Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fyrkolvsok?
2673 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Fyrkolvsok?

Som många vet så är jag inte helt nöjd med mina bromsar....

Vad vinner man på att byta till fyrkolvsok(typ brembo) om man fortfarande kör med orginal skivor?

Är det bara pedalkänslan som ökar eller tål de mer värme också?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Fyrkolvsok?

ThomasT skrev:
Som många vet så är jag inte helt nöjd med mina bromsar....

Vad vinner man på att byta till fyrkolvsok(typ brembo) om man fortfarande kör med orginal skivor?

Är det bara pedalkänslan som ökar eller tål de mer värme också?

Antalet kolvar är av konstruktionsmässig betydelse. Vad pedalkraften anbelngar så är det kolvarea som betyder något. Om det är en kolv eller tio spelar ingen roll därvidlag. Poängen med fler kolvar är att om man behöver större belägg så kan det vara ide att använda fler kolvar i stället för en stor i och med att man kan fördela ut kolvtrycket jämnare över pad ytan. Samt även sprida ut belastningen jämnare i oket.

Bromskraften som sådan blir inte bättre med större ok eller fler kolvar eller större pads.
Varför skulle man då ha större pads??? Jo, man balanserar padstorleken mot att erhålla rätt driftstemperatur på beläggen. Mindre belägg blir varmare fortare och blir dom överhettade så pajar bromsförmågan och padsen. Man kan då gå på med "sportigare belägg", men räcker inte det utan det blir fortfarande för varma belägg, så måste vi ÖKA BELÄGGENS STORLEK.

Precis samma sak som med skivorna att större skivor kan hantera mer värme. Men vill du enbar få upp bromsförmågan så får man tänka i andra banor. Så för att kunna säga något om Dina bromsar måste vi veta mer om på vilket vis dom måste bli bättre.

MVH
Göran Malmberg

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Göran Malmberg skrev:
Så för att kunna säga något om Dina bromsar måste vi veta mer om på vilket vis dom måste bli bättre.

1. Vill öka känslan i bromspedalen. I dagsläget så svajjar pedalen halva slaglängden....
2. Vill öka värmetåligheten.

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

ThomasT skrev:
Göran Malmberg skrev:
Så för att kunna säga något om Dina bromsar måste vi veta mer om på vilket vis dom måste bli bättre.

1. Vill öka känslan i bromspedalen. I dagsläget så svajjar pedalen halva slaglängden....
2. Vill öka värmetåligheten.

ok. Svaj beror å många orsaker. Jag rabblar även om du redan åtgärdat det. Dåliga bromsslangar. Flexiga caliprar, sätt en mikrometer som mäter på utsidan av calipern och bromsa allt du kan och läs av.
Ett larvigt litet flex ger stor skillnad i pedalväg, räkna med förhållandet i utväxling så börjar du ana vad det handlar om. Du ska knappt kunna läsa något på mikrometern. Flexigt pedalställ. Gammal bromsvätska.
Är systemet manuellt och hur är pedaltrycket?

Vad är det som blir varmt? Skivorna eller beläggen. Fram, bak. Vilka belägg har du. Hur stora är dom. Vad väger bilen. Vilken typ av race kör du när värmen tar överhanden.
MVH
Göran Malmberg

Gotteborg
Här sen Okt 2003

Göran Malmberg skrev:
så är det kolvarea som betyder något. Om det är en kolv eller tio spelar ingen roll därvidlag.
MVH
Göran Malmberg

lamerfråga, men varför kör man inte med "ovala" kolvar ?? är det för att dom sätter sig på tvären lättare ??
kör man med ovala får man ju större area än när man använder runda kolvar....

Skänninge
Här sen Maj 2003

Acke skrev:
Göran Malmberg skrev:
så är det kolvarea som betyder något. Om det är en kolv eller tio spelar ingen roll därvidlag.
MVH
Göran Malmberg

lamerfråga, men varför kör man inte med "ovala" kolvar ?? är det för att dom sätter sig på tvären lättare ??

Billigare gissar jag,
Att få tätningsytor på ickerunda objekt är inget jag skulle vilja sätta mig och konstruera/bygga

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Eric Josefsson skrev:
Acke skrev:
Göran Malmberg skrev:
MVH
Göran Malmberg

Billigare gissar jag,
Att få tätningsytor på ickerunda objekt är inget jag skulle vilja sätta mig och konstruera/bygga

Tätar det inte med någon sorts o-ring?

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

oringen som tätar är som vanligt en rund ring, MEN, den är fyrkantig till profilen. Det gör att den "kantar" när kolven pressas ut, och därmed får den en självåtergående effekt till utgångsläget eftersom den vill ligga rakt. Även om skivan skulle slå in beläggen i något läge så vickar oringen kolven tillbaka till utgångsläget. Så det funkar åt två håll. Alltså inte om skivan blir riktigt skev, då är det hemsk pedalväg som blir resultatet.
Jag vet inte om ovala kolvar skulle vara till hjälp, man kan placera runda kolvar så fördelningen blir bra.
En stor oval kolv missar ju mitten av belägget till viss del samt blir inte lite dyr att tillverka.

Sedan har vi en sak till. O-ringen kan ha sitt monteringsspår antingen i oket eller på kolven. Spåred sitte ALLTID i oket på gat-ok. Racing ok har spåret i KOLVEN. Skillnaden är att man kan lägga spåret längst IN på kolven och på soå vis skydda gummiringen från värme. Sedan har man kylhål i kanten på kolven närmast belägget. Skulle oringen sitta längst in i ett spår i oket så skulle kolven glida UR ringen när belägget slits. En nackdel till med ring i kolven är att tätytan mot ringen blir i oket som då måste bytas om det slits.
Konstruktionen accepterar inte heller dammskydd mellen kolvar och ok.

Här ser vi återigen att de "värsta" racinggrejorna inte är bättre (knappt på något sätt) för gatbruk utan
mest ställer till trassel där.

Det finns bilder på dessa ok på min hemsida en bit ner.
http://hem.passagen.se/hemipanter/

Göran Malmberg

kulltorp
Här sen Apr 2003

"svajet" i pedalen alltså bromskänslan kan du få "hårdare" genom att montera dit en större huvudbromscylinder. Och ang. fyrkolv vs enkolv, har bytt båda grejorna på min och när du väl låser upp bromsen "förutsatt att du kopplat bort abs:en" slipper du släppa pedalen helt och börja om från början. Som du oftast behöver med enkolvsok, det är i allafall vad jag märkt. Anledningen till att jag bytte bromscylinder var att kolvarean blev lite tokig från porsche oken kontra bmw oken, så med orginal cylindern blev den superkänslig och "svampig". Nu krävs det lite mer pedaltryck men det svajar inget, jag rekommenderar vettiga fyrkolvs ok typ porsche "billiga" om man jämför med många andra, samt byte till större huvudbromscylinder....

Citera
Allmänt banåkaforum
Fyrkolvsok?
2673 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande