Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6270 besök totalt |
Kvinnor inom bilsport!!
Hej Hade en diskussion med frugan igår kväll angående tjejer och bil-race. ![]()
Bortsett från att det kanske inte är så lyckat att tävla i en formel bil med huvudvärk så, ![]() Varför finns det inga tjejer som kör Formel-xx / Cart / Indy / Rally ? Inte bara som bisittare/kartläsare. Eller finns det, fast jag vet inte om det? På 80-talet fanns en fransyska som körde WM-rally, samtidigt med Stig Blomquist, har jag för mig. Vad hette hon? Är det genetiskt betingat, att tjejer inte har så bråttom som män? Kvinnorna satt hemma i grottan medan vi män var ute och jagade, då var det en fördel at vara snabb och stark. _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Re: Kvinnor inom bilsport!!
Jag kan inte stava till det men hon hette Michelle Motoun [uttlas ungefär så i alla fall] _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Jag skulle snarare säga att det till 99% handlar om sociala mönster. Som det mesta annat i vårt samhälle. Annars hade vi snabbt kunnat lösa hela jämlikhetsfrågan med lite hormonpiller ![]() _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
Sedan kan man ju vända på steken också, och fråga sig av vilken anledning dessa sociala mönster har uppkommit. Men nu känns det som om jag glider lite utanför trådens urprungliga fråga. ![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Re: Kvinnor inom bilsport!!
Vad var detta för reklam????? Jag lyckades då jag jobbade som manager få in en tjej i tyska DTC mästerskapet med Beyer (Aspirin) som sponsor. En av grejerna de föll för var just upplägget med att vi hade med ett mycket snarlikt filmförslag. Nu gick tyvärr just den satsningen om intet pga att vi skulle skriva kontrakt med sponsorn samma dag som man släppte valutan fri 1992. Efter det skrev man inte sponsorkontrakt på några år... Snacka om dåplig tajming... _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Som t ex Carolina Klûft, Pernilla Wiberg och Malin Baryard? ![]() Tjejer har precis lika mycket tävlingsinstinkt som killar, det bevisar tjejerna ovan plus ett otal till fantastiskt duktiga idrottstjejer inom en massa olika idrottsformer. Frågan är däremot varför det är så få representerade inom motorsport. Det finns ett gäng, några stycken nämnda i tråden, men relativt sett alldeles för få. _________________ Ulrika Söderpalm Löhr |
||||
Jag fattar inte heller den extrema skillnaden i representation. Inte minst när det gäller gatbilsbanåka faktiskt. Tröskeln för att komma igång med det är väldigt låg och man får tillbaka enormt med kul per satsad tid o energi. Jag kan liksom inte komma på någon vettig anledning ÖHT till den extremt låga procenten tjejer..... _________________ ![]() |
||||
Det där uttalandet fick jag äta upp!
![]() Självklart finns massor av tjejer som gör samma saker som (eller värre än) deras manliga kollegor. Jag gjorde en generalisering, vilket i dagens läge väl är ungefär det minst politiskt korrekta man kan göra. ![]() _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Haha... kört för längesen. ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Min femåriga dotter återkommer iaf frekvent till att hon ska få köra bil fort när hon är sju år. Jag kan ha nämnt något i den vägen nån gång i förbifarten när hennes pappa löjlat sig i hyrkartar i hennes åsyn, men annars fattar jag inte riktigt vad hon fått det ifrån?
![]() ![]() Hormonförklaringarna tror jag kanske är giltiga i fråga om ett visst inbyggt hävdelsebegär hos oss män som gör att vi i större utstäckning söker oss till potentiella faror som tex spektakulär fortåkning. Ett pubertalt beteende som förföljer de flesta av oss hela livet. Egentligen samma sak som André skriver. Men detta förklarar ju bara skevheten i könssammansättningen bland utövarna. Prestationsmässigt (när man väl bevisat sin dumhet genom att ge sig in i farligheter) har hormoner och kromosomdetaljer spelat ut sin roll. Motorsport är ju dessutom en av de minst könssegregerade idrotterna. Men så länge det är fler män än kvinnor som söker sig till denna sysselsättning så kommer statistiken att verka i männens favör i fråga om toppresultat. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Låter som ett vettigt resonemang i stort, men i fråga om statistik så beror det ju på hur man vill presentera det hela. Du säger det ju själv i första stycket ovan, relativt sett är nog de tjejer som verkligen ger sig in i racing mer framgångsrika än racingkillarna i allmänhet. Statistiskt sett, alltså. ![]() _________________ Ulrika Söderpalm Löhr |
||||
När jag hängde med en föredetta flickvän till stallet så ändrades mina perspektiv på vad som anses "tufft", Ser man en 9årig tjej baxa runt 600kg galet fläsk (häst) så bleknar sådana aktiviteter som motorcross och bilåka ordentligt, träffar man dessutom en 11årig tjej som nästan fått hakan bortsparkad av en sådan best, men ändå är tillbaks i stallet efter några veckor så kan man ju undra vem som är tuffast. Jag har insett att jag håller mej till aktiviteter där jag själv bestämmer farten ![]() _________________ Andreas Zolnir |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6270 besök totalt |