Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (15112 totalt) |
Då kör vi på med elsystemet, jag gillar att använda så mycket av teknik/funktioner som finns tillgängligt för att ha full koll på de komponenter som går. Valet av ECU blev en Maxxecu Pro för att få så mycket in/utgångar som möjligt, integrerad lambda samt EGT för alla cylindrar. En annan viktig grej är att man kan göra egna funktioner för att styra tex. Vattenpump, vatteninsprutning mm. Även möjligheten att skriva egna CAN-BUS meddelanden var viktigt då jag har en AIM MXG dash och en ECU Master PMU istället för massa relän och säkringar. Båda dessa kan ta emot och skicka vilka parametrar jag vill via CAN. Med detta kan jag skapa övervakning och varningar för allt som kan tänkas gå fel samt styra all el baserat på parametrar från vilken enhet jag vill.
|
||||
Första steget för en hyfsat enkel el-installation samt ännu viktigare eventuell framtida felsökning eller utbyggnad så krävs en bra dokumentation. Så jag satte ihop ett exceldokument med kopplingsschema och annan info för alla enheter.
|
||||
Dokumentation av el är fantastiskt skönt att ha till hands om man ska göra något i efterhand
Jag borde sätta mig in lite mer i CAN-världen, den har ju blivit mer och mer tillgänglig för hobbymekare med åren. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
För att ha koll på alla kablar och kontakter skaffade jag en etikettskrivare för kabeletiketter mm.
|
||||
Kablagen är gjorda på detta sätt, inga lödningar för att göra det så robust som möjligt.
|
||||
Det där är vackert, seriöst och föredömligt (Du tog det till den nivån jag ville göra det när jag började rensa i min härva... men jag avstod från att dra om allt) _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Med tanke på termer som "loom of deatht" mm kopplat till originalhärvan så kändes det fint att byta allt bak i bilen |
||||
Hoppas det blir ett gäng bankörningar i år så man får testa den ordentligt |
||||
|
||||
Då tar vi och summerar upp 2020 för att fortsätta med 2021. Målet 2020 var ju att få den registerad och besiktigad så jag kunde provköra och hitta eventuella problem. För att inte skjuta motorn innan detta var gjort så varvade jag inte fullt ut på dynon utan nöjde mig med 7000rpm och dettta är på bensin och knackbegränsat. Så finns mer att hämta med vatteninsprutningen eller E85.
Problemen som behövde fixas var slirande koppling, självsvängning/vibration i dual-mass svänghjulet vid motorbroms, olje-surge på bana, tändspolar samt att jag misstänkte att rotrexen skulle behöva bättre oljekylning vid varmare väder. Största överraskningen var ändå vikten, bara vägd på två olika plattformsvågar än sålänge men får hitta någon med fyrhjulsvågar när lättare säten hittat i så man får det slutgiltiga resultatet. Men gjutjärnsfyran var nog en tung pjäs, med tanke på vad audilådan väger så förväntade jag mig en stärre viktökning. Inte optimalt när G-kraft och oljetryck speglar varandra |
||||
Första uppdateringen för året var att förbättra ett antal grejer i ett svep genom att göra en extra vattenkylkrets för att kyla olja till kompressor och motor. Detta ger bättre luftflöde genom intercooler som begränsades lite av att ha oljekylaren till kompressorn bakom. Detta löser oxå ett potentiellt problem med för dålig kylning av kompressorn som bara får vara max 80C och kändes som det skulle kunna bli ett problem på varma bandagar efter testet en kall dag på kullen.
Detta möjliggör också att hänga hela oljekylkretsarna på ramen så man kan ta ur motorpaketet utan att bryta oljekretsarna. Så ska man tex. byta multirem så är det bra om man snabbt kan ta ur och sätta i motor med minimalt jobb/tid. Steg 1 blev att flytta oljefilter så det blir motormonterat, efter lite skitig svetsning och färg fick jag ihop en lösning på det: |
||||
Till oljekylning blev det två laminovakylare, en fördel med dessa är att man kan balansera kyleffekt med olika pluggar på vatteninloppet. Till att börja med är båda satta till att kyla maximalt men ser jag att kompressorn går varm kommer jag öppna upp lite bypass i kylaren för motoroljan så den inte värmer upp vattnet lika mycket.
Börjar bli lite trångt att få plats med grejer men fick ihop det till slut, endast två vattenslangar som behöver kopplas loss när man tar ur motorpaketet. |
||||
Gjorde ett vibrationsdämpat pumpfäste för att hänga pumpen där jag tidigare hade oljefiltret.
|
||||
För att få en perfekt storlek på vattenkylaren så kapade jag av en bit i rätt bredd från ett motorkyl. Sedan tog det en stund att få ihop en tät luftstyrning med infästning som går att montera med någon millimeter till godo i ett stycke. Blev även en lite speciell expansionstank då jag inte kunde använda samma som till motorns kylsystem då den sitter för lågt i förhållande till kylaren.
|
||||
Jag blir så imponerad av detta bygge
Ett par frågor ang. 0B1 växellådan, vilka Audi motorer passar direkt på den? Är det samma "bultmönster" som 01e lådan? Hur mycket effekt klarar den? Med vänlig hälsning, Anders _________________ Anders Andersson |
||||
Hej, du får nog googla lite, vet inte om alla 01E är samma men den från boxter verkar inte vara samma förutom några hål. De bytte till 0B1 runt 2008 lite beroende på vilken motor. Passar på både diesel och bensin, 1.8-2.0 och V6 men har inte koll exakt men tex. A/S4, A/S5 A6 etc. Jag valde lådan från en 1.8 för att få lägsta utväxling och har bytt ett par drev till mellanaxeln för att sänka det ytterligare. Kört över 1000mil hårt med 420nm+ |
||||
När vi ändå är på ämnet slänger jag in några bilder på hur lådan fått ny lägre utväxling, en kombination som inte finns färdig. De nya dreven kommer från en diesellåda.
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Speedster V6 S/C -05 *Rättställd motor* | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (15112 totalt) |