Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5819 totalt) |
Förstår hur du känner det, hade också lite planer men är ganska säker på att det är omöjligt att genomföra.
mvh Andreas |
||||
Gött att se lite tips och råd, man tackar!
![]() Ghoofy - In your dreams! ![]() ![]() Anton - Inte byta ut, komplettera. ![]() Så med lite diskuterande med SBP så kan det gå trots allt att få en bur med i pappren...som vanligt inger de ruggigt med förtroende. ![]() Jaja, jag tar det som det kommer, stolarna har ju bytts ut redan, och får man en grinig gubbe är det totalkört redan där, för att inte tala om när han öppnar huven, eller kikar på frambromsarna. ![]() /J - på bättre humör nu, med massor med kaffe i kroppen |
||||
Nej sätt i bur och fäst lastgallret i huvudbågen! _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Hej
Som Alexi säger så är meningen med helfordonsgodkännande att det ska bli enklare och billigare för tillverkarna att typa bilarna, när det gäller hela Europa istället för varje enskilt land. Sedan är det faktiskt också så att just helfordonsgodkännandet spelar inte så stor roll ur lagens mening, det är lika "olagligt" att ändra en nationellt godkänd bil utan regbesiktning. Skillnaden är att Bilprovningen är mycket "bättre" på att slå ned på helfordonsgodkända bilar som modifierats. En annan sak som jag vill framföra är att det är nog rätt sunt om det finns en viss kontroll på hur till exempel bromsar modifieras. Häruppe i norr har vi haft minst en incident på en stripp där bromsoken lossnade (!!!) när adapterfästena brast på en bil som försetts med eftermarknadsbromsar . Det kanske inte är så vanligt men det kan vara ett bra exempel på att man inte bör släppa modifieringar fritt hur som helst. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Absolut, någon form av godkännande vore inte alls dumt, men skulle säkert kosta alldeles för mycket för våran lilla marknad. Istället tar man den enkla vägen och förbjuder allt i stort sett, och var och en får förlita sig till tur (eller spendera tid i garaget). Men det här är en sak jag uppfattar som oerhört roande - det är ok att sätta kapen i bilen och modda hjulupphängningar efter eget tycke och smak, och få igenom den som ombyggt fordon - men montera andra fjäderben, eller byta lite bromsar är något man hakar upp sig på. ![]() /J |
||||
Tjaaa, men skillnaden är att i ett ombyggt/amatörbyggt fordon ska väl SFRo besiktiga först? Det är ju inte bara att bygga som man vill... Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Givetvis - men jag undrar hur pass seriöst man undersöker om modifikationerna kommer att palla med ett par års misshandel.
![]() Där litar jag faktiskt mer på Subaru än mig själv i mitt specifika fall. /J |
||||
Hej
Nog tror jag att SFRo undersöker tillräckligt väl. Hittills tror jag ingen har klagat på att vi är för snälla mot grejerna vi testar... En variant kunde vara att SFRo fick utfärda tekniska utlåtanden på fler komponentändringar än vad som görs idag. Bilprovningen har nämligen en teoretisk möjlighet att kräva utlåtande från SFRo även för bilar som inte faller direkt under ombyggt fordon. Men den saken är lite knöligt utformad och skulle kunna göras enklare. En anledning till att Bilprovningen/VV hellre "förbjuder" som du kallar det, är att Bilprovningens personal helt enkelt inte har utbildning för att bedöma en bromsmodifiering... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det är ju det som är grejen, ett förbud/kalla handen (kalla det vad man vill) är ju enklare och kostar inga resurser.
![]() och kontentan är att alla mörkar, skruvar eller hoppas på tur vid besiktningen. För pilla på bilar är väl något som väldigt många gjort i alla tider, och så kommer att fortsätta göra? Den enda förhoppningen man kan ha är att man för herr bilprovare kommer med en bil som lyser upp den trista vardagen med rostiga oplar (jag har en sådan med ![]() ![]() /J |
||||
Nu när vi är inne på helbilgodkännande och moddar. Hur är det med TÜV godkända modifieringar? Är de bara godkända i Tyskland eller skulle man kunna hävda EU-prejudikat på dem i Sverige?
Iofs vet jag att det inte går att privatimportera vad som helst (SVAreggade kitcars från England tex) men det hade varit skoj att veta vad anledningen är till att en TÜVgodkänd modifiering inte går att regga i Sverige. ![]() Det går iofs alltid att peka på påverkan av avgasrening och att vi i Sverige vet bäst (som vanligt). |
||||
SBP bryr sig inte alls om TÜV godkännande eller inte då det är en tysk nationell standard.. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||
![]() |
||||
Jag tror faktiskt det vore bättre om vanliga verkstäder tog över bilprovningens uppgifter, fast utan några egentliga regler - bara så folk kan få sina bilar synade av experter. Den allmäna mentaliteten blir liksom mer att man besiktigar bilen för att vara säker på att det inte döljer sig några allvarliga fel, istället för att man bara måste ta sig förbi den dumma besiktningsgubben som inte vill godkänna en bil med trasiga bromsrör. Fast viktigast är ju inte om det finns lite regler för att hålla ett visst mått av säkerhet eller inte. Vad jag ser som viktigast är att entusiaster som vill förädla sina fordon på konstens alla vis inte skall hindras av idiotiska regler och dum byråkrati. Sedan kan bilprovningen kolla så fordonet inte är trafikfarligt. Det är ju något som ligger i både ägarens och allmänhetens intresse. Ett sådant system skulle i varje fall arbeta för bilägarna istället för att ständigt motarbeta dem. |
||||
Hej
Systemet med att verkstäder genomför kontrollbesiktningar finns i England, och det är väl synd att säga att det uppskattas av bilägarna. Det är ju väldigt lätt för verkstäderna att hitta fel som de tjänar pengar på att åtgärda åt kunderna. Snacka om dubbelmoral? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jo, det är sant att det kan bli ett litet problem. Fast förekommer det mycket oärlighet borde det dyka upp mer renodlade besiktningsfirmor som inte tjänar något på om bilen behöver repareras.
Fast som sagt, huvudsaken ser jag som att besiktningen jobbar för kunden i form av säkerhet och inte mot kunden i form av krångliga, byråkratiska, regler. |
||||
Jo, men det är ju just säkerhet (och miljö) som ligger till grund för att Vägverket på uppdrag av regeringen har tagit fram regler för hur Bilprovningen ska kolla av att bilarna uppfyller vissa krav.
Det är lätt att det uppfattas som byråkrati och krångliga regler men utan regler skulle man ju vara utlämnad till olika personers godtycke. Dessutom måste jag få klaga lite över de som säljer olika former av bromskit etc. Det finns faktiskt möjligheter att certifiera "eftermarknadsdelar" så att de går att använda lagligt. Såvitt jag vet har ingen tillverkare av eftermarknadsdelar ens provat... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Frågan är om det skulle gå att hämta hem certifieringskostnaden (varenda variant (del+bil) borde väl certifieras)? |
||||
SecretAgentman PM mig ditt nr, jag kanske kan hjälpa dig! Mvh/Göte _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
och det lustiga i sammanhanget är att i bilhatarlandet Norge som inte är med i EU så är TÜV-godkännande godkänt. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||
Det är just detta som inträffar varje gång man är hos SBP, det verkar inte finnas någon regelbok utan det är upp till var och en av besiktningspersonalen att avgöra att detta är godkänt eller icke ![]() Det som inte förbjudet i regelboken är lagligt!! Jag vill inte ha några personliga tolkningar när jag är där utan raka puckar. Nu är det ju rena lotteriet att besiktiga bilar ![]() Jag tycker INTE om SBP!! /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Precis min åsikt - SBP är ett enda stort lotteri, att envist hävda annat är klar förnekelse.
Folk pillar, det kan vi med säkerhet anta - att låta varje besiktningsman ha en egen måttstock vad som är godkänt eller inte är ett tämligen underligt sätt att hantera "problemet". /J |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (5819 totalt) |