Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 27 besök senaste veckan (14877 totalt) |
Tycker dessa färger från VHT täcker väldigt bra redan vid ett lager men sen beror det ju på hur grov struktur/antal lager man lägger. Men kort svar så känns den dryg, tror jag använt två burkar till allt. |
||||
Du lyckades pricka nästa inlägg. Nu vill jag inte gå på karossen fullt ut innan allt annat är klart och glasfiber är inget jag sysslat med så mycket. Så fixade till det lite för stunden. Växellådan ska vara synlig då jag vill att det ska vara lite vibbar från tidiga racebilar. Kåpan kommer dock bli en CNC-fräst variant senare. Sen ska det bli en kant på öppningen likt Elise/Exige så det inte ser kapat ut. För att förenkla jobbet plastade jag ihop bitar från det jag kapat bort: |
||||
Avgassystemet visade sig ge resonans/drone i kupén så testade att lägga till ett H-rör för att binda ihop bankerna. Detta löste det problemet nästan helt. Tror lite av oljudet beror på att det är relativt öppet från piporna fram till brandväggen så ska ljudisolera den och hoppas det löser det sista.
Ljudnivån var även lite hög för att klara slutbesiktningen så gjorde ett par insatser som senare borrades upp för att ge lagom ljudnivå för användning om man får problem med högt ljud på banor. |
||||
Hittade tyvärr inget ljudklipp med H-rör och utan insatser. Detta är med insatserna i besiktningsutförande.
|
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Kunde tyvärr inte testa fullt ut förra året pga slirande koppling och oljesurge när jag testade några varv på kullen. Men ändå väldigt nöjd hittills, effekt och momentkurvorna är i princip identiska med en M5 V10 körd på samma rulle. Effekten helt linjär och linjär lätt stegrande momentkurva som peakar vid 7000rpm så känns väldigt lättkörd på bana. Det jag är lite överraskad över är responsen då det inte är någon fördröjning alls Testen på Kullen var allt annat än optimal, slirande koppling om man växlade snabbt, gamla torra r-däck som inte han bli varma, misständningar från en spole på höga varv, oljesurge, trafik, passagerare och jag som inte kört den på bana på ett par år. Men chassit kändes riktigt bra och väldigt lätt att jobba med gasen. Ska bli riktigt kul att testa på riktigt i år när det blir ordning på allt då tiden på kullen på ett av de 8 varven jag körde blev 1.00.03 trots förutsättningarna så känns det som det kommer bli riktigt bra. Andra varvet på filmen är detta varv så är som synes inte perfekt på något sätt. |
||||
|
||||
Drivaxlarna fick UNIC tillverka så de lär ju alldrig gå sönder iaf. Med nya fina axlar fick man ju fixa till knutarna också så allt ser nytt och fint ut.
|
||||
Fräste till en liten adapter till bränsletryckssensorn och oljestickan såg lite tråkig ut så svarvade en lite finare
|
||||
Audilådan växlas ju inte med vajrar så mätte upp slag på växelspak och låda och ritade upp delar som vattenskars, pusslades ihop och elförzinkades.
Kapade originalvajrarna och svarvade nya hylsor mm som pressades på. Använde kulleder för att hålla vajrarna för att få helt glappfritt men samtidigt låta dem röra sig lätt för att få bra känsla i växelspaken. |
||||
De är omålade, osäker på om de el-förzinkat dem då de är lite guldfärgade eller om det bara är härdning och kulblästringen som ger ytan. De skriver detta själva: Drive shaft - bar shaft's Our bar shafts are delivered with a machined "twist line" to indicate eventual consisting twist. After our special 2-step hardening process they are shot peened and rust protected. |
||||
Fick precis en giveaway så tänkte göra en shoutout för er som inte redan följer honom.
En kunnig kille i Australien som bygger en Ultima RS. Youtube: https://www.youtube.com/channel/UCDhapVdj_43tfVC57rR57ag Instagram: 105Motorsport Det som hoppar in i min bil är denna trådlösa knappsats från Summittech.co.uk Ultima RS är ju lite av ett av mina drömbyggen fast utan amerikansk V8 |
||||
|
||||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Allting är super snygg Mattias. Men dessa VRSAS styrarmar från Spitfire är riktigt fina. Har du justerat Bumpsteer på dom? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
Det som går, tyvärr är de ju designade med för lite offset för sänkt bil så får nog höja styrracket oxå eller så fixar jag det med egna hubbar senare. |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 27 besök senaste veckan (14877 totalt) |