Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Utsmetade bromsbelägg | 652 besök totalt |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Kinnekulle som nybörjare var riktig roligt men mina originalbelägg tog rätt mycket stryk
Nu har jag vibrationer i framvagnen och jag misstänker att bromsbeläggen har kletat ut sig på skivan Finns det något fint husmorstips för att få ordning på detta? (Där jag slipper byta bromsbelägg) _________________ Petter Berggren |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Det kan ha blivit ojämnt belägg på skivan. Om det inte går att slita ner med att bromsa hårt en bunt gånger så kan du behöva svarva ren skivan.
Beläggen är det nog ingen fara med. Så länge de har okej tjocklek kvar. Tror jag _________________ Magnus Thomé |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Svårt att ge definitiva svar men jag håller med Magnus. Jag tror att det du upplevde igår var fullt normalt, belägget som smetade lite när det plötsligt började användas hårt och blev lite halvvarmt. Tror inte beläggen skadats. Så varmt blev det inte.
Om ljudet och pulserandet inte försvinner efter lite normal körning på gata med lite varierad bromsning kan det kanske vara läge att putsa skivan lite med fin smärgelduk för att få bort det lilla material som transfererats över till skivan. Ska du köra mycket bana kan det kanske vara en vis åtgärd att byta till ett "rejsigare" belägg som inte smetar lika lätt. Tror jag Jag upplevde precis samma fenomen väldigt tydligt med Smurfen (968'a) när jag körde den på snälla "gatmässiga" Mintex-belägg. Med tuffare belägg fungerade det sedan helt okej med samma avputsade skivor. Bra framsteg med körningen under dagen igår f.ö. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Har sett skivor som haft betydligt mer utsmetade belägg på sig än vad dina hade som blev bra efter lite normal körning. Tror inte det skall vara några bekymmer alls. Men som andra föreslagit så om du ska köra lite mer på bana så hade jag funderat på några mer ändamålsenliga belägg.
_________________ Matthias Karlsson |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Det har hänt mig ganska många ggr nu när jag kör fabriksbelägg att det blir smetad skiva sista minuterna i stinten.
Jag brukar försöka värma bromsarna försiktigt, få upp temp i skiva och belägg på gata och göra några kraftiga inbromsningar från säg 120km/h till 50km/h 2-3ggr. Sen kyler jag bromsarna några minuter, vill inte att skivan blir het, bara tillräckligt varm för att beläggen skall börja karva av det materialet som sitter på skivan. Sen går jag på proceduren igen och gör några kraftiga inbromsningar 2-3ggr från 120. Efter det är gjort så gör jag enbart mjuk inbromsning, vanlig bilkörning och då brukar skivorna vara helt återställda efter några vanliga mil på gata. Något du kan tänka på nästa gång du kör på bana och avslutar din sista stint för dagen är att du åker ut från banområdet och ut på landsvägen och kyler bromsarna 2-3 minuter. sen gör du några kraftiga inbromsningar från laglig fart (t.ex 70väg) ned till 20 eller 30km/h. 2-3st "mellanvarma" inbromsningar på gatan brukar rensa skivan rätt så fint efter en stint. Så summering av min metod: Vid banträffen: Kyl bromsarna efter stinten på gata, bromsa 2-3ggr från 70 till 20 med "mellanvarma" bromsar. På gata långt efter träffen: Värm skivorna och gör sen 3st inbromsningar från 120 till 50. Repetera proceduren efter några minuter avkylning. Kör som vanligt sen. Skivorna blir bra inom några mil. _________________ Erik Axzell BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Tack Axzell för tillvägagångssätt
Har du vanliga bromsarna eller större bromsarna på din competition? Har försökt med några hårda "kalla" inbromsningar; 90% av symptomen är borta men tycker jag fortfarande hör ett "wobblande" ljud Ska pröva med lite varmare skivor! _________________ Petter Berggren |
|||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Petter Berggren |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag har de stora bromsarna. Jag hade en "vanlig" M2 innan denna i 1,5 år innan jag uppgraderade, och körde med samma procedur. Tricket är att värma bromsarna. Det funkar inte om de är 20-30 grader. De måste upp i i lite Temperatur för att de skall ta bort materialet. Vill tillägga en sak till. Om man fortfarande har problem med bromsarna kan man även ta en titt på bromsvätskan. kan vara så att man av misstag värmt den lite för mkt på banan. Byt vätskan med. _________________ Erik Axzell BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Har fortfarande haft problem med "jetson"-ljud vid inbromsning
Bestämde mig idag för att ta av hjulet och titta; Det verkar som att däcksidan går emot vid kompression av stötdämparna, vilket förklarar de små missljuden jag får vid mellanhård inbromsning Så det verkar som problemet löser sig efter en justering av framvagnen! _________________ Petter Berggren |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Nybörjarsvängåkaforum Utsmetade bromsbelägg | 652 besök totalt |