Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Batteriskötsel och felsökning | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2618 besök totalt |
Bakgrund:
På Speedstern höll batteriet i ca 7 år innan det var dags för byte och läste på att standard blybatterier varar ca 7-10 år innan man behöver byta. Detta är trots att den alltid stod på underhållsladdning i garaget. Byggde sjuan på ca 3 år och hade barnsjukdomar som var batterirelaterade. Jag hade underhållsladdat batteriet (standard blybatteri) för dåligt under byggtiden. Köpte ett Odyssey och allt var frid och fröjd tills sista racet förra året, är inte färdig med med felsökning/utbyte än. Det känns just nu som det är felet, det levererar under 12V när man kopplar bort underhållsladdaren. Detta batteri höll i 2 år och det underhållsladdades alltid när bilen var i garaget. Om det visar sig vara batteriet igen vore det ju bra att ha med extra batteri till tävling... Hur ska man göra för att kunna ha ett extra batteri med... En till underhållsladdare för extrabatteriet? Finns det batterier som håller bättre? Finns det andra sätt att hålla liv i batterier? Hur vet man att man köper ett batteri som inte stått på lager i 5 år? Finns det lämpliga 18V-batterier och hur många volt klarar bilen? Jag förstår mig inte på el så svara gärna som ni skulle svarat ett barn... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Finns det små bensindrivna 12V-generatorer som man kan montera på bilen så man slipper batteri helt och hållet?
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Vet inte om LiFePO har bättre beteende för sällananvändning, men kanske. |
||||||||
Jag har haft ett Oussey, eller vad dom heter, sånt du beskriver. Verkar hända något med dom när dom står även om dom står bra och bortkopplat från elsystem. Jag har kopplat på en vanlig H4-lampa en halvtimme och sedan laddat upp det igen då och efter det har det funkat bra igen
_________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||
Kort svar: blybatterier slits av långsam urladdning. De hålls friska av att belastas lite mer.
Du kan ladd aner ett helt vetenskapligt arbete från Umeå Universitet på temat: http://www8.tfe.umu.se/courses/energ
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Intressant även om jag inte förstår. Det innebär att man inte ska ha ett batteri stående eller stående med underhållsladdning? Jag har alltså kört med bilen för lite, finns det någon "urladdningsapparat" med tidsrelä man kan använda (både för bilen och extra batteriet)? _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Är detta ett alternativ (mycket billigare än Odyssey PC680): https://www.batterinet.se/shop/12-vo
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Är inne på sjätte året på ett Multipower MP22-12C, det är typ samma batteri som ett PC680 men för mindre än halva priset.
Har varit väldigt noga med att underhållsladda men det börjar bli lite trött nu så blir nog byte snart. Det du länka till ser snarlikt ut på specen så kommer nog funka liknande. Dessa mindre batterier är egentligen lite för klena för att dagligen dra igång en bilmotor, startmotorn drar ju lätt flera hundra ampere vid startögonblicket. Men det funkar oftast ganska bra ändå, åtminstone ett tag |
||||||||
Jag har använt Lithiumbatteri EarthX 680, ett fantastiskt batteri med mycket startström och låg vikt 1,7kg i jämförelse med ett i samma mått, Odyssey pc680 som väger 7kg. Tyvärr så tål inte det Lithiumbatteriet EarthX sällananvändning typ över en lång vinter. Sjunker spänningen under en viss nivå, under 2,0volt, går det inte att ladd upp batteriet igen. Jag förmodar att det är den inbyggda BMS som drar ut strömmen. _________________ Göran Nilsson |
||||||||
Flera batteri tillverkare skriver att GEL-batteri är bra för sällananvändning.
Köpte ett stort på biltema som hade öppet idag. Återkommer om några år för rapport... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Blev tvungen att kolla de två LifePO (4,2Ah) som jag köpte för tre år sen där det ena legat leveransladdat i kartong och det andra har det lekts lite med (laddat och sen belastat ner till lagringsladdning).
Bägge hade nu 12,8V spänning och verkar ta laddning finemang (men de har ju ingen aktiv elektronik i batteripacket). Ett nytt fullladdat blybatteri hade nog tappat lite mer på tre år. Men det gäller ju att inte ha ens några få mA som tjuvar oavsett och nån form av återkommande koll på spänningen behövs ju oavsett. Edit: Får väl lägga till att en huvudbrytare (simplaste batterifrånskiljare eller plocka av polen duger) är en förutsättning för långt batteriliv i sällanbil. |
||||||||
Gel-batteri, är det samma sak som AGM? |
||||||||
Jag tror batterier skadas och dör snabbare i racebilar pga vibrationer. En gummiupphängd fastsättning tror jag skulle vara bra. Har gjort så med mitt Odessey 680, får se hur länge det håller.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Jag är dålig på el men har hört mycket om dessa batterier, tyvärr ofta i samband med att de brinner. Kan allt för lite om dessa och om de funkar som startbatteri.
FIA brytare på min som är frånslagen när jag inte kör.
Det Odyssey som jag monterade ut idag är AGM men håller med.
Intressant, den aspekten har jag inte funderat på... Var hittar man gummiblock, ska googla... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Hittade att gummiblock till lyftar/domkrafter har hårdheten 85 grader och det känns för hårt... Rubberstock har grejer: https://www.rubberstock.com/sheeting _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Hållaren för mitt 680 är lite för stort så jag lade bitar av rörisolering, rester från det jag har på buren, i lådan runt batteriet. Det sitter stadigt men lite mjukt.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||||
Du kan få till rejäla strömstyrkor så det är bara frågan om att välja lagom och se till att anslutningarna tål lasten från startmotorn. 2 sånahär i parallell bör kunna ge 252A kontinuerligt och 504A i burst (4200mAh och 30C/60C, 535g styck) https://hobbyking.com/en_us/zippy-co Men då gäller det att anslutningarna tål det och att batterierna plockas ur bilen lite då och då och laddas balanserat, dvs pyssligt. Det finns exempel på att ett sånt fungerar som startbatteri i racebil (Miata med radfyra), men då skulle nog jag helst vilja använda starthjälp i normalläget. |
||||||||
Jag är inne på att virbrationer är dåligt för batteriet också. Mitt likadana har jag i en för stor låda och sen frigolit jag tejpat runt (blir så mycket skräp av frigoliten annars) Skakade sönder ett nytt biltema på kort tid innan _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||||||||
I mitt fall tror jag bilen inte går/startar för att ECU:n får för lite volt eftersom startmotorn går. Det var den slutsatsen som drogs när jag fick hjälp att felsöka med första batteriet. Hur mycket ström drar ECU:n? Kan man köra ECU:n separat från batteriet ovan? Hur länge kan man köra då? Blir ju ett pysslande att ladda det mellan körningarna... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||||||
Skruva banåkabil Batteriskötsel och felsökning | 1, 2, 3, 4, 5 >> 2618 besök totalt |