Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor | << 1, 2, 3 ... , 22, 23, 24 >> 6 besök senaste veckan (246459 totalt) |
Ja, det är det verkligen - svår att beskriva, är det inte lite som när kvinnor föder......nu äntligen..!? _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Lite uppdatering vad som är gjort senaste tiden:
Nu är jag inne på 3:e utförandet av insugningsrör - hade det bara varit en hel - plan yta mot toppen...men icke.... nu svetsade jag fast en snabbkopplingsstos i toppens insugningskanaler - snabbkopplingen kan röra sig ett antal mm utan att ha en möjlighet att glida isär - vilken hände för en vecka sen vid en mappning, men den är ändå väldigt lätt att ta isär. Man vill ju inte bli helt begränsad på den punkten - "lite" laddtryck skall det ju klara så att säga..haha Alu-svetsningen går bättre o bättre, även om man har långt kvar till perfekta svetsar dock. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Ja aluminium tar tid att lära sig svetsa.
Jag la några månader att lära mig tigsvetsa, i bänk , och ytterligare några månader till för att lära mig svetsa i verkligheten. Sedan tog det lika lång tid att lära sig aluminium, men trots det är det som att lära sig cyckla igen varje gång man påbörjar nytt jobb i aluminium, det är så stor skillnad mellan olika typer av aluminium _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Med det modifierade plenumet som hamnade 15mm högre upp förde det såklart med sig att det vart trångt med frigången till bakhuven...igen..fick bli att svetsa om fästet till vattenbehållaren till Laminova Intercooler systemet:
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Nu är det lite småpill kvar i bränslemappen så för närvarande inga spännande saker mer än att jag "piffade" upp Gulfväggarna med lite nya Foose bilder...bara som inspiration till Roddbygget som står o väntar..
NovaR2:an blir det just nu att sortera lite olika saker på: Har bl.a satt dit en kraftigare Boschpump till Laminova Intercoolern - skall föra ett fäste för kylfläkten också så bilder kommer snart! _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Vad har du för uppfattning om hur pass effektivt laminova IC lösningen fungerar? Jag är i funderartagen om något sådant själv. Vad har du för insugstemp med en sådan och hur stor är den hur mkt vattentank och hur många minutliter behövs på pumpen?
Jag tror det är superbra men är dåligt med fakta att hitta. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Det var mycket bra frågor. 1 cell skall kunna kyla ca 150hk enligt Laminova - jag har 4 celler i mitt paket. När vi mappade den så hade jag en lite väl liten pump som drev rund vattnet och ingen kylfläkt på kylaren så det är nog inte relevanta siffror. Just nu håller jag på att justera in mellanvarvs/mellangas egenskaperna vid lugn körning så loggar inte direkt insugstemp vid lite tuffare körning. Jag skall även sätta en tempgivare direkt ut från Turbon så jag har ett jämförande - Före/Efter Laminova-värde att gå på för att säga hur effektiv en sådan är. I mitt fall är det svårplacerat med en luft Intercooler så jag hade inte så mycket val, men tror/hoppas den är väldigt effektiv, men lite siffror sen talar väl om det bättre för oss så småningom. Återkommer när jag vet fakta såklart! _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Litet inlägg om Laminoca
Jag har laminovakylning i min Speedster. Mest för att det är inbyggt i insuget jag plockade kompressorlösningen av. Kompressorn blir då dessutom finfint monterad direkt på insuget. Enkelt och ser original ut. Fyra laminovaelement i serie. Vanlig modd är att splitta den serien så det blir två par i serie som sedan är parallella med varann. Jag har använt två små kylare från Kawwa 500 som sitter i ytterst dåligt luftflöde på var sida med en pump från en ebersprakare och ett litet alukärl. Verkar fungera hyfsat. Skulle behöva klart bättre flöde genom kylarna för att bli riktigt bra. De som plockar mer effekt än jag monterar en stor kylare fram, i perfekt flöde, framför vanliga kylaren. Slutsatsen är att Laminova nog fungerar rätt bra, framförallt blir det väldigt snygga installationer. Speciellt som i mitt fal då kylningen sitter i insuget. OCkså lättare att dra vattenslangar än stora luftslangar som måste flöda bra och inga skarpa hörn etc. _________________ Joakim Danielsson Opel Speedster - med hemmabyggd kompressor |
||||
Tack för inputen! _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
För några veckor sedan började skissa på lite olika alternativ att förbättra ventilationen i sidepoden på den sidan där ljuddämparen ligger - antingen öppna upp eller leda bort. Började med att såklart se till att luft kommer in i främre hjulhuset, men lika viktigt är att få ut luften så man får bra genomströmning. Testade först med en lite SPAL-fläkt i bakkanten (skall göra fäste för en i framkanten också om det behövs) och det blev en dramatisk skillnad! Har gjort en "friform" först i modellera som jag gjuter av till en gjutform och sen gör jag den slutgiltiga biten som plastas in i karossen. Har kört med det nu när jag är ute på mina rundor och det funkar faktiskt bra så långt.
Här har jag först skissat lite löst på ett rejält utsläpp, men testar fläktlösningen först. _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Hi Ford33, been searching for some links to the Inverter and where to source parts etc and you seem to have had some luck? Where did you source the body panels for the car? do you have moulds etc?
I've hopefully got myself a set of chassis tubes, but if not, would you have a set of comprehensive plans available? I can only download the 3D model and a few minor drawings, but nothing for cutting etc of the chassis setup. Thanks so much if you can help please? Awesome build by the way, hopefully able to join you soon? Tube bender is on it's way by the end of the week. Regards Alan _________________ Alan Tait |
||||
I will send You a PM with info - OK? _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Senaste månaderna har det mest varit ute och småkört i närområdet för finjsutering i mappen när man "gubbkör" bilen - detta är mer tidsödande att få till än mycket annat faktisk. Diffen var nere också för ett par veckor sedan för lite kontroll samt byte av en tätning. Huset samt Rod-bygget har också tagit sin beskärda del av fritiden.
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Utvecklingen fortsätter så smått efter vintern - skall fixa med luftintag/utsläpp längs sidan där avgassystemet ligger. Har skissat lite och tejpat upp - får se hur det blir när jag kommer lite längre med detta.
_________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
Tack. Det är en Quaife diff som egentligen är ämnad att sitta inuti ett diffhus - inte fristående som jag gjort. Quaife har en speciell som är för typ Radical med back om det är så. Maila Quaife (köpte min direkt av dom) så kan dom råda dig till vilken som passar dina behov bäst. Den jag köpte heter QDF15ZFL/23DG _________________ Reynard Inverter-såld Super 7 med R1 motor-såld Ford -33 Coupe i plåt |
||||
https://www.burtonpower.com/quaife-a
Ser väldigt trevligt ut och låg vikt. _________________ Fredrik Reichel |
||||
En fråga som jag är nyfiken på svaret, vad för dimensioner däck för gata och bana har du köpt?
Har gått igenom din tråd "alldeles för ofta och lång tid" och njuter, men den informationen ser jag inte. Passar på att tacka för all underhållning! _________________ Fredrik Reichel |
||||
Våra race- och banåkarbilar Reynard Inverter - amatörbygge med en Hayaboosta mittmotor | << 1, 2, 3 ... , 22, 23, 24 >> 6 besök senaste veckan (246459 totalt) |