Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 6 besök senaste veckan (84024 totalt) |
Jobbar på och skulle byta den främre bärarmsbussningarna som glappade till Polyflex. Ser nu att det sitter Millway bussningar. Men de är så lösa att de glider av armen...
Inre bussningen som är av polyeten är sliten och där är glappet. Delrinbussning och aluminiumhylsan är som nya. Hur gör jag nu... ska maila Millway och fråga om de säljer bussningen i aluhylsan löst... Annars svarva ny inre bussning? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Då var diffen på plats och inte lika enkelt som att demontera den 😅
Gjorde en platta till domkraften för att få upp den i höjd men i efterhand vet jag inte om det varit enklare att bara köra "bänkpress". Nu är det bara lite småfix innan påställning 🙂 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Hur har ni löst airbaglampan? Dvs Airbag Occupancy Sensor Bypass på passagerarsidan.
På förarsidan var det endast en motstånd som behövdes. Är det lika på passagerarsidan? OM vilket Ohm-tal och vilka "pinnar" ska det in på... 🤔 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Jasså kan man programmera bort det med det? Har försökt lista ut om man kan göra det via NCS expert eller typ dis men inte löst det! Vore ju sjukt skönt, för av nån anledning tänder den alltid lampan för min högra bakre airbag där jag har motstånd. Men aldrig vänster konstigt nog. David -> Det finns färdiga motstånd med kontakt att köpa på typ eBay för att sätta på kabeln under passagerarstolen. Sån jag har, men kan man programmera bort det vore det ju sjukt smidigt. |
||||
Det är väl sensormattan som den larmar för på passagerarsidan? Den finns ju inte på förarsidan.
Så det behövs 2 st "motstånd" på den sidan. Typ nåt sånt här. https://www.blocket.se/annons/stockh _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
Precis en sån 👍 |
||||
Så antingen gå in via BMW Scanner 1.4 och stänga av airbagen eller köpa detta kitt och låta delar av originalstolens kablage ligga under stolen.
https://www.blocket.se/annons/stockh 👍🏻 Hur gör ni andra? Besiktar nu med originalstolar eller låter ni "bucket" stolarna sitta kvar? _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Förutom när jag regbesiktigade in buren så har jag alltid Recaro-stolarna i vid besiktning Brukar haka ur 6-punktsbältena bara men annars brukar det gå bra |
||||
Då var premiärturen avklarad och med lite blandade känslor...
Underbart att få ut och gasa lite men... Diffen efter renoveringen är alldeles för spänd. Känns som om den skulle vara svetsad 😒 Så bara att ta ner, gör om/gör rätt och tillbaka upp... Lite surt och "aningens" besviken på att jag inte mätte upp på vilket Nm den låste/släppte på innan montering. Nu så kontrollerade jag och den låser fortfarande vid 210Nm så på tok för hårt https://youtu.be/LRGbkdyoKD8 Länk till film som visar "problemet" _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Spekulerar 🤔
Skillnaden på lamellhöjden är stor men undra om detta kan vara den enda anledning till den hårda diffbromsen... Gamla LSD lamellerna: Nya LSD lamellerna = klart högre och det var tight att få på locket: Undrar om det är den konvexa FREE PLAY DELETE SHIM som bör bytas till original eller om en lamell får bli den gamla så höjden minskas... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
När du renoverade diffen la du inte till en extra lamell för mer diffspärr? Det borde förklara höjdskillnaden. Tänker att det finns ett litet spel original av en anledning.
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Räknat nu och det är inte fler, 7 friktionsplattor före och efter. De nya är tjockare men endast med 1,1 mm mot 1,0 mm när jag läser mina inlägg. Uppmätning av de gamla friktionsdiskarna ger sammanlagt ca 12,9 mm De nya mäter 13,9 mm. De nya ska vara 0,5 mm tjockare än ett nytt original set så med slitage på de gamla så verkar det stämma bra med totalt 0,5 mm slitage på 18 år. Mäter man ny vs gammal friktionsdisk enskilt är det 1,1 vs 1,0 mm. Känslan eller strävheten är också påtaglig mellan ny och gammal. Så själva diskarna förklarar inte problemet utan "bör" vara den konvexa distansen som trycker allt uppåt... Frågan är om det krävs inkörning = kommer bättre. Inte riktigt tid för att plocka ner diffen innan juni 😒 _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Aha! Trodde det var som till E36/Z3 osv där man lägger till 1 lamell för att gå från 25% till 40%. Borde ju rimligtvis vara den konvexa disken som orsakar detta beteende. Frågat leverantören om detta är ett normalt beteende? _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||
Inget svar från leverantören Racing diffs så funderar på hur jag ska göra.
Ska mäta igen om det går att se vart diffen släpper, men om hjulet hasar vid sväng är den ordentligt låst... Inte så sugen på att plocka ner den och öppna då det är sååå ont om tid 🙁 Fyndade detta som tröst här på rejsa. Räknar absolut inte med mer effekt men ett härligare insigsljud. Blir att bygga lite avskärmning runt filtret förstås. _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 -02 En kul kombination av trackday/"söndagsbil" | << 1, 2, 3 ... , 19, 20, 21 >> 6 besök senaste veckan (84024 totalt) |