| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

Nu har jag testat att elförzinka hemma i garaget!
		 | 
		28 besök senaste veckan (5954 totalt) | 
| 

Jag har nyss köpt en gammal Impreza Type-R som jag tänker renovera/snygga till. Många detaljer i motorutrymmet och alla skruvar under bilen ser ju jäkligt tråkiga ut! Japanerna är ju bättre på att hitta på tekniska lösningar än att rostskydda sina produkter.... Nåja, på högstadiet och gymnasiet fick vi experimentera med eloxidering och elektrolyser och det var ju intressant så nu har jag tänkt skaffa Gdsbutikens kit för eloxidering och gulpassivisering. Det kostar några tusenlappar men ett snyggt motorrum kommer ge mig frid i sinnet samt troligen ett högre värde på bilen. 😉 https://youtu.be/cy6mgmF_hAI Nu till frågan: Någon som har testat eller har tankar om eloxidering och gulpassivisering?? /Claes Jodå, tanken på att det troligen blir både bättre och billigare att lämna bort arbetet har redan slagit mig! _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm.  | 

| 

I nån av Binkyfilmerna gick de igenom ett "Small home electroplating kit". timestamp 13:33

https://www.youtube.com/watch?v=UMZ8  | 

| 

Jag har lekt lite! I min tråd finns lite bilder osv  

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ BMW 135I CSL http://www.speedhunters.com/2013/07/predictability-is-dead-the-turbo-mercedes-190/ / Alexander Lindquist  | 

| 

Leker med det där till och från med bra resultat, finns några bilder i min biltråd.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119723&start=0 Kemprylarna köpte jag från Classic Plating UK. https://classic-plating.co.uk/product/zinc-plating-kit/ Labbaggregat 10A från Kjell & Company. https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjning/labbaggregat/labbaggregat-0-30-v-dc-10-a-p44803 _________________ Johan Weinö Westfield FW powered by Ford Zetec  | 

| 

Toppen, och tack för inputs!!   

Det kommer nog att sluta med att jag beställer ett kit från gdsbutiken eftersom mina fula, förzinkade delar ser fulare ut för varje dag som går... Det är eventuellt psykologiskt, men jag upplever det så. Jag återkommer med hur det går och hur det blev. /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm.  | 

| 

Det gick som jag befarade, har jag väl fått en tanke i huvudet så är den svår att släppa.....

Ett elförzinkningskit beställdes och har nu anlänt. Nu skall jag bara hitta en lämplig tidslucka så skall jag testa, skall bli riktigt intressant! /Claes  
						_________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm.  | 

| 

Man ska nog göra det för att det är kul, eller att det än delar som är unobtanium och man vill inte riskera ens lite att de försvinner.

Annars är det nog bättre, enklare och billigare att skicka iväg. Jag har ett kit och kört enn det, men det är svårt att få riktigt bra och ganska mycket jobb och slask. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 

| 

Vaknade tidigt som vanlig på en lördagmorgon och gick ner i garaget för att testa elförzinkningen. Hittade två gamla Volvoremskivor som definitivt har sett bättre dagar. Gick till väga så här:

1. Mekanisk rengöring med roterande stålborste i borrmaskinen. 2. Blåsa av dem med tryckluft. 3. Ner i en balja med saltsyra i några minuter, upp och gnuggas och sedan ner igen. 4. Skölj av med vatten. 5. Ner i en speciell avfattning i fem minuter. 6. Elförzinka i en halvtimma. Under tiden bör zinkklotet och delarna flyttas runt i badet.   

Slutsatser: Resultatet blev helt ok för att vara första gången men kan bli bättre. Jag tyckte att de var perfekt rengjorda men det var de inte, måste göras bättre nästa gång eftersom det blev fläckar. Saltsyran luktar inget vidare, måste fixa bättre ventilation eller vara utomhus. Men det var inget moment som var svårt och resultatet blev lika bra som jag hade hoppats på. /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm.  | 

| 

Du kan avrosta elektrolytiskt först. Vatten med lite kausticsoda i, lagom mycket för att få upp lite ström. Sen går du i syran för en sista rengöring.

Blir det matt kan det vara för låg ström. Det går dock att polera upp blankt. Mitt kit jag köpte har zinkplattor man hänger på sidorna av behållaren så man inte behöver flytta runt ett klot. Det funkar också bättre när bandet är varmt så en doppvärmare funkar bra. Köpte mig en motorvärmare på Biltema. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 

| 

Magnus, tusen tack för inputs!

Man är ju verkligen en nybörjare inom det här området.... Tja, mitt bad var nog bara ca. 16 grader varmt, ungefär den temp som jag har i den delen av källaren/garaget på vintern. Vilken temp. bör man ha på vätskan. Jag funderade på att köpa ett klot till som man kan ha på andra sidan baljan. Jag har förstått att strömstyrkan påverkar hastigheten på processen men inte att det även påverkar hur blanka detaljerna blir. Har även förstått att för mycket ström kan göra detaljerna svarta i kanterna. När jag gjorde remskivorna så körde jag med ca 2,8-3A och 1,5V. Mvh /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm.  | 

| 

Jag är absolut inte expert, men jag kämpar mot samma problem  

Jag tror manualen till mitt kit sa 50 grader. Det ska vara 16 mA per kvadrat cm, jag tror det är lätt att underskatta storleken på objekten, för det brukar vara enkelt att få en mindre skruv etc att bli blank. Om du har rostiga saker i badet så kommer det att förorena badet och du får sämre resultat. Då kan du göra en "plate out", du bara plätterar någon plåtbit för att dra ut föroreningarna. Till mitt kit följde det med en "brightener" tillsats, den är den kemikalie som gör att det blir blankt, den bryts ner när man plätterar och måste fyllas på. Du måste också passivisera delarna efter plätteringen för att de ska hålla sig blanka, annars mattas de efter ett par månader (sägs det). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 

| 

Tillverkade några detaljer som skall underlätta lastning av snöskotrar på min släpvagn. Delarna svetsades av plattjärn och när det var dags för ytbehandling så plockade jag fram elförzinkningsgrejorna. Den här gången värmde jag vätskan till 25-30grader samt körde med högre strömstyrka och fick faktiskt ett blankare resultat, mera silvrigt, liksom.

Ska bli spännande att se hur de klarar slitage och korrosion. Miljön på en släpvagn är ganska krävande på vintern... /Claes _________________ Claes Tykosson Porsche 944 trackdayracer Porsche RSK replica Subaru Impreza STI Type-R VW Transporter 1966 BMW 318i cabriolet mm.  | 

| 

Tog en bild på första biten jag förzinkade. 

Gjorde ingen passivisering, suttit utomhus i två år nu, fuktigt och fint syns skillnad mot den obahandlade änden.  
						_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79  | 

![]()  | 

Skruva banåkabil

| 
		28 besök senaste veckan (5954 totalt) |