Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1384 besök totalt |
Plattor som skyddsbåge ska stå på? (Mindre bilder x 2)
Hej! Undrar bara om jag måste förstärka upp karossen med skyddsplattor under min Heigo-båge eller om plattorna som sitter på båge och strävor räknas som de förstärkningarna? Bakre strävan och dess platta: ![]() Främre plattan under huvudbågen: ![]() Vad säger ni? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Hmm, certifierad är den väl bara om en cert:ad burbyggare har byggt ihop buren? Detta är ju bara en Heigo-båge med två bakre strävor + ett tvärstag, möjligen att den är FIA-godkänd? Eller är det samma sak? Enligt GT 5.8.2.2.2 så måste det dels vara plattor under själva bågen/burens rör och dels fastsvetsade förstärkningar i karossen. Så nu vet vi det! ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
och enligt GT 5.8.2.2.8 "Skydsburens fästytor i chassiet ska vara förstärkta med en stålplatta. Förstärkningsplattorna under skyddsburen måste ha en area på minst 120cm2 och minst 3 mm tjocka, svetsade i kaross/chassie." Lite längre ner: "Skyddsburens fastsättningsplattor får inte svetsas direkt mot chassie/kaross utan att förstärkningsplatta är monterad" Slut citat ![]() Sedan skall varje infästningspunkt i chassie/förstärkningsplatta av buren skruvas med minimum 3 st skruvar med minst M8 dimension, (kvalité 8.8 ISo). Fastsättningen skall vara självlåsande eller försedda med låsbrickor. Detta är minimun krav, fler skruv eller svetsning är tillåtet. Detta gäller tävlingsbilar men kan ses som en tumregel ![]() _________________ /Calle |
||||
GT 5.8.2.1.1
Säger att dina strävor bakåt går för långt. Magnus! Är det inte lika bra att du inser att du är fast i rejsingträsket. Bygg bågen ordentligt från början! Inom ett år undrar du varför du monterade in detdär Heigoskrotet. ![]() Lyft luren. Slå 042-220970 och fråga vad Jaan Tolli skall ha för en huvudbåge och några meter rör. Här kan du bli inspirerad: http://194.236.144.246/artiklar/cage Du har hela vintern på dig!! PS. En Porsche (till skillnad från många andra bilar) blir nästan alltid mer värd med en bur inmonterad. |
||||
Äsch! ![]() ![]() OK, då är ju frågan... Fortsätta att ![]() ![]() ![]() Ringde till herr Tolli och fick en hel del tips och information ![]() ![]()
Ah! Du menar att jag kanske kan få nån tusenlapp för bilen när jag ev. säljer den! ![]() ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Aaaaah igen! ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Det enda som står i det Gemensamma Tekniska reglementet är att " skyddsburens fästpunkter i karossen" ska ha extra plattor samt bultas. Jag tolkar det som att det gäller alla fästpunkter oavsett om det är huvudbågen, de främre eller de bakre strävorna. Hur det ska se ut vid anslutningen till fjäderbenstornen fram vet jag inte. ![]() Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Skulle man inte kunna gör om bakåtsträvorna eller deras infästning mot huvudbågen ngt på ett enkelt sätt så fästet mot tornen blir mer korrekt?
Bara en tanke. Annars skulle en helbur i den "andra karossen" vara det som smakar mest fågel. ![]() |
||||
Hmm, inte på nåt enkelt sätt som skulle vara SBF-sanktionerat, tror jag. Heigo-bågen är ju demonterbar, så det sitter "muffar" påsvetsade på huvudbågen och jag tror inte att det går att fixa nya rör som utgår från dessa och går ner till den rätta anslutningspunkten i karossen.
Syns lite på den här bilden: http://www.shell.linux.se/magnusk/pr (Anslutningspunkten ska vara ungefär där den gula skruvmejseln ligger, mot hjulhuset till.) Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1384 besök totalt |