Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1998 - Screamer | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (5912 totalt) |
Hej,
Efter en lyckad säsong med compound-charge-setupen så tänkte jag ge mig på nåt annat roligt. Planen ser ut som följer: Miata NB 1998: - 4.3diff med rx7-hus och en osgiken lamelldiff - Lågmils - 1.3liters 13b Renesis-motor från amerikanska 6vxl manuell bil (så 240-250 hp ungefär) revlimit kring 9000rpm - ITB'er och insug från Efihardware i Australien - Original 6vxl låda från samma rx-8 som motorn - PPF-delete för att slippa bygga hybrid-växellåda - V8-roadster rörrams-subframe med egentillverkade motorfästen/fästpunkter - Egentillverkade motorfästen - Rostfritt avgas och eventuellt eftermarknads header (eller portad oem, får se vad som går att få tag på) - MS3 styrbox - 650cc spridare för E85 - Eftermarknads tändspolar och ordentligt tändkablar Saker kvar att lösa: - Antingen rx7-servo-bracket eller en elservo-pump från en Astra som jag har liggandes på hyllan - Sagda header - Tillverkade kardan som matchar rx8-lådan OCH miata-diffen. - Slangar och kopplingar - Kabelhärva för MS3 (behöver kontaktera befintlig ms3-härva) - koppling Sen tidigare: - Mishimoto vatten / alu-kyl med dubbla fläktar - Mishimoto oljekyl med termostat (möjligtvis kan det behövas en lite fetare oljekylare nu) - Oljetrycksmätare+ oljetemp - Bredbandslambda - Uppgraderad bränslepump Arbetet har påbörjats för att lyfta ur det gamla motorpaketet. Det kommer lite bilder nu såsmåningom.. Skall även lägga upp en checklista/todo-lista på punkter att pricka av och dokumentera med bilder så att de som vill kan följa framstegen allt eftersom.. Renesis-motorn ser ut att vara frisk änsålänge och jag avser att köra premix så att den kanske lever lite längre. _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
Här kommer lite bilder på olika saker..
Utgångsläget: Eftersom det är en projektbil som jag hållt på med ett tag så passade jag på att köpa nya stolar i vintras: Så arbetet med att montera ner har börjat: - Motor och låda ska ur - Härvan ska ur - subframen med länkarmar och allt ska ur (kommer ta ut det i ett enda paket) - Nya subframen skall bultas in och sen ska rx-8lådan på wankeln för att lyfta i och måtta in var motorfästena hamnar för att också se om jag behöver ta hänsyn till nån balk eller nåt på i motorrummet innan jag formar mina motorfästen. från den här tråden har jag fått lite inspiration på hur enkla motorfästen man skulle kunna göra: https://www.nopistons.com/engine-swaps-35/1990-gtu-meets-renesis-71109/ Lånade bilder från ovan tråd: _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
Hoppas det!
Kommer köra oöppnad motor för att få till ett proof-of-concept och om den överlever testkörningarna (som jag hoppas få till innan vintern) så får det nog bli helrenovering (uppgraderade apex-tätningar) och ev. portning nästa vinter.. _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
Kommer du att anpassa PPF till RX8-lådan (eller anpassa RX8ans till diffen) eller ska du köra med separata fästen för diff och växellåda?
|
||||
Jag har köpt ett ppf-delete-kit som besetår av ett diff-fäste från k-miata för att knyta an diffen och sedan ett butterfly(?)-fäste från v8roadster för växellådan för att hänga upp lådan i bakkant.. (det här gör att man kan ta bort ppfen) Tanken var tiidgare att bygga en frankenstein-låda av en miata och en rx8-låda för att få ppf-kompatibel-bakdel på lådan, men det var för många frågetecken på det så jag valde den här vägen istället då det bara behövs några hål borrade i chassiet för att bulta fast fästena. Det här ger tyvärr att man behöver byta kardanen istället och jag lägger mitt hopp då på typ kardan/axel-service-ställen för att hjälpa mig med det. =) _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
PPFen är ju bara gjord i "blötalu" så det bör inte vara nåt speciellt konstigt att smida ihop en som passar i bägge ändar.
Jag har ofta funderat på hur mycket jox det skapas/säljs för att undvika att skarva lite aluminium |
||||
Ja, det känns som att summan av lasterna är densamma hur man än gör jag är fortf. inte övertygad om att jag valde rätt väg, för nu betyder det att jag kanske behöver kompensera för styvhets-försämringar (vilket jag iofs ändå tänkt göra med butterfly/framebrace).. men kände att svarvande och chansande på rätt lösa grunder inte var så tids-optimalt och jag vill komma i mål med POCen hellre än att välja en osäkrare väg.. Helst hade man ju behållt ppfen och haft lite "bakåt"-kompabilitet för att kunna hinka i en vvt eller annat när doriton ätit upp sig själv.. _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
Kul att det äntligen är officiellt
Ska bli sjukt kul att följa! /C P.S tack för ett trevligt besök sist också _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Jag gillar att jobba med listor och att tänka igenom momenten och ordningen många ggr.. så att det blir hanterbart och så att man ser och känner att man kommer nånvart. Det är också lättare då att hela tiden ha förflyttning framåt.. så här kommer första utdraget från min todo-lista (vissa saker beroende på tågordning andra mindre beroende):
- Tömma motorolja - Tömma växellådsoljan - Ta ner downpipe - Ta ner avgaset - Ta ner kardan - Lyfta av insuget - Lyfta av turbo och grenrör - Lossa motorfästen och lyfta ur motor - Ta ur kabelhärva - Ta loss servopumpen - se över monteringsmöjligheter för elservopump - Lossa stötdämparna från tornen - Lossa subframen och sänka ner på en dolly - Montera nya subframen - Kapa till plåtbitar och borra hålbild - Preppa motor med tryck och temp-givare för olja (inkl. ev. snadwhich för oljekyl) - Beställa oljekyl och oljeslangar för extra oljekylningen (tänker nog köra dubbla oljekyl alt. ett extra stort kyl för säkerhets skull) - Montera på ny koppling - Montera ihop motor med låda - Montera nya startmotorn - Hänga i motorpaketet i bilen (ställa paketet på pall och sedan hänga växellådan i rem över spak-hålet) - Passa in var fästpunkterna för motorfästena bör hamna - Svetsa fast mottagar-plattorna för motorkuddarna - Hänga upp motorn i motorlyfts-balken - Ta ner subframe och färdigställa svetsar och förstärkningar - Dokumentera och ev. del-besikta subframe/svetsar - Lacka subframen - Kabelmatta behöver tillverkas med adaptrar för spridare och tändspolar - oljetemp + oljetrycks-givare behöver monteras - Tanka boxen med wankel-grundmapp - Funktionstest på givare (TPS, temp x2, CAS/CAM, Spridare, tändning) - Passa in ITB-snorkeln för att kunna vända den framåt åt rätt håll _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
Fick en stund i garaget idag så har börjat klura lite på motorfästen.. det ser ut att gå att återanvända miata-fästena i kombo med rx8-fästena, men har inte kontrollmätt tillräckligt för att veta säkert..
Såhär ser det ut hittils iaf.. Med fästena på plats .. där de skulle kunna svetsas in i subframen.. (dock skulle jag vilja köra runda kuddar istället) Närmre bilder på inpassningen: _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Hehe.. mm.. i wish.. vi får se vad det blir av'et .. men med lite tur så kanske jag kan provmontera subframen i bilen den här veckan :P finns ju lite preppning jag kan göra på kvällarna.. typ en kabelhärva som måste färdigställas.. _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
Har kommit fram till att jag behöver snida nya motorfästen för att lättare kunna få till fästen som inte skrymmer så mycket och som är mer anpassade för det här syftet. Sannolikt komme rjag försöka ta inspiration från poly-fästena (Innovate) som sitter på BP-motorn, kanske t.o.m. använder ena halvan av dem, får se..
Jag har också tänkt tanken på att göra en övning i CAD/print, för att prototypa och kunna köra frästa motorfästen, men sannolikt så kommer jag bara svetsa ihop något av stål-plattor och rör. Eftersom familjen inte uppskattar när jag kör powertools i garaget när de försöker sova så har jag haft lite begränsade möjligheter att få ur motorn för att provmontera nya subframen men hoppas få tillfälle snart.. sålänge så har jag fortsatt att plocka ner saker så att motor-lyftet ska gå fort och det ska vara få saker ivägen.. nu är turbo och grenrör avmonterat från gamla motorn iaf.. Sedan har jag börjat riva i gamla kabel-härvan.. här är kontaktstyckena från den som jag skall plocka från när jag gör den nya härvan.. Det finns rätt mycket småpill och så några större grejjer.. men mysigt att pilla när energi och tid finnes! _________________ Andreas Lindkvist - Stressad Miata |
||||
Oaktat det så är du snabbare på att få saker gjort än merparten av oss andra dödliga /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata 1998 - Screamer | 1, 2, 3 >> 7 besök senaste veckan (5912 totalt) |