Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 4 2001 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3973 totalt) |
Efter att ha haft bilen i snart 8 år så känns det som det är hög tid att få till en tråd Ska väl i ärlighetens namn säga att det främst är de senaste två åren den använts för bana, och nu är den så smått på väg att bli mer eller mindre renodlat fokuserad för det.
Vad är det då. Jo en 996 Carrera 4 från 2001. Motorn är uppdaterad med djupare sump med skvalpskydd, obegripligt att det inte var standard. Det beryktade IMS lagret är bytt också så man slipper oroa sig för det. Semisolida motorfästen har också monterats. Öhlins Road & Track, ställbara H&R kränger med uniball droplinks, GT3 armer med uniballs istället för inre bussningen och Elephant racings toplager har gjort susen för väghållningen. Lite seriösare casterstag ligger och väntar på montering också. Uppdateringarna lär fortsätta Sen har bromsarna fixats lite med bättre kylning, slangar och belägg men funderar på att byta till GT3/Turbo bromsar vad det lider. De löjligt tunga originalelstolarna är byta, egentligen främst för att kunna sitta ordentligt fast men en sammanlagd viktminskning på ca 30 kg skadade inte heller. Viktminskningen kommer för övrigt att fortsätta med ny ducktail baklucka utan elspoilern, demontering av tungt ljudsystem m.m. Nog om bilen, alla trådar behöver bilder _________________ /Patrik Rylander |
||||||
Kul med fler 996:or här. Känns som att det kommer att bli fler av dessa bilar som det busas med på våra banor, framöver. Troligen tillsammans med 997! (har själv skaffat en 997 i år)
-Ser fin ut din bil. Har själv haft/har 2st 911 4. (964 och nu en 997 4S) Min 964 var grymt understyrd innan den fick lite uppdateringar till skillnad mot 997:an som verkar vara ganska neutral i original utförande. -Reflekterat över Porsche klubbens ban möten den senaste tiden och det är inte många av de äldre bilarna kvar som deltager vid dessa event. Så jag tror att 996/997 kommer att ersätta de äldre bilarna, när det gäller att deltaga vid Trackdays! _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||||||
Trevlig bil.
Jag går och drömmer om en 996 som efterträdare till 944 och det vore kul om man kunde på lite lagom budget få en Carrera ungefär lika snabb som 944. Ser att du gör rätt modifikationer. Inte funderat på att ta bort drivning på framhjulen? _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
Håller med dig. Även 996:orna börjar bli ovanliga på mötena. Senaste jag har varit på så har jag nästan varit ensam med en bil som är äldre än 997. I grunden är 996:an rätt understyrd också men chassiuppgraderingarna och vettigare hjulvinklar har gjort stor skillnad så nu är den rätt neutral. _________________ /Patrik Rylander |
||||||
Har kört 944:a tidigare också och har alltid ett sug efter en igen Det går att få 996:an snabb till rimliga kostnader och de är väldigt trevliga att köra. Har funderat på att ta bort drivningen fram. Det är en oväntat enkel manöver och sparar en del vikt också. Utan tvekan något som skulle kunna komma framöver _________________ /Patrik Rylander |
||||||
Också 996 åkare här, även jag för lat för en tråd men att du startade en
Har du några tider från svenska banor? Du har lite mer upgrades än mig så kul att jämföra Vad är det du vill uppnå med andra casterstag? _________________ Robert Dahlberg Porsche 996 C2 BMW E90 330i |
||||||
Har inga tider tyvärr. Mest kört vid tillfällen när tidtagning inte varit tillåten senaste åren. Men hoppas kunna ta lite tider under årets säsong. Casterstagen är egentligen mest för att de dök upp till ett bra pris och det ger så klart lite mer justeringsmöjligheter och så får jag bort original gummibussningar. Får se när de monteras dock, antagligen först till hösten. Nu är fokus på att köra _________________ /Patrik Rylander |
||||||
Mitt recept som jag tänkte sträva mot är om det blir någon 996. Ur med allt som har med stereo att göra. Byta ut ratt och stolar. Lättare batteri. Ut med baksäte och montera halvbur. Lättare och lite bredare hjul, kanske ha lite mindre skillnad på fram och bakbredd. Öhlins. Styvare krängningshämmare. Nya bussningar och leder (org eller kanske lite styvare) Bromskylning, bättre belägg, slangar och vätska. Gt3 front i glasfiber. Ducktail i glasfiber istället för org motordrivna vinge. Lättare avgassystem. Riktigt oljetråg. Tänkte klara mig på 100k Plus en vettig bil då... Kanske blir lika snabb som 944 då fast mycket bekvämare _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||||
Två Track Mondays avverkade så här långt på säsongen. Rejält blött vid första körningen, riktigt kul
Senast var nu i måndags med nya Cup 2:or på plats, grym skillnad mot Super Sporten som jag hade innan. Tyvärr körde jag slut på bromsarna efter halva dagen. Skitbeläggen från EBC höll (kanske inte direkt oväntat) inte måttet alls. Nu väntar nyinköpta PFC11:or på att monteras. Blir förhoppningsvis riktigt bra. _________________ /Patrik Rylander |
||||||
Kan tänka mig att en fyrhjulsdriven 911 kan hantera väta rätt effektivt, eller? |
||||||
Svårt att svara på, jag har spenderat löjligt mycket pengar senaste åren men då har jag å andra sedan gjort rätt mycket uppgraderingar.. Driftkostnaden om man håller den original är nog rätt ok egentligen. Men sen kan vissa delar verkligen vara Porsche-dyra, byte styrväxel på den i vintras eftersom den gamla läckte och inte gick att renovera, en ny originalväxel kostade 27 tusen. _________________ /Patrik Rylander |
||||||
Sett många bygga bort fyrhjulsdriften då det är lätt att göra och man spar vikt.
Sen om det är en uppgradering eller nedgradering är kanske inte lika självklart. Fabian Levin hade en 996 C4 tiptronic en på pappret dålig bil för slalomkörning men med Öhlins lite andra tweeks så var han snabbast ett par år. Där du kan hålla fullt och styra idag så kommer du leta fäste och parera sladd som 2wd. Många byggde om sina 996 Turbos när det begav sig, om bilen blev snabbare är kanske inte lika säkert. Kul att du utvecklar bilen för ditt intresse _________________ Stefan Söderstedt |
||||||
Håller med om att det inte är givet om det är rätt eller fel. Vikten är iofs trevlig att bli av med men samtidigt är det bara 35 kg på en 996:a, till skillnad med 964:orna där fyrhjulsdriften vägde 120 kg om jag inte minns fel. Som det är nu får den vara kvar. _________________ /Patrik Rylander |
||||||
Det är garanterat en uppgradering med 4wd delete, om man kompletterar med diffbroms. Annars not so much 😉
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Börjar så snart närma sig första körningen i år på Mantorp så dags att uppdatera här. Har i och för sig inte hänt så mycket under vintern men Elephant racing uniball toplager bak har monterats och det finns lite rör och en ny stol som väntar på montering. Får börja med att demontera baksätet och lite annat i inredningen
_________________ /Patrik Rylander |
||||||
Beroende på vilken 44:a du jämför med men mot en S2 skulle jag nog säga att 996 blir betydligt snabbare. Vi har en i PCSR som kör en ios ganska hårt lättad 996 som kör låga 1,27 tider på Mantorp, tror jag inte en S2 mäktar med. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 Carrera 4 2001 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3973 totalt) |