Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2,2 N/A -02 - Gotland Ring 14/5 1,31,9
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (4906 totalt)
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Fila lite här, greja lite där.

Under sommaren händer det inte mycket annat.
En kvart hit, en timme dit. Det är vad jag har att greja med bilen.
Jag hade ju fått låna bälten till vårens evenemang. Nu var det dags att köpa egna.
Valet var enkelt. Schroth hade modellanpassade grejer....



_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Äntligen höst!!
Sommaren med alla andra måsten börjar ta slut thumbs up

Trackday var bokat med Drivers Club.
Gissa vart... *trumvirvel* GOTLAND RING!!
Haha! Börjar det bli tjatigt?

Skämt åsido. Jag har som ni kanske förstått inte skitmycket tid att lägga på min bilkörning.
När jag då gör det vill jag göra det på riktigt. Stora evenemang som kräver övernattningar gör att jag känner mig mätt ett tag. Det ska vara lite omständigt, då blir det extra kul att köra.
Sen måste vi väl vara överens om att Gotland Ring är Sveriges i särklass bästa bana.

Lastat och klart. Världens längsta natt framför mig


Efter 3,5h körning, dags för 3,5h båtning.


Obligatorisk STARK starkbärs på hotellrummet för att kunna somna.


Sen lite bilder från banan.


En av mina bästa vänner Kim med sin idiotiskt häftiga "Skabbgalt". M5 med kompressor.
Började tyvärr strula första varven den här dagen så det vart inte mycket körning. Men han hade kört på Fredagen ändå så han var ganska nöjd.




Den här dagen gick det inte alls lika bra som i våras.
Fler bilar på banan och framförallt HÄFTIGA bilar. Det blir alldeles för intressant att stå på muren och titta på alla andra
Mot slutet av dagen fick jag dock upp tempot lite men ganska snart var däcken sopor.
Körde låga 1,35 tider utan att egentligen ta i.
Fick dock en riktigt kul batalj med en kille från Lotusklubben i en Exige 430 Cup.
Heeeeelt hysteriskt häftig bil som har blivit något av en drömbil för mig
Han hade också dåliga däck men det var framförallt kul att se hur bra den lille gule kunde hänga på en bil med snarlik vikt fast med mer än hälften av effekten, MYCKET smalare däck och utan abs.

Spola fram lite mer än 4 minuter. Där på rakan släpper jag förbi honom för att sedan ta upp jakten
Effektskillnaden är så klart väldigt märkbar där det är lite rakare... Men när det svänger

https://www.youtube.com/watch?v=8N9SlmxTLYU

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Re:

Evilution skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=8N9SlmxTLYU


Glömde be om ursäkt för kvalitén... Det är filmat med samma telefon jag använder som laptimer.
En Samsung A3

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Efter första testet på bana lovade jag mig själv att jag aldrig skulle försöka trimma..............

Helt allvarligt. Hur mycket effekt kan man släpa ur en sugspis med normal knegarlön utan att överladda liksom
FÖRBANNADE INTERNET!!

Motorn jag har är någonting som sitter i en hel uppsjö GM-produkter.
Så givetvis har jänkarna vetat om många olika recept ganska länge.
Men, en lirare i Holland vid namn Mark såg till att alla med just Speedster har ett recept att följa.
Jag är fortfarande skeptisk till om effektsiffrorna kan stämma men det är för simpelt och för billigt för att låta bli.

Så nu ska det höjas effekt!
2,4 liters insug och 65mm trottelhus från chevrolet cobalt och programvara från OBD-Tuner tillsammans med dom delar jag redan har monterade ska ge en i mina ögon overklig effektökning. Vi pratar från 120 nånting hästar på hjulen till närmare 170 på hjulen

Vi får se... Det ska bli spännande. Delarna ligger brevid bilen och väntar på att bli monterade.
GE MIG VARMARE VÄDER!!!

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005
Inlägg: 887



Blir spännande att följa.
Jag gillar med att det är 3 speedstrar i rullians på biltrådarna nu.

Den är fet med dom små hjulen. :-)

Jag däremot vill inte ha sommar än, har skit mycket kvar att göra.

Mvh, Per

_________________
Per Axblom
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Re:

Aerodynamic skrev:
Blir spännande att följa.
Jag gillar med att det är 3 speedstrar i rullians på biltrådarna nu.

Den är fet med dom små hjulen. :-)

Jag däremot vill inte ha sommar än, har skit mycket kvar att göra.

Mvh, Per


Jag vill inte heller ha sommar än
Behöver lite varmare än 15 minusgrader bara så att jag klarar av att vara ute på logen ett tag.
Tänk att man kan fantisera om att ha det så pass varmt som nollgradigt

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1136



Kul!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Originalinsug ur!
Trångt? JA! Svårskruvat? Inte särskillt... Hade väntat mig att det skulle sitta fast värre än så här.
Har hört och läst om en uppsjö med avdragna bultar och annat trök men här gick det fint.



Jämförelse av 2,4l insuget och original.
2,4 till vänster.
Som synes är det en väldig skillnad på storlek på "runners".
Originalinsug har heller inget plenum som 2,4-insuget har. Har sett genomskärningar av original och det är bara "runners" som vänder i sig självt.



Fick även lov att fila till en "blanking plate" för egr-röret från toppen.
Egr-ventilen kommer få sitta kvar då programvaran som ska i i motorstyrdonet har en avstängningsfunktion för egr.
Efter detta vart det för kallt åt fingertopparna så det fick räcka för den här gången.
Nästa gång ska generatorn modifieras så att det nya insuget får plats.

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Några timmar lagda på bilen även den här helgen.
Gubbgrinandet har varit påtagligt. Trångt är det! Men nu sitter iaf nya insuget där thumbs up
Började med modifieringen av generatorn. Nya insuget är lite större så man måste ta bort locket och även kapa av lite av en B+bult.
Då det här insuget inte har något fäste för motorstyrdon måste ett fäste tillverkas. Jag hade fått ett fäste med när jag köpte grejerna från england med det visade sig att detta inte passade. Istället för att modifiera det jag fick med kommer jag att bygga ett eget.

Så här ser det ut monterat.

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Igår gick motorstyrdonet till Holland. Närmare bestämt till Peter på ObdTuner thumbs up



_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Ännu en helg av stelfrusna fingrar... Ja det var varmare än normalt men tyvärr inte tillräckligt för min blekfeta lekamen.

Monterade Powerflex inserts i motorkuddarna.

Skapade en hållare till motorstyrdonet av gammalt aluminiumskräp. Som att leka med Mecano igen ungefär.

Började på en splitter i aluminium till fronten.









_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1136



OBD Tuner verkar fungera fint.
Skall bli kul att höra vad du tycker om insertsen till motorfästena sen.
Har fegat ur på dem än så länge men många är ju väldigt nöjda.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367



Sparar man även originalmotor fästena med dessa ?

Jag har mystiska knak ljud från vänster drivaxel jag misstänker egentligen är motor fäste ( knakar bara när man svänger höger )

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Re:

OneYet skrev:
OBD Tuner verkar fungera fint.
Skall bli kul att höra vad du tycker om insertsen till motorfästena sen.
Har fegat ur på dem än så länge men många är ju väldigt nöjda.


Peter fick styrdonet igår och började med det direkt. Gissar att han skickar tillbaka det idag

Ja inserts är väl kanske inte "racing" men det ska iaf hjälpa prylarna att sitta stilla bättre.
Har, vad jag vet, inte haft några problem med att motorn rör sig men det bör vara en förbättring

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Re:

supersonett skrev:
Sparar man även originalmotor fästena med dessa ?

Jag har mystiska knak ljud från vänster drivaxel jag misstänker egentligen är motor fäste ( knakar bara när man svänger höger )


Ja man stoppar ju i bussningarna i spåren i orginalgummit.
Detta gör att bussningen blir i närmaste solid så nog borde väl detta spara på dom tänker jag.
Så här

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
RacerJo
Varberg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 64



Du kommer att märka störst skillnad när du motorbromsar med insertsen till motorfästena.
Om man släpper upp kopplingen för snabbt med original infästning så rör sig motorn så pass mycket att det kan låsa bakhjulen en kort stund, erfarenhet från Superstage i Emmaboda. Detta slipper man med insertsen till motorfästena. Nackdelen är att det förs över mycket vibrationer från motorn till chassit om man ligger under 1500 rpm vid körning på hög växel.

_________________
Johnny Karlsson
Opel Speedster N/A
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Re:

RacerJo skrev:
Du kommer att märka störst skillnad när du motorbromsar med insertsen till motorfästena.
Om man släpper upp kopplingen för snabbt med original infästning så rör sig motorn så pass mycket att det kan låsa bakhjulen en kort stund, erfarenhet från Superstage i Emmaboda. Detta slipper man med insertsen till motorfästena. Nackdelen är att det förs över mycket vibrationer från motorn till chassit om man ligger under 1500 rpm vid körning på hög växel.

Kul att höra!
Vibrationer kan jag leva med... Det är ju inte direkt så att våra bilar är tysta och bekväma iaf

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Nytt svart!
Att det gamla var slut är INTE att överdriva

_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
Evilution
Borlänge
Här sen Jun 2008
Inlägg: 227


Trådstartare
Så! Startade motorn för första gången efter omprogrammering av motorstyrdon.
Inga konstigheter. Startade direkt, pendlade i tomgången i någon sekund, och gick efter det helt perfekt.
Jag lät den bli lite varm, provade att varva på den och tyckte att den blöddrade lite när den gick ner i varv.
Provade en gång till och då var det inga konstigheter.

JÄVLAR vilket skillnad i gassvar!! Riktigt kul

Bild på ihopsatt motor med D.I.Y insugsrör (75mm avloppsrör)



Eftersom det gick bra med uppstart så infann sig en hel hög med inspiration.
Så ner i frizlkällaren, hämta ett gäng öl och fortsätt bara!
Jag gjorde klar min splitter. Bilder på provmontering. Den ska bara bli lackerad nu.




_________________
Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster***

Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1136



Grattis!!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
Jocke_D
Örebro
Här sen Sep 2014
Inlägg: 175



Kul tråd!
Raskt jobbat med alla grejer.

Det bästa (eller iaf väldigt bra) med Typ 116 är att vi kan vara med i två märkesklubbar som båda arrangerar bra bandagar till bra pris. Jag har inte lyckats köra på ett par år men hoppas på att göra coemback i år.

Jag har kört med OBD tuner i fyra år nu och det fungerar klockrent. Fick en bra grundmapp som jag fixade och loggade lite med. När jag då insåg att mina spridare var lite små fick jag ny mapp som fungerade perfekt på en gång. Fick genast 10-15hk extra tack vare att de nya spridarna pallade högre varv.

Kul att du är nöjd med Eltech, de allra flesta brukar vittna om väldigt långa leveranstider. Har hans stolar i min bil och skulle vilja ha splittern. Jag skulle behöva bli typ 1cm smalare per sida över höfterna för att sitta helt 100, nu trycker de lite lite på sidorna.

Har det mesta som behövs för att bygga en extra motor om du vill trimma lite mer. Bl.a två toppar, en original och en Saab som flödar bättre redan i original. Billigt blir det

_________________
Joakim Danielsson
Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Speedster 2,2 N/A -02 - Gotland Ring 14/5 1,31,9
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (4906 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande