Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (4906 totalt) |
Re:
Hej Jocke! Tack för påhejandet ![]() Jag är med i både Lotus och opelklubben av just dom anledningarna. Har fortfarande inte varit med på någon av deras bandagar dock. Förra våren skulle några i Loutsklubben varit på Gotland men pga corona ställde alla andra in så det slutade med att jag representerade klubben själv ![]() Nu i vår blir det samma sak. Jag åker dit i egen regi 13-15/5. Ska bli spännande att se hur den fungerar nu med lite mer mos ![]() Jag har slaviskt följt Mark Werbooms hemsida och har förstått att spridarna är nästa hinder. Tänker att jag ska byta dom nästa vinter och även montera ett extraktorgrenrör. ![]() Att handla av Eltech är helt klart en "upplevelse" ![]() Matteo har ett fantastiskt kundfokus. Sen att han är överdjävligt dålig på engelska är någonting man sliter sitt hår över. Jag beställde mina grejer mitt under brinnande Corona-pandemi. Har alltid tänkt att det var därför det tog skitlång tid att få hem grejerna. Men efter att ha hört och läst en del har jag förstått att det alltid är så ![]() _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||
Re:
Mark var lite av en husgud för mig före och strax efter köpet. Väldigt noggrann. För i princip oändlig kunskap bör du regga dig på vx220.org.uk. Finns några killar där som är nästan läskigt kunniga ![]() Vore skoj att testa en budgettrimmad sugis, om uttrycket tillåts, och se skillnaden mot min kompressor ![]() Rätt avis på luftutsläppen och splittern nu, de gör massor både för stuk och praktisk verkan. Åtminstone tror jag splittern gör det. Min bil är nästan lite otäck i högre fart när den är så lätt över framhjulen. Hoppas vi kan ses på nån bana i närheten då ![]() Per åker en hel del men Fredrik verkar ha tummen hårt monterad ![]() ![]() _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
Jag åker Superstage varje år!!
Har tävlat lite i Smålandscupen mellan Växsjö och Kalmar motorklubbar men det är mest konbana som gäller för mig. ![]() I sommar skall jag dock återuppleva Sviestad med SSJ tänkte jag. Jag backade med full fart ut i spenaten när jag var där senast och Meldert krockade sin rejält där också så jag skall försöka hålla mig inom mina gränser.... _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Re:
[/quote] Mark var lite av en husgud för mig före och strax efter köpet. Väldigt noggrann. För i princip oändlig kunskap bör du regga dig på vx220.org.uk. Finns några killar där som är nästan läskigt kunniga ![]() Vore skoj att testa en budgettrimmad sugis, om uttrycket tillåts, och se skillnaden mot min kompressor ![]() Rätt avis på luftutsläppen och splittern nu, de gör massor både för stuk och praktisk verkan. Åtminstone tror jag splittern gör det. Min bil är nästan lite otäck i högre fart när den är så lätt över framhjulen. Hoppas vi kan ses på nån bana i närheten då ![]() Per åker en hel del men Fredrik verkar ha tummen hårt monterad ![]() ![]() Yes jag är registrerad på org.uk! Har fått många bra kontakter därigenom som jag har köpt grejer av. Splittern verkar absolut fungera. Fick lov att göra fler infästningar för att få den att inte släpa i backen ![]() Det räckte med 150 160km/h för att den skulle börja vika ner sig i asfalten. Nu sitter den som berget! Vad gäller effekthöjningar kommer jag nog göra precis som Mark. Nästa grej blir spridare och grenrör så får vi se om jag har bilen kvar så pass länge att det blir en kompressor ![]() _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||
Re:
Yes jag är registrerad på org.uk! Har fått många bra kontakter därigenom som jag har köpt grejer av. Splittern verkar absolut fungera. Fick lov att göra fler infästningar för att få den att inte släpa i backen ![]() Det räckte med 150 160km/h för att den skulle börja vika ner sig i asfalten. Nu sitter den som berget! Vad gäller effekthöjningar kommer jag nog göra precis som Mark. Nästa grej blir spridare och grenrör så får vi se om jag har bilen kvar så pass länge att det blir en kompressor ![]() _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||
Re:
![]()
Har för mig Mattias i Göteborg hade en Eltechplsitter som lossade i lite högre fart. Det verkar verkligen som att de fungerar ![]() _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
_________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||
_________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||
Nu är den äntligen provkörd!
Första riktiga testet med 2,4 insug, 65 mm trottelhus och OBD-tuner ![]() Sjuk skillnad i bilen! Tydlig skillnad i effekt och gasrespons. Och ljudet.... Herregud! ![]() Obd-Tuner har en program för effektmätning. Av allt jag har läst så ska dessa uppgraderingar ge ca 170hk på hjulen. En ganska fin effekthöjning från sina orginal 120hk på hjulen. Liiiite skeptisk har jag varit ![]() Efter lite lite loggning och test så kunde jag inte hålla mig. Fick lov att prova effektmätningen. Man ska dra 4 repor på samma vägsträcka. Två åt ena hållet och två åt andra, för att kompensera för motstånd och få en så rättvis mätning som möjligt. Det slutade med ett average på 175 whp ![]() ![]() _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||
Det är ju bara till att säga ett stort grattis till detta!
OBD Tuner verkar ju vara riktigt bra grejer! Är det det "nya" eller "gamla" 2,4-insuget du har? _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
Re:
Minns jag fel om jag dessutom påstår att det satt nåt bättre auspuff på den gula också? Min bil, med samma mätning, ser ut såhär ![]() ![]() _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
Tråkigheter... Skickade en logfil till Peter för att han skulle gå igenom och se så att allt fungerar som det är tänkt.
Jag själv har inte tillräcklig kunskap för att veta vad man ska kolla på. Fick svar igår. Jag maxar spridarna vid fullgas från ca 5500rpm. Peter tror fel på BTR eller Bränslepump. I och med detta beställde jag LSJ spridare, ny original BTR och en ny tankpump. Nu ska bara grejerna hinna hem innan den 8/5 då jag har bokad bankörning.... _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||
Re:
Stämmer! Det sitter ett 2,5" system på utan precat. Det är helt enligt holländarnas recept. Enligt Mark Werboom gav samma recept honom 170 whp. Han har ett annat avgassystem och ett lite annorlunda insugsrör. Obd-tuner Peter fick ur sin lite mer effekt... Han hamnade vid 175, som min. _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||
Re:
Det är det "gamla". 12587878 _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||
Re:
![]() Jag gjorde likadant efter första provkörningarna. Loggfil till Peter och fick rådet att gå på större spridare. Bytte och gjorde en ny mapp + ökade varvet med 500, eller vad det var, och fick genast 10hk extra. Spridarna ligger dessutom på en mer hälsosam duty cycle. Finns lite mer varv att ge också. _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
Opel Speedster 2,2/2,4 N/A -02 Gotland ring 1,31,9
Reseberättelse! Det är inte vår förrän man har varit till Gotland ring ![]() 13,14,15/5 var bokat även i år. Helt vanlig trackday i privat regi. Brukar alltid åka både vår och höst med någon arrangör men då slantarna har förbrukats flitigt i vinter fick det lov att bli en budgetresa. Så fort väder-apparna tillät det började dom missbrukas ![]() Flera gånger om dagen är man där och tittar. Trots att man inte ska... Att vädret på ön svänger snabbt vet man ju så vad väderleksrapporter säger ena minuten kan vara ändrat den andra. Hur som haver... Vad tror ni alla rapporter sa? REGN så klart. Tanken var att vi skulle köra på fredagen men gjorde oss beredda på att det eventuellt skulle få lov att bli lördagen om vädret blev för dåligt. Det är ju inte jättekul att ha körningen samma dag som man ska åka hem. Att inte få duscha efter en dag på Gotland ring liksom ![]() Torsdag kväll. Lagom bedövad av några öl. Väderleksrapporten sa att det eventuellt skulle komma in lite regn runt 14.00 på fredagen. Vi bestämde oss för att chansa. Fredag morgon. Taggad som helvete. Tittar ut genom hotellfönstret. REGN! ![]() Skitsamma! Vi åker upp och ser hur det blir. Det regnar heeeela vägen upp till banan. SMHI, YR och Klart säger att det det ska småregna hela dagen... SUCK! Jaja, det blev så här. Tänker att det med lite tur kan hålla uppe så vi kan köra upp ett halvtorrt spår. Lägger ca 30 varv med skräckslaget utseende och hårt bultande hjärta. Blöt bana utan ABS och motorn bak är allt annat än mysigt ![]() MEN vid ca 11,30 går jag in i depån för att smaka lite vatten. Blicken styr österut. Är det inte lite blått på himlen där borta? PANG sa det! Klarblå himmel och det började även blåsa lite. Banan torkade upp på 10 minuter. NU JÄVLAR!! Bilen har ju fått några fler hästkrafter av dom uppdateringar jag gjort, men ALDRIG trodde jag att det skulle bli att fungera så bra! Att jag borde ha kunnat kapa ungefär en sekund från mitt förra personbästa (1,34,58) var väl ungefär vad jag hade hoppats på. Jag satte igång Race Chrono och begav mig ut för en första tidtagning. HELVETE vilken skillnad på bilen mot förra året!!! Mycket mer varvillig. Tidigare "dog" den vid ungefär 5500 rpm, nu börjar den dra som bäst där och ger bra drag ända upp till 7000 där jag har varvstoppen nu. I det närmaste perfekt utväxling för Gotland Ring. byter till 4'an två gånger, annars går hela banan på 3'an. Varvstopp precis vid bromspunkt för hårnålen, nedanför altaret och långa 180 graders kurvan innan uppförsbacken före start och mål-rakan. Gjorde ungefär 12 varv och när jag gick av såg jag att de flesta tiderna låg i 1,32.. ![]() Tar lite vatten och kollar luft. UT IGEN! Efter varv nr 4 tror jag nästan att jag ser fel... 1,31,9 ![]() Efterföljande varv ligger jag till och med bättre till. Hinner bara se att det är grön i laptimern. Tänker att, nu jävlar, ska det verkligen kunna gå så här fort med en så pass motorsvag bil. Fortsätter att ladda precis allt vad jag klarar av. Inbromsning innan altaret, fortfarande grönt, går in i altaret fortare än tidigare, tappar bilen helt... Jag ser bara makadam och räcke ![]() Lyckas iaf på ett sätt som jag inte kan beskriva (läs tur) hålla bilen på asfalten. Rejält skrämd, årets adrenalinpåslag och med hjärtpump som syntes genom overallen fick det bli kylvarv. Jag var iaf helt övernaturligt nöjd med tiden. Väl inne i depån fick jag en fin present av Alec. En guidad tur av Sydslingan ![]() WOW!!! Vilket himmelrike Gotland Ring kommer bli. Nedan följer några bilder från resan. Nynäshamn ![]() Första ölen på hotellet ![]() ![]() Framme vid banan... Blött! ![]() Personbästa!! ![]() Duktiga lilla bil! ![]() _________________ Mvh/Magnus Persson ***Opel Speedster*** Stötdämparverkstan www.sdv.se l R-däck.se l STACC-racing.com |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Kul att läsa! Grattis till tiden!
Den släpper ganska fort och ofta rejält ja. Kraniel här på Rejsa hade nån hemsida där han provade bilar. Han provade Melderts Speedster först och hade en del kommentarer. När han därefter provade en Miata skrev han att det kändes som att "Du känner att det börjar släppa i bakändan men du hinner byta kanal på radion innan du behöver börja häva sladden" Speedstern är ju inte riktigt så. ![]() _________________ Fredrik Liljenberg Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90.... |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 3 besök senaste veckan (4906 totalt) |