Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ja vad gör man inte för sin räser!!!!
1, 2   >>
2672 besök totalt
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Jag jobbar som mekanikutvecklare på ett konsultföretag i Lund. Idag var jag på ett möte hos en kund i Malmö för ett ev kommande uppdrag.
Eftersom jag sällan är i Malmö dagtid passade jag givetvis på att besöka http://www.returbilen.se/ som är ett självplockningsmecka för bilintresserade. Eftersom jag var förhållandevis uppklädd pga kundbesöket var jag givetvis fullt medveten om att jag bara kunde se men inte röra, men va fan man kan ju sondera terrängen lite och återkomma till helgen om man hittar något.

och så!!... Ett par näst intill nya (förmodligen inte där sen bilen var ny) fyrkolvsok på en Volvo 240 GLT och med helt nya knappt inskrubbade belägg!! Dessa ok är populära för ventileratkonvertering av BMW 02:or samt uppgradering av Alfa 75:ans frambromsar. Jag suckar lite och tittar på mina finskor och min nystrukna skjorta. Självklart kommer dessa att vara bortplockade om jag skulle komma tillbaka till helgen. Går ut genom kassan, konstaterar att dessa ok bara skulle kosta mig 150 kr styck!!

Nä fan, det här kan jag inte släppa!! frågar mannen i kassan om han inte möjligtvis har ett spärrskaft, 17 hylsa samt en avbitartång vilket han har. Lindar in händerna hjälpligt i papper från storrulle (handsksubstitut!) och skrider till verket. Pga av rostfrånvaron på oken lossar dessa omedelbart och jag stegar nöjt tillbaka till kassan med mången förvånad blåställsklädd blick på mig! Klarade mig faktiskt helt från fläckar på kläderna och torkade händerna hjälpligt rena för att kunna färdas tillbaka till kontoret.

Vad gör man inte för rejsbilen! Någon som gjort något liknande??

EDIT: förkolvsok numera fyrkolvsok!!

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

japp! Många gånger!

Glömde meckkläderna en gång när jag skulle direkt till garaget efter jobbet för ett par år sedan.. meckade i finbyxor och skjorta hela kvällen.. Alla fläckar gick bort i tvätten

vad heter företaget du jobbar på?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Jag undviker finkläder i det länsta pga att då måste jag alltid stoppa händerna i något.
och det gör jag utan att tänka på vad jag har på mig.
och så var det inge finkläder längre

Halland
Här sen Maj 2003

Var skjortnisse i somras då jag jobbade på konstruktionskontor. Hindrade mig dock inte för att springa ner i verkstaden en snabbis på lunchen och svarva om min remskiva lite i en ledig supportsvarv... i stressen hann jag inte heller leta upp några skyddskläder. Tillförde en extra dimension när jag fick försöka undvika det värsta spånsprutet iaf. Men bra blev det

Sigtuna
Här sen Nov 2003

Tja, jag har bytt bromsbelägg i finbyxor, skjorta och en mycket stilig rock. Det enda som förstördes var ett par mycket trevliga handskar(som jag alltid brukade ha när jag körde bil). Kopparpasta, bromsklägg och rost var helt enkelt lite för tufft att få bort.
Numera siktar jag på att hålla bilen så ren att jag slipper skaffa arbetskläder. Det är liksom mer utmaning att kunna mecka och dessutom se snygg ut efteråt.
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003

Jag har ingenting kvar längre som kan kallas finkläder
Det normala är ju att man har dom nyaste jeansen på sig när man går ut "bara för att flytta bilen", och kommer på att jag kan ju lika gärna kolla oljan när jag liks är här-bara för att tappa locket till ventilkåpan så det studsar mot låret...
Eller som för några år sen då jag fick för mig att åka till OK och byta olja. Byta byxor? Njae...varför det? Dom jag har på mig fyller ju sin funktion dom med. Synd att det var dom enda som inte hade några fläckar på sig-innan...
Eller varför inte inviga ett par nästan nya byxor genom att bära ett batteri? Med påföljande hål efter vätskan som resultat

Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Bara jag som alltid meckar i Levis jeans?, har t.o.m 2 par för det ändamålet, skitbra

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004

hmm, jag har nästan mer garagekläder än vanliga, just på grund av att jag aldrig lyckas komma ihåg att dra på mig overallen... -"Jaha, fläck på denna tröjjan nu oxå... Men jag kan ju alltid ha den i garaget"

Men idag kände jag mig riktigt duktig, skulle bara sätta på lite dekaler på rallybilen ( ny tröjja ), när jag upptäckte ett kränghämmarfäste som var helt kört.. Och jag hämtade faktiskt overallen innan jag la mig och kravlade på golvet denna gång

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

ByWard skrev:
-"Jaha, fläck på denna tröjjan nu oxå... Men jag kan ju alltid ha den i garaget"

Skönt att man inte är ensam...

/Peter Z

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003

Cédric skrev:
Bara jag som alltid meckar i Levis jeans?, har t.o.m 2 par för det ändamålet, skitbra

Nejdå, du är inte ensam
Har bara sånna på mig när jag mekkar!
Man köper nått nytt par då och då, men utan tvekan så har dom fått sig nån fläck inom ett halvår.
orsakerna finns förklarade i inläggen ovan...

Det är lite intressant ändå det här... det går verkligen inte att ha på sig rena kläder när man ska ha med bilar att göra, räcker med att man hälsar på i nåns garage så har man dyngat ner sig...

(fråga gärna min mamma hur mycke kläder jag har förstört genom åren )
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Varför är alltid kläderna nya eller åtminstone nytvättade när man måste krypa och grejja?

Slår aldrig fel ...

Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag känner igen mig i varenda inlägg!

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag har "transportkläder" som jag bara har när jag transporterar mig mellan lägenheten och garaget.
Även kallande "Intermediates"

BMW 330i -05
Citera
Mr Z
Haninge/Sthlm
Här sen Apr 2003

MaZ skrev:
Jag har "transportkläder" som jag bara har när jag transporterar mig mellan lägenheten och garaget.
Även kallande "Intermediates"

Hahahahahaha!!!
Jag med....

If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going.
Citera
superMOG
Brämhult
Här sen Aug 2004

skulle hälla i ny olja i hydralsystemet i en Jagga som jag hade för några år sen...

jag höll i tratten och grannen höll i muggen med olja. Han hällde på men det kom väl lite olja på utsidan av muggen varvid muggen slant ur handen likt en tvål i duschen!!! en 3-4 dl Castol olja hamnade på min gå-till-jobbet-jacka och mina sprillan nya terräng-kängor för 900 spänn...

behövde inte impregnera dojjorna sen...

Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

jag har gått steget fullt ut..

alltid mekkläder.. nu sabbar jag inga kläder, men morsan har åsikter om oljefläckar på bl.a mat-stolarna hemma
grannen fick sy ett extra överdrag till min stol dör det går inte att få rent annars.

handfatet på muggen går knappt att få rent längre,
oljefläckar på mattorna efter att jag gått in med skorna på.
min lakan blir ofta svarta.

jag har sabbat kläder för flera tusen genom åren.

kan meddela att jag tvättade min mekbyxor igår, hängde in dem i trokskåpet och vred på efter tvätt. kom tillbaka efter 40-60min och öppnar skåpet. hmm det luktar bränd olja i tvättstugan.. tror inte att jag fick ur all olja trotts värsta tvättprogramemt med förtvätt och hela paketet..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

ca 2 ggr i månaden blir jag tvingad av frugan till och bära "normala" kläder.
hon påstår att arbetskläder/grottkläder har en viss avtändande verkan om hon inte får sin dos av finkläder

hon fick t.o.m på mig kostym i helgen.

ibland på helgerna , så får jag för mig att ta icke arbetskläder, men det går över efter lite betänketid

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
ByWard
Karlstad
Här sen Jan 2004

superMOG skrev:
3-4 dl Castol olja hamnade på min gå-till-jobbet-jacka och mina sprillan nya terräng-kängor för 900 spänn...

behövde inte impregnera dojjorna sen...

Den har jag också varit med om, 3 dagar gamla skor nerprutade till 1100:- ska bara köra in rallybilen i garaget och flyttar på ett motorstativ, och vips var skorna ganska fuktmättade i form av spillolja

Bus: -95 Mitsu EVO III -såld
Hundtaxi -00 E46 318 Touring
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Gjort en liknande pryl förra året med en 2 dagar gammal Gore-Tex jacka för 5.500 kronor.
Körde min Seven i lätt duggregn över västerbron i Stockholm när en oljeledning till oljekylaren sprack.
Noll oljetryck. Snabbt stanna och plocka av huven. Trodde först att dropparna på sidan på bilen och huven var regndroppar. Hade precis bytt olja så den var helt ren och klar fortfarande. Insåg sedan ganska snabbt det inte var regnstänk på jackan och bilen - hela jackan och Gore-Tex membranet var nyimpregnerat med motorolja.

Fast det är tur när man har något värre att fokusera på, jag hann inte gräma mig för jackan.
Jag skulle till Anderstorp dagen därpå så hela min fokus låg på att få bilen körklar igen....

Citera
Martin Pålsson
malmö
Här sen Apr 2004

Ibland känns det som att all skit i garaget bara väntar på att flyga på en så fort man sätter en fot innanför dörren. Jag brukar också använda mig av "intermediate" tekniken beskriven ovan. Då känns det iaf lite bättre när drivknutsfettet hoppar på en innan man nått overallen/meckarkläderna.

Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

ja har börjat ha en uppstättning mekkläder i bilen då man aldrig kan hålla fingrarna i styr när man kommer ner i polarnas garage utan alltid lyckar skita ner sig..... thumbs up

1, 2   >>
2672 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande