Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 -10 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (13785 totalt) |
Ny banbil införskaffad!
Minimalt med standardutrustning - ingen navi, PDC endast bak, inga EDC dämpare etc - bra för vikten! Bilen är en LCI med DKG lådan. Två tidigare ägare. Dessa har försett bilen med lämpliga clubsport modifieringar. Färgen heter A75 Melbourne Rot Metallic och matchar fint mot svarta kolfiberdetaljer! Vevstakslagrena byttes för ca 3.000 mil sedan, så det är väl snart dags igen! Utrustning från start: Akrapovič Titanium Evolution helsystem med 100-cells kattar - 24kg lättare än originalsystemet Schirmer stolsunderreden Recaro Pole Position BBS CH 19" Schroth 6-punktsbälten Wiechers halvbur med extra förstärkning av Tom Schirmer Brembo 4-kolvsok fram Schmickler tune (DME+DKG) mappad till 436hk KW Clubsport 2-vägs med KW justerbara topplagringar Efter köpet registreringsbesiktigades bilen med halvbur (och därmed var originalstolar, originalbromsar och originalkattar tvungna att monteras). KW chassiet fanns redan med i det utländska "breifet". Bilen gick igenom registreringsbesiktning och kontrollbesiktning utan anmärkning. Buren inskriven i registreringsbeviset. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||
Efter registreringsbesiktningen har fick bilen sig en rejäl service. Började med att byta oljan i DKG'n:
Oljan och reservdelarna uppdukade. För mig gick det åt 6,25 liter DKG olja (BMW dctf 1+) Oljan töms ur Suction filter och pickup Det gamla tryckfiltret byts ut Rent och fint Nytt filter på plats Använde Biltemas sugpump för att fylla DKG'n med dctf 1+ oljan Nytt DKG-oljetråg med nya packningar Dags att köra oljebalanserings proceduren - hittas i ISTA under Service functions/Power train/Transmission control/Adjustment/Oil balancing "Luftningen" startar Motorn ska hållas på drygt 2000 RPM Klart! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||
Snygg röd färg! Mycket trevligare än "brandkårsröd" med lite mörkare nyans.
Intressant att man kan få in coilovers i regbeviset, eller snarare att det inte gör något om det är med i de utländska papperen. Tidigare har jag hört att det kan bli problem vid import om det finns en massa inskrivna saker (tyskarna måste ju skriva in allt från fälgar till spacers och sportavgasystem om de inte har EU-godkännande och kan klassas som reservdel (ABE-prüfung/"kein eintragspflich" brukar då anges tydligt på sådana tuningprodukter). _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||||||||||
Tack!
Som jag förstår det får inte en svensk registreringsbesiktning neka något som är godkänt i annat EU-land. Dock, i mitt fall fanns även BBS CH fälgar inskrivna i det utländska registreringsbeviset, men det tyckte besiktningsingenjören var onödigt att föra in i det svenska registreringsbeviset - de är godkända så länge de inte riskerar att ta i skärmar, hjulupphängning eller hjulhus. Samma sak med den bakre delen av Akrapovič-systemet - den har en e1-märkning och därmed EU-typad för bilen. Den kom inte heller med i registreringsbeviset med motiveringen att Transportstyrelsens direktiv är att hålla nere på antalet noteringar under "Tilläggsinformation" i registreringsbeviset.
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||
Helrätt bil, Nicke!
De som anser att BMW "måste" ha en sexa har inte kört kombinationen S65 och DKG. Heeeelt fantastisk drivlina och jag kan fortfarande sakna min gamla M3 E90. Du skrev att det satt Recaro Pole Position i bilen. Har du hunnit känna på den under längre sträckor? Är den för rejsig eller funkar det även under längre pass? Har funderat på antingen Pole Position eller Cobra Nogaro i Vantage'n men har inte provat någon av dem så det vore kul att få en recension. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||
Tack! Funderade länge på det där med DKG eller inte, men inser att man inte måste jämföra bättre/sämre än manuell - det är en helt annan sak bara, och sjukt kul dessutom!
Jag har kört ca 170 mil med Recaro stolarna och är väldigt nöjd med dem. Visst är de rejsiga, så för en GT-vagn som din fina Vantage så är det kanske för tight? Samtidigt är man inte det minsta trött i ryggen efter ett långt landsvägsstint. Har bara haft Sparco innan och noterar att Recaro känns som mer kvalitet och smartare design. Tex finns en liten utbuktning vid hålet där höftbältet går in i stolen. Denna utbuktning rymmer bälteshonan till tre-punktsbältet perfekt och man slipper därmed ha honan utanför stolen - mindre risk för slack i bältet mao!
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||
Nästa steg: flytta över bältesinfästningen från originalstolarna till Tom Schirmer stolsunderredena:
Får man borra i Schirmers fästen?! Två hål borrade. Skruvar fast den bakre urgröpningen i bältessträckaren i stolen som ett mothåll så att den inte kan rotera vid en krock om krutladdningen löser ut. Klart! Kontaktstycket är nu rensat från kontakter till elstolarna, det aktiva nackskyddet, stolsairbag, sätessensor (passagerarsida) och innehåller nu endast sladdar för bätessträckare och bälteskontakt. Stolen monterad Kodade bort det aktivtiva nackskydden, stolsairbags och sensormattan. Visade sig att BMW lagt in det som behövs i modulerna CAS, NFRM och ABG för att användas om bilen är en GTS. GTS har ju Recaro stolar som original och extrautrustningen "Recaro" finns därför i förberett i modulerna! Jag modifierade modulerna på följande sätt i NCSExpert för att slippa felkoder: Lade till "+RECA" i VO (Workorder) och sparade i CAS och NFRM. Verifierade att dessa parametrar var satta till "nicht_aktiv" ABG modulen:
Vid en krock kommer alltså bältessträckaren att deploy'a - precis som jag vill ha det! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||
Bra spec på bil! fick tyvärr acceptera Navi på min jag precis byggt iordning.
Blir kul att följa |
||||||||||||
Grattis till en grymt fin bil!👍🏁
En fråga. Innebär det att det går att regga en modifierad ringtool med alla moddar specade i det tyska fahrzueg briefet i Sverige? _________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||||||||||
Detta verkar fortfarande vara ett lotteri trots EU direktiv mm. Som alltid är det ju bäst att ringa runt till lite olika stationer och fråga hur de gör i aktuellt fall. På så vis slipper man åka på pumpen med en bil. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2 F87 Competition + 1M E82 + iD4 Sodi DD2 |
||||||||||||
Grattis till nyförvärvet! Jag har följt din gamla e46 tråd med glädje så det här ser jag fram emot att följa med! Finns det några framtidsplaner vad gäller uppgraderingar?
Ang Pole Position så tycker jag dom är förvånansvärt sköna och längre turer brukar sällan vara nåt problem. Jag har innan också åkt Sparco men upplever PP som betydligt mer komfortabla. Vet inte riktigt hur det kommer sig, för man sitter fortfarande still när det börjar svänga och ryggstödet är ju fortfarande ganska upprätt. |
||||||||||||
Tack för din input! Jo, min bil är och ska förbi en gatbil även jag vill förädla den på vissa punkter. Den får inte bli alltför trackday-anpassad eller besvärlig att åka och köpa glass med. Men får jag tillfälle kommer jag krypa in i din bil och provsitta din stol! _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||||||||
Tack!
Tack Kennie! Det som gällde inför min registreringsbestiktning var: - (Halv)bur går bra - Recaro går inte bra - original bältesinfästning gäller! - Brembo fyrkolvsoken går inte bra - fick montera på originaloken - KW Clubsport - inga problem då de redan fanns i regbeviset. Hade de inte gjort det hade det inte varit några problem med att skriva in. - Akrapovič helsystemet var omöjligt att få in i det svenska regbeviset. Detta då primär- och sekundärkattar ersatts med två 100-cells kattar som inte renar tillräckligt. Dessutom saknas e1-märkning på den främre delen av systemet. Slutdämparna gick dock bra att besiktiga med. Jag pratade med besiktningsingenjören innan jag hämtade bilen så att jag visste vilka modifieringar jag vara tvungen att göra innan jag besökte stationen för registreringsbestiktningen.
Tack Nicklas! Planen var att det inte ska spåra ut och att jag ska inte skulle lägga så mycket tid på den. Men... det har spårat ur redan nu...
Tack!
Tack Patrik! Ja, den sista någorlunda analoga BMW'n!
Ska på BMWCSM's träff på Gelleråsen den 8/5 om du vill provsitta! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||
Mer service!
Luftfilter De gamla tändstiften. Nya stift: - NGK LKR8AP Passade på att byta "Fuel Tank Breather Valve" medans jag ändå hade luftburken demonterad. Ny olja till motorn Nya motorkuddar Trottlarna rengjorda Bytte ut de gulaktiga lamporna i halo-ringarna mot 20W LED. Syns inte riktigt på bilden, men på passagerarsidan sitter det OEM lampor och på förarsidan Cree LED 20W. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||
Dags att byta ut alla bussningar och länkarmar i bakvagnen!
Diffen sänks ner. Bakvagnen nere. Gick ganska smidigt att få ner bakvagn och diff med hjälp av Biltemas Minilyft. Camberarmarna behöver snyggas till Efter en vända i blästerskåpet ser det bättre ut! Diffen uppsnyggad _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||||||||||
Mycket fint jobb i vanlig ordning! Den där mini-saxlyften såg ju supersmidig ut! Jag har tänkt ta ner min diff framöver med för översyn och har undrat hur man gör det smidigast. En sån där blir det nog!
|
||||||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E92 -10 | 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (13785 totalt) |