Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Lyckan att sitta med en modern, helbilsgodkänd entusiastbil
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (5819 totalt)
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



therealpinto skrev:
Jo, men det är ju just säkerhet (och miljö) som ligger till grund för att Vägverket på uppdrag av regeringen har tagit fram regler för hur Bilprovningen ska kolla av att bilarna uppfyller vissa krav.

Det är lätt att det uppfattas som byråkrati och krångliga regler men utan regler skulle man ju vara utlämnad till olika personers godtycke.

Dessutom måste jag få klaga lite över de som säljer olika former av bromskit etc. Det finns faktiskt möjligheter att certifiera "eftermarknadsdelar" så att de går att använda lagligt. Såvitt jag vet har ingen tillverkare av eftermarknadsdelar ens provat...

/Gustaf

Även om säkerheten kanske ligger till grund för Bilprovningen så är det bara en liten del av vad de gör. För vanligt folk innebär besiktningen främst att de får reda på om bilen är i kördugligt skick eller inte. Det är förstås hyggligt av Bilprovningen att tala om ifall exempelvis bromsarna börjar bli dåliga. Vill man däremot göra något kul med sin bil blir det mycket krångel. Speciellt om bilen är ny och helbilsgodkännd. Det beror på en hel rad godtyckliga regler, som exempelvis att man måste göra omfattande modfieringar för att få ändra på en helbilbsgodkännd bil.
Jag ser det inte som gotycke ifall en besiktningsman gör en bedömning av en bils säkerhet. Visst kan bedömningarna skilja mellan olika personer, men bedömningarna görs ändå utefter bilens skick till skillnad från godtyckligt postulerade regler.

Frågan är ju hur mycket certifieringarna kostar. Det lär bli dyrt om man tänker på att produkterna skall säljas i många olika länder. Med tanke på att delarna säljs ändå blir det ganska tufft att försöka sälja produkter som är dyrare än konkurrenternas.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5884



Hej

ASB (AB Svensk Bilprovning, SBP är inte aktuell som förkortning längre...) har faktiskt Vägverkets uppdrag att tolka reglerna om vad som gäller. Det är liksom en naturlig följd av regler att de måste tolkas...

För den som inte tycker att tolkningen är rätt, har man full möjlighet att överklaga till Vägverket. Reglerna finns på nätet för allmänt beskådande (http://www.vv.se/lagrum/htm/2003nr022%20.htm).

Jag tycker också att Bilprovningen skulle kunna bli bättre i en miljard avseenden men alldeles för många bara klagar på forum och andra ställen, utan att bemöda sig om att försöka ta reda på om det går att göra något åt saken.

Så, det var sista inlägget från mig i den här tråden. Vi ses i andra trådar

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Kul att se att man inte är ensam i.a.f. Om att ha haft vissa bekymmer med att få genom bilar p.g.a. detta finurliga påfund. Det som i mitt tycke är mest irriterande är väl att bilen bilen man kör kan vara godkänd i ett eu-land och inte ett annat som i mitt fall...

Men idag har jag äntligen fått sålt den Lagom tajmat nu när den ska besiktigas varje år också

_________________
Peter Karlsson
Citera
Allmänt banåkaforum
Lyckan att sitta med en modern, helbilsgodkänd entusiastbil
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (5819 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande