Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... , 36, 37, 38 >> 14 besök idag (219056 totalt) |
Det är ju kul att den snabbaste C-bilen också är den snyggaste Du är rätt ensam bland miatorna nu?
Kul med en roadsportbil som faktiskt används på gatan också |
||||
Vilka komplimanger, jag rodnar Just snabbast vågar jag inte riktigt kalla det än, givetvis ska jag och bilen dit! Men för tillfället mest konsekvent snabb, och givetvis snyggast då Ovan är i vårt klubbmästerskap dessutom, inte SPVM, där finns det ännu fler hiskeligt snabba bilar. För min del blev ingen tävling med dem förra året eftersom SSM blev inställt. Så jag tror de körde hela sitt tävlingsår utan någon Elise! I vårt KM finns det fler Eliser och även lite annat kul som dyker upp ibland. Jag hade lite kamper med Tommy Åkesson som var ny i Elise för året. Sedan har vi ett par som vilar i garagen, jag vet att en snabb silvrig är på väg tillbaks för året. Sedan har vi Magne, Bjarne, Pierre och Fredrik som jag hoppas hittar tillbaks när lusten faller på. Utöver det har vi sett både 116 och 916 GTVer i startlistorna nyligen! Givetvis borde fler köra till jobbet med sina roadsportbilar lite då och då! Där har jag åtminstone en klubb och arbetskollega som lever upp till det sanna roadsportidealet i en Miata! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Ja det är sant det är större variation i MSCCs mästerskap än SPVM, undrar varför? Skulle vara kul att köra lite KM race igen, det var några år sedan nu. Får se om jag lyckas ta mig ut med någon av bilarna, känner att det börjar växa fram lite roadsportbil i porschen också
|
||||
Min upplevelse från roadsport C är att det är väldigt seriösa satsningar i SPVM, mycket "optimering" både i setup, däck och allmänna satsningar med service-bil och liknande. I KM är det lite mer avslappnat, vi kör med reko avstånd till våra medtävlande och vill bibehålla den kamratliga stämningen i depån efter racen. Det är verkligen kul att se hur Porschen växer fram, hur passar den mot reglementet, hamnar den i A eller B? Jag får känslan att det är lite mer av "KM-feeling" i B, där det dyker upp lite olika bilar som kan ta hem race lite beroende på vilken bana det gäller, det är häftigt! Jag har en långtids plan på ett projekt åt det hållet _________________ Pontus Fyhr |
||||
Så är det väl, klubbnivån upplevs ju mer välkomnande när man är nybörjare och att många kör till banan för egen maskin gör ju att man vågar själv också. Men SSM vore ju kul att köra någon gång
Porschen skulle hamna i A så som den är trimmad idag men skulle kanske gå att klassa in i B om man viktade upp den till max och sänkte varvstoppet sådär tusen varv. Men vill man det? Det är ett rätt stort steg mellan de två klasserna och i A blir man ordentligt ifrånåkt av supersjuorna istället. |
||||
Den stora skillnaden som med tiden får ett antal sekundära effekter är att det är längre till banorna och fler dagar (normalt två övernattningar) när man kör "nationellt" jämfört med en mer lokal endags aktivitet.
Ska man ändå dra med sig en cirkus för övernattning och kvällsmys, så blir det lätt en verktygslåda till, regnskydd som fungerar etc etc. Vips så behöver man byta dragfordon eftersom tävlingsbilen ska med också... B och Modsport3 är en trevlig vikt/effekt där det är stor mix och inte så jätteuppenbart vad som är ett "måste". Vi får hoppas på ett nomalt SSM iår, och att Pontus kan undvika sandfållan till vänster ut på rakan. |
||||
[quote="Pontus Fyhr"]
Jag måste bara flika in här att även om depån i SPVMs Roadsport C verkligen inte erbjuder mycket till variation så är det en minst sagt kamratlig och munter stämning. Alla hjälps åt, delar verktyg, kunskaper, grillar och bärs. Vad det gäller avstånd till varandra på banan kan försäkra att man kör väldigt olika bredvid den medtävlande som kört sin fina helgbil till banan, jämfört med den som har en dedikerad racerbil. _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" "This escape room sucks! - Again, Sir, this is a psych ward." KHmotorsport.se GMAB |
||||
Ja jag tror det blir naturligt så att det blir fler släpade ekipage när man ska kuska land och rike runt och bo. Det är helt ok och det blir lite av en annan grej.
Generellt kör de flesta i SPVM jäkligt schysst och fint som jag sett, mittfältet särskilt är ett underbart gäng. Men så finns där ett par som inte riktigt kan lugna sig, undertecknad inkluderad stundtals över bäcken, men jag har kört förbi den och hittat rakan flera varv i rad på sistone! Historiska resultat dock ingen garanti för framtida prestanda Men när det blir kontakt med bilar som ska varvas och annat blir jag ledsen. Jag har själv tvärbromsat för en bil som återvände till banan från grusfållan i ~90 graders riktning mot färdriktningen, på en fri träning till råga på allt. Känner man sig träffad av dylika synder så anser jag man borde lägga ner sin klubbracingsatsning och sikta på en privatsäsong i STCC eller liknande. Trimmad Porsche i A hade verkligen varit charmigt, hellre det än artificiellt hugga svansen av den. Att man sedan kommer sist gör inte så himla mycket som jag ser det, att göra det med stil är värt mycket med, kanske något att införa ett pris för. "Most gentlemanly racer" vore något att vinna! _________________ Pontus Fyhr |
||||
|
||||
antar det innebär att jag redan förlorat! _________________ Pontus Fyhr |
||||
Få pris för att komma sist! Fy farao nu blir man ju verkligen sugen
Mitt intryck är att stämningen är jättetrevlig båda serierna men kanske att mscc inbjuder lite mer till att komma och tävla med sådana sportbilar som annars används mest för finåka? Åtminstone tidigare när det inte ens var krav på båge så såg man ju en hel del lite dyrare gatbilar också, porschar och tom någon enstaka ferrari i princip standardskick och gatdäck. Sånt är ju kul att se som åskådare iaf och då som grabb när man hängde med en bekant som körde hem pokaler i C med sin alfa 1600 färgade ju bilvalet en del Kanske måste någon 911-åkare offra sig för estetikens skull och komma och bli spöad av ett gäng optimerade hörselpropps-miator |
||||
Finns det någon kategori för "Most gentle man-racer"? _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Helrätt Pontus Vi måste stå upp mot fetmans normalisering i vårt samhälle, föredömlig protest måste jag säga
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Nja, nog är det allt lite vidvinkel på det där fotot? 😉
Men visst, storleksskillnaden är påtaglig utan överdrifter... 😂👍🏻 |
||||
Ja och lamporna är inte så jäkla bra framåt heller, i alla fall inte på S1. Dagens äventyr bestod av lunch med Simon En bilfilosofisk diskussion med Eddie Jag var i stum beundran av hans slangvinda (som inte längre var användbar för bil) och resten av trädgårdstransformationen! Sedan besökte jag ett par Miator och en Corvette C6 Z06, en storleksjämförelse med den kommer behöva göras! Jäkla cool kärra men verkligen stor! Den råkar vara till salu också _________________ Pontus Fyhr |
||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare | << 1, 2, 3 ... , 36, 37, 38 >> 14 besök idag (219056 totalt) |