Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Wiborg Engineering - Mitsubishi Evo 6 Time Attack | 1, 2, 3 >> 10798 besök totalt |
Så fick man äntligen tummen ur att skapa en tråd på Rejsa.
Vi har sagt i några års tid att vi ska göra en tråd på Rejsa kring vårat bygge men man har ju som vanligt aldrig tid men nu jävlar. Så lite kort info om bilen nedan, sen är tanken att försöka fylla på med lite uppdateringar varefter det sker något spännande med bilen, tävlingar eller liknande. Sen om någon har frågor eller undrar något om oss (Wiborg Engineering) eller våran Time Attack bil så är det bara att fråga på så ska vi försöka svara på så mycket som möjligt. Bilen är en skalenlig siluett av en Mitsubishi Evo 6 som fått sig ett rejält breddningskit och sänkning samt ett aeropaket storlek större. Chassit är av röramstyp med dubbel A-armsupphängning fram/bak allt designat och byggt in-house. Vi räknar/designar och bygger för övrigt även karosseri aeropaket och flertalet delar i drivlinan har vi utvecklad själva eller i samarbete med partners så i princip allt på bilen är rena specialtillverkade lösningar med allt från diffar, motorfästen, styrservon, bromskit, framvingar, intercoolers mm. Vi gör även elsystem, komponerar och sätter ihop motorer/diffar/lådor mm samt mappar själva allt för att det ska bli exakt på den nivå och funktionalitet vi vill. Detta är med andra ord ett äkta "built not bought" projekt. Drivlinan är baserad på en Evo 6 drivlina (är för övrigt helt bult-on i en Evo 4-6 bortsett från längre drivaxlar) Motorn har ett billetfräst aluminium 4 cylindrigt block och har en total volym på 2,2L med SMEs egenutvecklade topp (ny gjutning) med solida lyftare som turbomatas av en ensam Garrett GTX3584RS. Paketet lämnade under 2020 ca 850hk som mest och inför 2021 är tanken att plocka ut den fulla potentialen och då ladda ca 3-0 bar och plocka nånstans mot 950-1000 hp med ett maxvarvtal på 9500 rpm. Den körs på E85. Motorn sitter likt original fram och är transversmonterad 5-växlad sequentielll lådafrån Drenth med ren specialutväxling (finns ingen egentlig 1a växel utan våran 1a motsvarar ungefär utväxling för en original Evos 2a växel). Fördelningslådan har en RSX torsendiff utvecklad tillsammans med RSX Racing (även kopplingen/svänghjul är utvecklad i samarbete med RSX). Kraften fördelas bakåt via en 2-delad kolfiberkardan och bak sitter en lamelldiff. Bilen har absoluta banrekord på Ljungbyhed, Knutstorp, Gelleråsen och Kinnekulle samt har gått under 1:10:00 på Mantorp. Under 2021 är planen att få kört lite mer utanför Sveriges gränser om Covid-19 tillåter dör ett besök till Norge och Rudskogen är högsta prio för att visa Norrbaggarna hur det går till i Sverige Dumpar lite div bilder nedan: _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Fantastiskt bygge!
Vad har ni sysslat med tidigare, för en sådan bil snyter man inte ur sig på första försöket? 🤔😄 _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||
Kul att se en tråd här!
Jag har precis börjat ett nytt jobb där jag under intervjufasen använde er in-car video som exempel på hur man kan skicka fräna grejer över mobilnätet live med rätt grejer. https://fb.watch/3YqjPdKj-y/ _________________ Anders Hansson |
||||||
Kul med projekttråd!
Grymt team och bil Har ni valt en luft-luft laddluftkylare med den packningen för att få viktfördelningen bättre mot en frontmonterad? Vattenkyld laddluftkylare lägger på för mycket vikt antar jag? Kul lösningar helt klart _________________ Erik Fyrk 997 turbo on Syvecs. Professionell motorkalibratör. |
||||||
Nej lite så Jag själv kommer från en bakgrund som beräkningsingenjör inom chassie med uppdrag för både OEMer och div frilans hos racingteam och när det gäller byggandet av röram, hjulupphängning karosseri mm så har min yngre bror både jobbat med att bygga racingbilar/rallybilar tidigare samt även jobb som bilplåtslagare så grunderna finns där sedan långt bak. Sen ligger ju bilskruvandet i familjen och jag har ju hållit på med racing sen man var liten så. Men utan rätt teoretisk kunnande, erfarenheter och tillgång till "riktiga" simuleringsprogram så är det nog näst intill omöjligt att nå de varvtider och den nivån Time attack börjar närma sig nu. Sen om man ska få till låg vikt och sy ihop allt så krävs det ju en konstruktör av toppklass för det är sjukt svårt att faktiskt se hur man ska bygga allt på bästa sätt för att få till låg vikt, styvheter och paketera allt på rätt sätt. _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Tackar för de orden! Ja det har varit en resa och en bit till ska vi innan man är nöjd (om man nu någonsin blir det i den här sporten) _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Dom är ju duktigare än mej att ta foton som inte säger någonting... Så detaljbilder blir det nog inga..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Helt rätt, eftersom vi valt att behålla lite DNA från en Mitsubihi Evo 6 och således även drivlinan (dvs en drivlina som faktiskt går att bulta in i en EVO 6a då det inte är många skruv som fortfarande är samma som OEM) så blir bilen väldigt framtung. Så att få bak så mycket vikt som möjligt är extremt viktigt och då ICn dels är relativt tung och hänger absolut längst fram normalt så fick vi tänka till lite extra där. Lösningen fungerar för övrigt ypperligt både ur kyla insugsluften, viktfördelning och även aerodynamiskt med genomblödning av luft i sluten kanal för IC. Vatten-luft IC blev som du säger tyngre totalt då den även drar med sig större vattenkyl, pumpar, kylslangar och medium mm). Men skulle tro det är en rätt så unik lösning av montering av en IC i en racingbil det där. _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Är generellt urkass på att ta bilder under bygnation så finns kanske inte så mycket som önskas men motorn ska ur om några veckor så ska försöka knäppa lite fler bilder på hur framvagnen ser ut under skalet. Du får la ta och svänga förbi oss nån dag annars Johan, va ju ett tag sen man stötte på dig trots allt. _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Man kan inte va bra på allt _________________ Fredrik Wiborg |
||||||
Jag brukar få kommentarer om att jag har eltejp på linsen, när jag vill döjla något. Men era fotovinklar är ett steg till.... EDIT: Jag vill också ha en välutbildad bror att dela byggandet med... Men det är väl lite sent påtänkt i min ålder. Jag får fortsätta som enmansshow... EDIT 2: Det sista var ju lite taskigt, jag har ju faktiskt Fuling.. ..... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Du! Ett litet tips bara. (Jag åkte Evo förut så jag vet vad jag pratar om)
Montera coilovers! Kommer gå sjukt fort då _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||||
Detta chassit är helt klart porr på hög nivå, när jag lämnar min bil hos er för modds tänkte ja jag kanske kan sova på ett liggunderlag bredvid för bara klämma o känna
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar Wiborg Engineering - Mitsubishi Evo 6 Time Attack | 1, 2, 3 >> 10798 besök totalt |