Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 92 - första Youtube! | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11 >> 145 besök senaste veckan (59761 totalt) |
|
||||
Fick ju köpa hem en ballare ratt med när nu lådan hade trillat fram till slut. Corona leveranstid på den och navet från SPA men till slut så va dom med framme.
Får man paket öppnar man de direkt i bilen, de är sen gammelt De är förborrade pilothål i centrum på ratten i 2 olika bultdelningar till 2 olika nav. smidigt sätt att få de kanon bra centrerat. SPA navet monterat och provade även att montera AIM dashen på ratten. smidigt med allt på samma ställe men kommer nog ändå sätta den i en "panel" då den skäl plats för div kommande knappar o ev vred. vi (mest jesper ) har svarvat och fräst fram en ny rattstång med till bilen. rören och knutkors från C-parts och ska kompletteras med en kollapsbar del med. _________________ Björn hall |
||||
Lådan från Hewland är endast möjlig att växla via paddel på ratten och med ett pneumatiskt system. de mesta sitter redan i lådan. de som kommer va utan för låda ett ventilblock samt tank och kompressor. pneuamtisk aktuator sitter inbyggt i lådan, bra på de viset fr då kan de som sköter växlingen på lådan från fabrik och då troligvis har mindre tendes att krångla då man alla hewlands egna grejer. funkkar de kanon i stcc och WTCR så ska de funka här med.
kompressor och ventilblock men då behöver man ju balla paddlar,, så jag bad Alex leta upp ngt som kan passa bra. Han hade ett par Worldseries paddlar som jag handla, billetfrästa så klart och klicket är med magnet och sen sitter de en microbrytare i paddeln. men dom är ju inga tv spels paddlar (ville bara säga det ) _________________ Björn hall |
||||
Det klickar gött mysigt 😍 _________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Det har jag också konstaterat. Mazda 6 paddlar gör ingen glad. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Johan Lekås |
||||
kanon, gjorde så men den kanske inte gillar det när man "förhandsgranskar" _________________ Björn hall |
||||
dax att få dit lådan på motorn, detta passar ju inte så Daniel på DomiWorks fick uppgiften att cad:a och ta fram en adapterplatta, helt sjukt bra jobb har han gjort.
tanken var att få dit orginal volvo startmotor, så de gjordes ett öra till den och ett fäste för hallgivare till vevaxel givaren på orginal size svänghjul. tycker detaljerna va kanon men snabbt så såg jag att de va saker i vägen för lådan, typ en subframe........ så fram med der grose rondellen. grovkapat för att få dit lådan. så nu kom problem nr 2 upp. den är aningens större än vi räknat med... de är ett as! så länkarmen på vänstersidan tog i lådan. här kan man se var länkarmsinfästningnen sitter i framkant här är de lite mer klart att blåtands länkarm hade vart ett bättre val så en lösning då, G-rex hade gjort en längre länkarm åt mig och jag gjorde en jigg på högersidan som jag kunde vända upp och använda på vänstersida för att få exakt samma position spindelleden. jiggen är en 40x40x2 mm profil som jag borrat hål i så den går att sätta i orginal infästning för krängaren på subframen. sen sitter de en axel rakt igenom så man kan ha den till andrasidan bara genom att vänd den upp och ner. med lådan på plats och med den 30mm längre länkarmen och jiggen så man loda in var den ska hamna, då jag använder en 60x40 profil för att få den linjen som orginal länkarmsinfästning har och sen fortsätta tills jag på samma linje når centrum på uniballen och där slå ett könsslag och borra hål. de är ett extra hål för att jag gjorde bort mig första gången jag flytta länkarmen, tur de finns en svets. efter att satt länkarmen så provmonteras hele paketet i bilen för typ första gången. de går fritt från lådan och från rambenet/subframesinfästnigen precis. _________________ Björn hall |
||||
Efter att ha fått hem lådan och insett att den är avsevärt större än väntat så fick även motorplaceringen ändras. Så med lådan på plats i bilen så knuffades den runt dom få mm jag hade att spela på och rätades upp från dom 11 graderna den lutar från fabrik. jag fick även rekommendationen att sätta bussningar till motorkuddar istället för ha allt stumt, då lådan kommer ta stor påfrestning nu när de blir de mos i maskinen. med orginallåda i bilen så va de ju skitsamma då dom är stöddiga och typ gratis.
svarvade fram lite hylsor på jobbet, jepp har äntligen lärt mig att svarva och bestälde hem camberlänksbussning till V40, hårda men inte stumt. sågade till och slipade bort de gamla fästet som va gjort i framkant. kunde använda själva basen men sen gjorde jag resten nytt. även kortat övre fästet, vinkeljärnet jag har bakom är för att kunna mäta in motorn så den är rak, (fast den är ju tvärställd ) Fick hjälp av Jesper att i fräsen borra och göra en schyst platta för motorfästet på lådan. detta hänger ju i vänster ramben likt senare volvos. en platta i fräsen klart, bara loppa dit hylsa bussningen i hyllsan och i bilen sned till en plåt för extra stöd och även öron till bussningen svetsat o klart höger fästet passar ju inte heller längre, använder ett orginal som vi fyller med rutlim sen. en platta senare de va de hela denna vändan _________________ Björn hall |
||||
Hur många gånger har jag inte sagt detta |
||||
tanken har slagit mig men... jag har inte stenkoll på hur jag ska jigga upp allt, och min bänk där jagkna jigga upp det är inte rak nog. skulle haft ett sånt svetsbord men de är sjuka pengar. kanske kan köpa en plåt som är 5mm somm är 1200x1200 eller nått som man vet är helt rak. tanken nu när jag gör de är att få all på plats och sen i fram tiden göra en ny typ dukol R8 likt wiborg. då hade jag nog sparat 10kg minst. _________________ Björn hall |
||||
Ihop med Magnus på Mag_Works så fick jag hjälp med att jag ett par 3d renderingar som ska agera motivations booster. vi höll på fram och tillbaka i ca 3 veckor för att få den precis som den ska bli när den är klar. utgått från typ en cad modell på en 850 och sen lagt in mina mått på däck, fälg, breddning, spårviddvinge, stöt, you name it!
allt på bilderna är precis som de kommer bli med reservation för framsplittern, den utskjutande biten kna bli annorlunda beroende på hur den kan se för lite bättre aero. _________________ Björn hall |
||||
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
haha mina pengar är fett slut när de gäller stora inköp, men klart att de går säkert att lägga en CFD över denna. tanken ang aero har vart att inte göra de mer krångligt än de behöver. Splitter med frondiffusers. platt golv. och en bakre diffusor som börja mitt under bilen och går under bakvagnen och efter bakhjulen blir brantare o brantare. men har du/Ni tips på saker som ni vet gör skillnad så bara att ösa på med förslag. _________________ Björn hall |
||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 850 92 - första Youtube! | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11 >> 145 besök senaste veckan (59761 totalt) |