Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 79, 80, 81 >> 72 besök senaste veckan (198327 totalt) |
Hela kvällen, 41 varv.
Man skådar bland annat Lasse Falk i sin Falkswagen Polo med chassiroll i klass med min C1 ![]() En bunt försiktiga varv i början såklart, föga upphetsande.... _________________ ![]() |
||||
Såhär ser framskivorna ut. Bromsarna har funkat superperfekt, ingen tvekan eller minsta uns mjukhet även efter långa pass. Dock i relativt kallt väder och "bara smala" 225 Cup2. Men lite smetigt ser det väl ändå ut eller???
![]() ![]() Beläggen är redigt tunna nu så det blir till att byta, det har kommit ett paket från PEAN ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Hoppeligen gnisslar inte dessa mer än någon enstaka gång, Mattias (på PEAN) har kört med de här på sin Porsche. Jag återkommer med hur det går. Jag är trött på att skrämma slag på folk i stan med PFC08 ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Kan det ha varit att när jag kollade efter belägg till M2'an så kanske ME22 inte var belägg som skulle palla på M2an och att jag kikade på värre belägg (som då var gnisselvariant?). Ärligt talat så minns jag inte beläggbeteckningen det landade på för M2'an. Yarisen behöver ju knappast supervassa belägg, PFC08 som är en gammal favorit lär ju vara onödigt kapabla så att säga. _________________ ![]() |
||||
Ska bli skitkul o se deras "tänk". Original är den ju optimerad att gå kanonfint på urkass väg, lång fjädring och den studsar aldrig någonsin över ojämnheter som hårdare satta bilar gör. Lite som Alpine A110 typ.
_________________ ![]() |
||||
Jag tog från början kontakt med en Italiensk firma som gör rattspacers för originalrattar för att sitta bättre i C1an. Men sen när Yarisen dök upp så funderade jag lite om det kanske skulle hjälpa där, jag har lite svårt att sitta bra utan att ha armarna lite för raka pga aningen lågt i tak och dålig justermån på den justerbara ratten. Det är ju olika var man är lång osv.
Så häromdagen så dök paketet upp. Supernyfiken på att testa men min Yaris är hos Öhlins. Vad göra, jo lura Danne på Bandhagens däck att prova på hans bil. Sagt o gjort. Därav den konstiga ![]() Såhär ser det ut: ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Nu blir det lite intressant snack om däck. Michelin CUP2 Connect närmare bestämt. Jag har ju fått ett kit med deras app, däck och däcksensorer "Track Connect" där man ser däckstryck o temp live i mobilen och dessutom får tips under banträffen att justera till rätt tryck. Skitsmidigt upplägg där man får tips mellan varje pass på banan, typ "justera ner 0.2 bar vänster fram" osv. Tyvärr har appen krånglat för mig så jag har inte kommit till att skriva ihop nåt om den ännu men det verkar eventuellt vara så enkelt som en bugg om man kort tillfälligt lägger appen i bakgrunden och sen tar fram den igen så ballar den ur. Så det borde bli löst gissar jag. Så jag återkommer med lite screenshots och info om hur appen funkar när man använder den när det är löst.
Så, nu till själva däcken, CUP2 Connect som är en uppdatering av CUP2. Annan gummiblandning och annan stomme men ganska snarlika. Några kommer säkert ihåg att jag testade det hela med förvirrade resultat på M2an förra året, där däcken var blandat äldre "nästan" CUP2 Connect och ingen visste riktigt vilka däck som var vilken familj. Men nu kom det fyra 100% riktiga Connectdäck med nyliga tillverkninsgdatum. Körde de först på Sviestad där det funkade mycket bra, bilen understyrde lite lite jmfrt med M2an vilket var lätt att lösa med aningens andra spårval genom att ta lite höjd helt enkelt mitt i esset tex. Slitaget efter 47 varv på Sviestad var bra trots bara 1,5 grader camber fram. Men sen var jag på Mantorp. Eftersom mellangruppen var full så fick jag köra i snabbaste gruppen, dvs där det bara var typ GT3 RS i princip. Det blev lite stressigt och jag överkörde ganska grovt med massa understyrning till exempel genom högfartsknixen mellan Paris o chikanen och även understyrt i och ur Paris där jag på de få varv jag körde inte hann med att hitta rätt spår med bättre balans. Flera har sett hur man ofta kan slita en bit in på däcken med CUP2C. Efter det första spåret från ytterkant så blir det ofta sneslitage av klack nummer två. Så blev det på M2an förra året och även med Yarisen. Flera med mig har undrat om man har för högt eller lågt tryck när det blir så. Lite grann får man nog säga att däcken "är så" men det är bra att veta hur man minimerar det. Däckstryck då, appen bestämmer trycket och jag lyder nu när jag testar. Appen vill ha ganska höga tryck, gärna 2,4 minimum. Så jag lyder (nästan) ![]() Det intressanta kommer nu, via Svenska Michelin som verkligen lyssnat (fast jag överkörde däcken redigt) ställdes frågan vidare till däckstekniker om varför slitaget inte är på skuldran utan en bit in på däcket. Och rekommendationen från dem var att sänka trycket fram. Från att ha initialt varit högre fram än bak, sen lika runt om så var tipset 2,1 fram och 2,4 bak. Jag vet inte vad ni tycker men jag tyckte det var intressant att få den infon "inifrån" Michelin och däckstekniker. Om stommen hade behövt hjälp att inte vika sig så borde tipset ha varit högre tryck. En stor skurk i både det här slitaget och inte så bra sidofäste fram vid gaspådrag (trots 4WD) är att det bara är 1,5 grad camber fram. Så att sänka trycket är nog lite av en nödlösning för att komma runt det grundproblemet. Bilen har denna vecka varit hos Öhlins och blivit ordentligt uttestad med originalgrejorna och sen med en prototyp av Road & Track och 3.0 grader camber med Toyotas original alternativa spindelbultar just för ökad camber. Feedbacken från Emil och Olle som gjort testerna var "massa mer grepp fram", mycket tack vare camber även om R&T också säkert påverkar balansen i bilen. De var väldigt nöjda med Yarisen rent allmänt, högre greppnivå totalt sett med deras lite mer banorienterade tänk. Bilen är även sänkt 20-25 mm med R&T. Jävlar vad jag är sugen på att testa på bana nu. Såhär kan det se ut vid normalt tempo på bana med för lite camber (och värre om man överkör...) ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Tack för intressant rapport om cup2c. Verkligen intressant info angående slitaget på klack 2. Jag har också utgått ifrån att botemedlet borde vara högre tryck för att stabilisera stommen och förhindra att däcket veckar sig. Mina Cup2c är ännu värre än dina.
![]() _________________ Mato Saric |
||||
Re:
Original 1,5. Nu 3,0. Blir svinbra tror jag. _________________ ![]() |
||||
Det är synd att de slits så rejält. Jag tycker ändå att man ska kunna komma undan med lite mindre camber. De däcken sitter ju ändå på GT3or, M2CS osv, och de har väl knappast -3 grader från fabrik
_________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Re:
Ja det är lite märkligt. Men de CUP2C som sitter på Porscharna (n-märkta alltså) är helt andra däck säger många. Funkar helt annorlunda sägs det. _________________ ![]() |
||||
Re:
När jag hade M4an satte jag Cup 2 med Merca-spec på den. Den var de som fanns i den dimensionen, och de gjorde inte heller så. Dock slets de förjävla mycket på utsian med för lite camber. Också lite irriterande, kunde vara 80% kvar av resten av däcket, men utsidan kunde nästan visa corden då... Annars är det ett grymt allrounddäck. Bästa kompromissen bana och gata jag har kört _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Re:
Porscheklubben hade ett webinarium med michelin och det skiljer på N-märkta och inte men hur mycket berodde på dimension _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 50, 51, 52 ... 79, 80, 81 >> 72 besök senaste veckan (198327 totalt) |