Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6270 besök totalt |
Jag börjar se ett tydligt mönster här.
Många killar som håller på med motorsport har en flickvän/fru som håller på med hästsport. Min fru t.ex. har ridit sedan barnsben, haft egna hästar och nu när vårt andra barn är lite större är hon återigen tillbaka i stallet. Men i hennes ögon kan man ALLDRIG jämföra hästen med bilen. Hon ser på bilar enbart som en extra kostnad, medan rida på hästar, det är fina grejer det! _________________ Mvh Benci_Hovanyi ![]() Gotland Ring 1:33,33s |
||||||
Har någon uppmärksammat att Jutta Kleinschmidt vann Paris-Dakar så sent som 2001?
Man behöver alltså inte gå tillbaka till Michelle Mouton för att hitta rallyförare i toppklass. _________________ Toni DAngelo, Stockholm Citroen Xantia Activa TCT -96 som banbil |
||||||
OT: Med risk för att det inte klassas som motorsport just på Rejsa så kan man ju inte undgå att nämna att några av de absolut bästa Top Fuelförarna är kvinnor. Lätta och oerhört reaktionssnabba. Och en hel del is magen.
Kommer inte ihåg vad hon heter (Veronica?) hursomhelst, en svensk tjej som kör fick frågan: Hur vet du när du ska växla? - När det helt svartnat för ögonen då växlar jag. Sen när jag precis kan börja se igen då växlar jag igen.... Att tygla 6000 hästar och noll till hundra på 0.72 sekunder tror jag varken har med testosteron eller östrogen att göra - det är ren dumhet som behövs.... ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Faktum är att jag också är hästtjej från början. Jag lurade med Bernard ut på ett antal islandshästritter och när vi köpte vår första 911 för en massa år sedan tvingade han med mig på PCS banmöten. Jag var skyldig honom det, tyckte han ![]() ![]() _________________ Ulrika Söderpalm Löhr |
||||||
Ja det är samma här.. Får se om inte ditt tips där Ulli kan avhjälpa Sambons Havrebesvär ![]() Föresten vad heter den kvinnliga föraren i Formel Renault? _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
I vilken serie? Det finns väl flera, har jag för mig. Bl.a. kör Susie Stoddart i brittiska FR. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
När det gäler fälttävlan så är det ju inte precis någon ofarlig sport:
Här ett par notiser ifrån SVD:
Det känns nästan som att den stora mängden av dödsolyckor inte riktigt hade fått förekomma inom motorsport utan våldsamma protester. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Viveca Averstedt kanske? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
_________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
oj då finns det olika serier osv med.. uhm, usch vad jag känner mig oinsatt ![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Jag både kör bil och rider (men inte samtidigt ![]() och tycker inte att det ena inte utesluter det andra. Att rida/köra bil är det hastighetskänslan samtidigt som man har kontroll på det man gör som gör att det blir roligt.
Bra former är mycket viktigt, jag kan bara tala om vad inte bra former är för mig. Provade först lite konbanor där hastigheten inte jag jätte hög, The Challenge med lite högre fart men fortfarande bara en bil på banan. Tyckte det var skit skoj. Sedan skulle vi köra på Kinnekulle...... Det var det värsta jag någonsin har varit med om. Det var inga indelade grupper på körvana utan en salig blandning. Kommer inte ett varv innan någon snurrar framför mig.... ![]() Det var nästan så att jag tänkte aldrig mer. (men lite mer envis än så är jag). Det blev familjekörning, så jag provade igen. Eftersom man inte fick köra om så behövde jag inte känna mig allt för mycket ivägen. Fick en som visste hur man skulle köra efter mig, så jag kunde titta lite på hans spårval och börjar känna att det kan nog gå att köra lite fortare än vad jag hade gjort. Men jag körde inte fler körpass med den saliga blandningen. I år körde jag på Gelleråsen. Där körde vi i grupper ovana och vana. Uppkonat så man såg spårval genom kurvorna, jätte bra för en ovan, tror även de vana hade tyckte det var bra. Men fortfarande lite feg ![]() ![]() Senare i år var vi på Kinnekulle och var lite orolig att det skulle vara som ifjol, men nu var det uppkonat som på Gelleråsen, grupper vana/ovana och man kände bilen bättre. Så då blev det bara jätte kul. Summasumarum så tror jag inte att det behövs att man anordnar träffar bara för tjejer, men att när nybörjaretjejer kör så ha färre bilar på banan så att de får köra i lugn och ro. De passen behöver inte vara lika långa som för vana för att det är rätt jobbigt att köra många varv när man är ovan. Sedan när man börjar få flyt kan man hellre få flytta upp en grupp under dagen. Det viktigaste är att inte känna sig stressad då blir det inge roligt och man lär sig inte något. Jag räknar mig fortfarande som ovan och jag skulle fortfarande inte vilja att någon åkte med när jag kör. För då skulle jag bli jätte nervös så att jag inte kunde köra ordentligt, men det är nog bara min personlighet som gör det. Jag måste känna att jag behärskar bilen bättre innan jag vill att någon åker med. oj va långt det blev men det är lite så jag tror och känner. _________________ Marita Stjärnek |
||||||
Det är nog lite hur man är själv. Jag tycker det är bättre att få åka med själv några varv och få instruktioner, för att sen få prova själv i lugn och ro, utan att ha någon med som talar om hela tiden hur man ska göra. Sen när man har provat ett tag så är det lättare att få instruktioner och ta till sig dem. Men sen vet jag dem som gärna vill ha med sig en instruktör första gångerna de skulle köra oxå. Bästa är väl att fråga hur de vill, och kanske erbjuda att någon annan än respektive som kan åka med. Kan vara rätt jobbigt att bli rättad av sin kille hela tiden....... ![]() _________________ Marita Stjärnek |
||||||
Hmm Ack så rätt.. Då får det bli en förarkurs på banan så fort hon tagit körkortet! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Jag har enbart kört familjekörningen på Knutstorp och Kinnekulle och det va skitkul.
Jag hade med mig sambon varje gång och det funkade bra. Han instruerade mig lite i början och sedan va han tyst eller peppade mig. Det funkade bra! ![]() Men jag skulle uppskatta ett tillfälle där bara vi riktigt ovana fick köra på banan, där man kan få ta det "lugnt" och utan att bli konstant omkörd. Det tror jag skulle vara bra. En annan sak som är bra är om killarna slutar vara så rädda om sina saker dvs bilen. Jag har hört flera killar som inte låter tjejen köra för att då kommer tex växellådan gå sönder. Saker kan ju gå sönder ändå, tex när killen själv kör. |
||||||
Huvudet på spiken tror jag. Jobbar på att frugan skall ta förarlicens till våren och för att det skall lyckas så är det nog lite som du skriver , dvs det gäller att peppa ![]() viktigt också är att hon får köra endel lunga pass efter en licenskurs...det tar ju några ggr innan man kommer in i allt _________________ ![]() Michael Stadig --BBDB-- ![]() Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||||||
Att nått går söndere är jag inte så rädd för! Snarare att hon kanske kör av eller nått otrevligt så att hon går sönder! Fast jag får åka och visa henne först så tror jag hon lär sig snabbt! har till och med funderat på att låta henne köra på bana innan hon tar körkortet ![]() ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||||
Jag tror att en del av problemet är att många killar ser bilen som hans bil som hon lånar.
Har man bara en bil så se till att äga den tillsammans! Delad glädje är dubbel glädje. Delade bekymmer är hälften så jobbiga. Då blir det aldrig tal om att en kör sönder den andres bil. Var det hans bil från början? Sälj den och köp en ny gemensamt som ni båda tycker känns bra! och se till att båda kan meka och reparera det som går sönder.... ![]() ![]() Eller skaffa två bilar...... ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||||
Hmm jag jar inga bekymmer att min fru kör sönder mina bilar
![]() Hon vägrar nämligen kör dem ![]() Dessutom så får jag TVINGA henne till någon form svängövningar. Hur gör man då da????? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 6270 besök totalt |