Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Kvinnor inom bilsport!!
1, 2, 3, 4   >>
6270 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Kvinnor inom bilsport!!

Hej

Hade en diskussion med frugan igår kväll angående tjejer och bil-race.

Citat:
Det finns en reklamfilm på TV4, där en tjej, som kör en typ Formel1 bil,
kommer in i depån och tar en huvudverkstablett, och sedan gasar ut på banan igen.

Bortsett från att det kanske inte är så lyckat att tävla i en formel bil med huvudvärk så,
Varför finns det inga tjejer som kör Formel-xx / Cart / Indy / Rally ?
Inte bara som bisittare/kartläsare.

Eller finns det, fast jag vet inte om det?

På 80-talet fanns en fransyska som körde WM-rally, samtidigt med Stig Blomquist, har jag för mig.
Vad hette hon?

Är det genetiskt betingat, att tjejer inte har så bråttom som män?
Kvinnorna satt hemma i grottan medan vi män var ute och jagade, då var det en fördel at vara snabb och stark.

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Jag tror kvinnors lägre testosteronnivå är den största orsaken. De är helt enkelt mer försiktiga av sig.

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Re: Kvinnor inom bilsport!!

Benci skrev:

På 80-talet fanns en fransyska som körde WM-rally, samtidigt med Stig Blomquist, har jag för mig.
Vad hette hon?

Jag kan inte stava till det men hon hette Michelle Motoun [uttlas ungefär så i alla fall]

Citera
perlundmark
München
Här sen Maj 2004

Sarah Fisher då?

Eller Danica Patrick, Vanina Ickx, Lilian Bryner...

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kika in på fulings länkar i hans inlägg lite högre upp thumbs up thumbs up
fortsätt gärna där

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

André V skrev:
Jag tror kvinnors lägre testosteronnivå är den största orsaken. De är helt enkelt mer försiktiga av sig.

Jag skulle snarare säga att det till 99% handlar om sociala mönster. Som det mesta annat i vårt samhälle.
Annars hade vi snabbt kunnat lösa hela jämlikhetsfrågan med lite hormonpiller

André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

borg skrev:
André V skrev:

Jag skulle snarare säga att det till 99% handlar om sociala mönster. Som det mesta annat i vårt samhälle.
Annars hade vi snabbt kunnat lösa hela jämlikhetsfrågan med lite hormonpiller

Sedan kan man ju vända på steken också, och fråga sig av vilken anledning dessa sociala mönster har uppkommit. Men nu känns det som om jag glider lite utanför trådens urprungliga fråga.

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Dude skrev:
kika in på fulings länkar i hans inlägg lite högre upp thumbs up thumbs up
fortsätt gärna där

Den där uppmaningen gick nog inte riktigt hem...

#24, #64, #88
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002

Re: Kvinnor inom bilsport!!

Benci skrev:
Hej

Hade en diskussion med frugan igår kväll angående tjejer och bil-race.

Citat:
Det finns en reklamfilm på TV4, där en tjej, som kör en typ Formel1 bil,
kommer in i depån och tar en huvudverkstablett, och sedan gasar ut på banan igen.

.

Vad var detta för reklam????? Jag lyckades då jag jobbade som manager få in en tjej i tyska DTC mästerskapet med Beyer (Aspirin) som sponsor. En av grejerna de föll för var just upplägget med att vi hade med ett mycket snarlikt filmförslag.

Nu gick tyvärr just den satsningen om intet pga att vi skulle skriva kontrakt med sponsorn samma dag som man släppte valutan fri 1992. Efter det skrev man inte sponsorkontrakt på några år... Snacka om dåplig tajming...

Helena
Saltsjö-Boo
Här sen Dec 2003

André V skrev:

Jasså

Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

André V skrev:

Som t ex Carolina Klûft, Pernilla Wiberg och Malin Baryard?

Tjejer har precis lika mycket tävlingsinstinkt som killar, det bevisar tjejerna ovan plus ett otal till fantastiskt duktiga idrottstjejer inom en massa olika idrottsformer. Frågan är däremot varför det är så få representerade inom motorsport. Det finns ett gäng, några stycken nämnda i tråden, men relativt sett alldeles för få.

Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

perlundmark skrev:
Sarah Fisher då?

Eller Danica Patrick, Vanina Ickx, Lilian Bryner...

Personlig favorit: Paulien Zwart, som för övrigt hänger ihop med Tom Colonel. Lika par leka bäst? (!)

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ulli skrev:
André V skrev:

Som t ex Carolina Klûft, Pernilla Wiberg och Malin Baryard?

Tjejer har precis lika mycket tävlingsinstinkt som killar, det bevisar tjejerna ovan plus ett otal till fantastiskt duktiga idrottstjejer inom en massa olika idrottsformer. Frågan är däremot varför det är så få representerade inom motorsport. Det finns ett gäng, några stycken nämnda i tråden, men relativt sett alldeles för få.

Jag fattar inte heller den extrema skillnaden i representation.

Inte minst när det gäller gatbilsbanåka faktiskt. Tröskeln för att komma igång med det är väldigt låg och man får tillbaka enormt med kul per satsad tid o energi. Jag kan liksom inte komma på någon vettig anledning ÖHT till den extremt låga procenten tjejer.....

Tyresö
Här sen Apr 2004

Tja, Calle, det är bara att övertyga flickvännen om att byta typ av hästkrafter så blir leker ni också bäst...

Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Det där uttalandet fick jag äta upp!

Självklart finns massor av tjejer som gör samma saker som (eller värre än) deras manliga kollegor. Jag gjorde en generalisering, vilket i dagens läge väl är ungefär det minst politiskt korrekta man kan göra. Samtidigt är en större andel av de tjejer jag träffat på "i vardagen" mer försiktiga vid t.ex. bilkörning (mindre dumdristiga är kanske ett bättre uttryck ibland) än motsvarande andel hos männen. Om den här försiktigheten sedan beror på hormonfördelning eller sociala mönster kan man bara spekulera i.

Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Ulli skrev:
Tja, Calle, det är bara att övertyga flickvännen om att byta typ av hästkrafter så blir leker ni också bäst...

Haha... kört för längesen. Fast hon var snabb och tyckte hyrkart var kul så känslan finns ju. Men det egna intresset saknas. Ska vara såna där hödrivna saker utan bromsar vetdu, som man kan övertala genom svängarna. Men det finns några likheter; det är dyrt och genererar sällan någon vinst, tar mycket tid + det behövs ett släp när man åker på tävling. Så förståelsen finns. thumbs up
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Min femåriga dotter återkommer iaf frekvent till att hon ska få köra bil fort när hon är sju år. Jag kan ha nämnt något i den vägen nån gång i förbifarten när hennes pappa löjlat sig i hyrkartar i hennes åsyn, men annars fattar jag inte riktigt vad hon fått det ifrån?

Hormonförklaringarna tror jag kanske är giltiga i fråga om ett visst inbyggt hävdelsebegär hos oss män som gör att vi i större utstäckning söker oss till potentiella faror som tex spektakulär fortåkning. Ett pubertalt beteende som förföljer de flesta av oss hela livet. Egentligen samma sak som André skriver. Men detta förklarar ju bara skevheten i könssammansättningen bland utövarna.

Prestationsmässigt (när man väl bevisat sin dumhet genom att ge sig in i farligheter) har hormoner och kromosomdetaljer spelat ut sin roll. Motorsport är ju dessutom en av de minst könssegregerade idrotterna. Men så länge det är fler män än kvinnor som söker sig till denna sysselsättning så kommer statistiken att verka i männens favör i fråga om toppresultat.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Ulli
Tyresö
Här sen Apr 2004

Pär Hansson skrev:
Prestationsmässigt (när man väl bevisat sin dumhet genom att ge sig in i farligheter) har hormoner och kromosomdetaljer spelat ut sin roll. Motorsport är ju dessutom en av de minst könssegregerade idrotterna. Men så länge det är fler män än kvinnor som söker sig till denna sysselsättning så kommer statistiken att verka i männens favör i fråga om toppresultat.

Låter som ett vettigt resonemang i stort, men i fråga om statistik så beror det ju på hur man vill presentera det hela. Du säger det ju själv i första stycket ovan, relativt sett är nog de tjejer som verkligen ger sig in i racing mer framgångsrika än racingkillarna i allmänhet. Statistiskt sett, alltså.

Lomma
Här sen Jan 2003

Det finns minst 2 stycken duktiga kvinnliga förare i Hyllinge MS thumbs up

De ser väldigt bra ut också

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

Pär Hansson skrev:

Hormonförklaringarna tror jag kanske är giltiga i fråga om ett visst inbyggt hävdelsebegär hos oss män som gör att vi i större utstäckning söker oss till potentiella faror som tex spektakulär fortåkning. Ett pubertalt beteende som förföljer de flesta av oss hela livet. Egentligen samma sak som André skriver. Men detta förklarar ju bara skevheten i könssammansättningen bland utövarna.

När jag hängde med en föredetta flickvän till stallet så ändrades mina perspektiv på vad som anses "tufft",
Ser man en 9årig tjej baxa runt 600kg galet fläsk (häst) så bleknar sådana aktiviteter som motorcross och bilåka ordentligt, träffar man dessutom en 11årig tjej som nästan fått hakan bortsparkad av en sådan best,
men ändå är tillbaks i stallet efter några veckor så kan man ju undra vem som är tuffast.

Jag har insett att jag håller mej till aktiviteter där jag själv bestämmer farten

Kvinnor inom bilsport!!
1, 2, 3, 4   >>
6270 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande