-sanktionerat, tror jag. Heigo-bågen är ju demonterbar, så det sitter "muffar" påsvetsade på huvudbågen och jag tror inte att det går att fixa nya rör som utgår från dessa och går ner till den rätta anslutningspunkten i karossen.

Syns lite på den här bilden: http://www.shell.linux.se/magnusk/projekt/bilder_20040921_burtest.html . . . .
(Anslutningspunkten ska vara ungefär där den gula skruvmejseln ligger, mot hjulhuset till.)

Mvh
Mangan

Skruva banåkabil
1384 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande