| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Skarvad styraxel, problem ?
|
<< 1, 2 1034 besök totalt |
|
Det är ett foto med perspektiv och skuggor så alla borde nog lugna sig med gissnignar på vinklar tills vidare
Kan inte tänka mig att Utzon skulle sälja något som är dåligt. Om, mot förmodan, det inte är linjerat så skulle jag reklamera och be om en ny. Men oavsett har du rätt att be om mer information om hur den är tillverkad så att du kan bedöma om det känns 100% tryggt. Alternativen är annars en bättre beg original eller att bygga ihop en egen med delar från tex Borgeson. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||
|
Re:
Du har helt rätt. Så dumt av mig. _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
om den skall vara "rak" eller inte mellan knutkorsen beror ju lite på om axeln är en rak parallellförflyttning eller om knutarna har inbördes vinkel i installerat läge. Jag har aldrig sett en styrväxel med pinjong parallell med rattaxeln så jag har svårt att tro att den alltid skall vara "rak".
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Jag letade fram lite bilder på originalstaget: 477419951F
Det jag kan bedöma utifrån bilderna är att lederna inte linjerar. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||
|
Lederna verkar vara lite mer än 90 grader, verkar vara en het puck
båda splinesändarna är vinklade i flera riktningar. Störa problemet nu är att nya lederna är för stora och tar i karossen. Jobbigt för det tog väldigt lång tid att få dit staget pga nya splinesen är svintajta.
Det hör inte till tråden men en senare uppdatering av manualen har en rätt rolig (fast snudd på omöjlig i praktiken pga att det är så trångt i motorrummet just där) fix för att få dit den nyare designen på styrstaget, önskar att jag visste det innan jag la all tid på att montera staget.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Re:
Jag har samma led, har inte kört jättemångamil (~500 mil kanske) men den håller och jag har inte märkt någon skillnad mot originalstaget. Nej, den är inte exakt linjerad men inte långt ifrån (men det är ju vinklar åt alla möjliga håll när den sitter i bilen). hade det varit ett problem så hoppas jag att någon av de andra som köpt det skrivit någonstans i den 944-värld jag tittar i (944sverige, FB-grupper och här).
Mitt stag tar inte i karossen (944 med "manuell" styrning) någonstans. Splinsen är tighta men inte så toktighta som dina verkar vara. När jag ska ta loss staget är enda sättet att ta ner "motorbalken" lite så att det går fritt, jag har aldrig lossat på rattstången men det kanske är betydligt enklare. Lossar jag på klämmskruvarna så kan jag behöva knacka lite lätt med hammare för att få det att lossna, sedan glider det hyfsat lätt upp och ner. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
att det är lite vinkel skillnad kan omöjligt kännas i ratten när man kör.
Det är ganska lite som det oscillerar om dem inte linjerar. Montera den där fina axeln o tuta på =) _________________ Bygger: Ferrari F40 LM Pausad: Lotus ExigeM42R Byggde: VW polo WRC replica -10 Eric Johansson Eskilstuna |
||||
|
Själlvklart känns det inte i ratten
Det var ju inte det resonemanget handlade om. Jag tror inte heller att det är något fel med den. Men det är ett amatörmässigt fel, att inte linjera den, som väcker frågor. Dom flesta här vet vem Utzon är. Men det betyder ju inte att han är förlåten att göra sånna misstag. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Om pjåche har 'gjort' fel från början, och Utzon gör en ersättningsdel som passar rakt i och fungerar? Vad blir domen då? Rätt eller fel? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Läs frågan från början. Det handlar inte om rätt eller fel. Det handlar om förtroende...... som dom flästa tycker att det finns. Linjeringen är bara ett litet sidospår ang förtroendet för någon som inte linjerar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Skarvad styraxel, problem ?
|
<< 1, 2 1034 besök totalt |