Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise s1 -98 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8670 totalt) |
Lotus Elise S1 98
Motor drivlina Standard botten med portad topp större ventiler Kiwirog se http://www.sabre-heads.co.uk/ Newman ph 2 Kammar Emerald styrning Växellåda standard Kylsystem Utbytt kylare 2 ggr, läckage på den första byttes utan knot av Elise-shop Prrt Davies Craig vattenpump med styrning av pump och fläkt (som stöd till org mek pump) Chassi GAZ 40 mm Monotubes anpassade för gata/trackday 350 lb/inch fram 450 lb/inch bak Niu Bilstein S2 Däck Gata 16 tum 195 Toyo t1r 17 tum 225 Toyo T1 r däckstryck:1,50/1,65 Bana 15 tum 185 ad08r 16 tum 205 ad08r se nedan under kommentarer till varför 205 Övrigt Ombyggd från rhd till lhd Kommentarer: Tidigare endast för gata. Men efter vinterns ombyggnation, justering av hjulvinklar och framförallt nya dämparna, så är den möjlig att framföra på bana utan att extra ombyte till föraren krävs. Fortfarande understyrning att sortera ut, men snap-oversteer är betydligt reducerad. För Er som funderar på att skaffa Lotus och blir förskräckta av allt som är bytt och ändrat. Så bör man förstå att jag helst byter när första tecken på slitage kommer och ibland för att jag kan (rhd-lhd exempelvis) (blir förhoppningsvis mindre kludd i Fyhrs tråd nu) Bytt Ny inredning röda läderstolar samt alcantara sidor och röd mattsats 160 grill Nytt golv Kulleder. 2021 alla leder Topplockspackning Grenrör samt downpipe till slutburk (S2) Laminova vatten/olja kyl Drivaxlar Bromsbelägg (Pagids billigaste, så där på bana men skitar inte ner fälgarna) Ny vindruta Planerade åtgärder kort sikt: På grund av bränd koppling och att hydrauliken byggt upp tryck Byta huvudcylindrar broms och koppling. Broms när man ändå håller på... Byta slavcylinder koppling. Om ok funktion byts ej koppling om kopplingen blivit för sliten byts denna. Medellång sikt: = Innan Lotusklubbens bandag augusti Montera Bältesträva Göra hål för axelremmar i förarstol Montera 4 punktsbältes kit i förarstol Köpa 4 punktsbälte Lång sikt vinter 2016/2017 Bygga om till sekventiell insprutning Bygga om till wasted spark Tima om kammar och justera mappning av motor Byta koppling (om ej gjort) 2018 Resa till Monaco Historics och köra på Nurburgring Lång lång sikt 2019/2020 Laga kaross ordentligt omlackering _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
På grund av bränd koppling och att hydrauliken byggt upp tryck
Byta huvudcylindrar broms och koppling. Broms när man ändå håller på... FIXAT Byta slavcylinder koppling. FIXAT Kopplingen håller... MEN Varför glappar kulleden till Toestaget i bak? Men för i H-te bakre vänster dämpare läcker. Den är ju ny servad! Till mecmove nya kulleder Check Ringa Gaz Som ( så klart) lovar titta på den om jag skickar över dämparen. Planen är att byta kulled söndag plocka ner dämparen när det blir semester så får de fixa den medans jag är borta... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Efter att ha köpt kulleder för $$$$$$
Så inser jag när jag plockar isär att "tophats" är ovala GRRRRR Vred kulan 180 grader och glappet försvann. Planen nu är att köpa topphats + bult för att totalrenovera i höst/vinter. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Visst mycket att göranmen ok ändå..
Har ett bältesstag men tror att det blir 4 punktsbälte till hösten s å behåller det Vad är det för fel på det du har?
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Inget fel, tänkte byta till A-frame dock, så om du behövde ett kunde jag langa min gamla åt ditt håll. 4p är najs, jag köpte schroth. _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Aha det skulle kunna vara något mitt är hemmasnickrat av ngn okänd. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
GAAAH
Att göra listan Skicka dämpare på fix till Gaz i England ( Garanti) Byta koppling innan bandag Installera fyrpunktsbälte Byta värmepaket då det behagat börja läcka byta batteri Hur kommer det sig att ju mer jag gör desto mer hamnar på att göra listan _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Kul spec på bilen. Din motorspec påminner nog rätt mkt av det jag håller på att bygga. Siktar på 180 - 190 hk med min k-serie motor.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Med det effektuttaget antar jag att det blir smidda kolvar? thbs? Fullt balanserad botten? Min botten är orörd så jag nöjer mig med 6500 varv samt newman ph2 kammar plastinsuget.... Skulle gärna göra iordning en riktig botten. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Ibland undrar jag om det inte är det jag gör..... Skulle du behålla ditt bältesstag? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Blir balanserad botten och troligen smidda kolvar. Vi får se vad det blir, faktum är att bilen klarar sig bra med under 150 hk. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Så jäkla fin bil. Faktum är att jag döpt min ena dotter tll Elise efter bilen
Jag tänkte köpa en Lotus Elise S1 alldeles strax (ska bara sälja min 350-hästars turbomotorcykel först) och såg att du har Emerald ecu på din. Ursäkta trådkap men jag har en fråga om Emerald-styrningen. Sett att många kör med det. Är det plug and play in i original härva med färdiga mappar (som självklart bör mappas rätt i bänk) eller är det ett större ingrepp? Vad är anledningen till att så många byter? Är det för att original system inte går att mappa om eller inte räcker till? _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Hej kul att du funderar på en elise! Jag har en emerald för att org ECU-n inte funkade efter att jag bytt topp och kammar. Ovanligt men blir så på en del s1, ingen vet varför. Emeralden är plug and play. Samma kontakt som i org mems ECU-n Grundmappar finns menräkna med att de bara ger så att den startar. Jag hade ett antal mappar som borde funkat men som gav feta blandningar. Med en bredbands lambda kan man mappa själv på väg. Gå med i seloc forumet sök på vad Ive ( Marko baller) Skrivit om mappning på väg. Min har inte varit i närheten av en rullande landsväg jag använder mig av den adaptiva funktionen och mappar själv. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Ja, Elise har jag alltid varit svag för. Helt rätt på allt. Lätt, pigg och väghållning i världsklass. Inte en massa onödigt att släpa på vilket även ger mindre slitage och lägre förbrukning. Nu är väl inte förbrukningen så viktig på en lekbil men det tillför värde ändå. Verkligen ett hjul i varje hörn och låg vikt. Herr Chapman i ett nötskal. Emerald verkar vara poppis. Vissa skriver att det är ett måste över 150 hk. Skönt att det är plug and play. Jag är förgasarnörd och elektronik fungerar bara när jag inte vet varför. Så att bara trycka ihop kontakterna, in med en grundmapp (det klarar jag nog) och köra känns som ett bra steg i inlärningskurvan mot insprutning. Adaptiv funktion? Självlärande med hjälp av lambda? Smidigt! En bredbandslambda får man iofs för 2000 kr idag så det går det också. Tyda a/f - värde i bänk har jag gjort i massor (med turbohojen) så att tyda resultatet löser jag iallafall. Tack för tipset! Jag är medlem i seloc så där ska jag söka! Tackar! _________________ Lars Dahlstedt Lotus Elise S2 -01 Rotrex kompressor Lotus Elite 503 -75 Lotus Europa S2 -68 Lotus Europa S1 -67 och lite annat |
||||||
Årets besiktning klar
CO 0,1 HC 42 2500 CO 0 Lambda 1.02 Vinterns arbete Utbyte av alla leder Lagning av chassi bussningar bytta mot kullager.... Stor service Kamrem etc _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Det ska jag ge mig på snart med! Påminn mig rapportera resultaten Kul att säsongen är igång, men det behövs lite fler bilder!! _________________ Pontus Fyhr |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise s1 -98 | 1, 2 >> 2 besök senaste veckan (8670 totalt) |