Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW e46 330 turbo + 325i långloppa | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 37, 38, 39 >> 114 besök idag (96833 totalt) |
jag provade förresten halvera värdena i mappen för MAF sensorn och då funkar patchen för överladdning. nu bygger jag avgas och montera tryckrören så man kan prova ladda lite :-)
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Kolla bara så lambda värdena blir okej med lamdorna monterade efter varann en polare satte så på sin m3a och den gick dåligt tills han flytta isär lamdorna!
Blir häftigt å se hur väl originalsprutet funkar med överladd _________________ Fredrik Edholm |
||||
jo, bra synpunkt. jag funderade lite på det innan jag monterade. Jag tycker väl att så länge man inte skapar läckage bör det inte kunna spela någon roll. Det hade absolut kunna fått plats att förskjuta dom sidledes 15mm eller så. Så det är nog säkrare att göra som din kompis. Bredbandaren som är viktigast sitter först. Dom två andra visar samma värde än så länge. Jag har dessutom kodat ECU att bara ta hänsyn till en av smalbandarna. men jag vet inte vilken den använder än så länge, så därför monterade jag båda. Jag skall åka och handla avgasrör idag. Får man plats med 3" (76mm) (samma som downpipe) under bilen? _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Avgasbygget. Bygger 3" hela vägen utan dämpare.(till en början)
köpte biltemas multirör som har flera olika böjar. praktiskt . bara kapa upp och prova vad som passar bäst. jag funderar över flexrör någonstans. Motor vrider ju sig i längsled och ett flexrör brukar inte gå att vrida. Borde sitta i böjen längsfram närmast kameran. Men jag monterar det lite halvlöst utan flexrör inför provturen för att utvärdera. Avgasrören passera över plåtarna över kardantunnel. Dom fick 15mm distanser för lite större utrymme. Sedan blir det bakåt så rakt som möjligt för enkelhet (och minst motstånd) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Nu är 3" avgassystemet inpassat och upphängt, blev bra efter många kapskivor och provmonteringar. helsvetsningen återstår.
Det förenklar verkligen att man har bilen på lyft när man gör sådana här jobb. Jag har en bokad körning på fällfors 30 maj och innan dess skall turbokonverteringen vara testad så gott det går på gatan. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Jag har varit bortrest några dagar. Men nu sitter tryckrör , luftfilter, wg, och dumpventilen på plats.
Skall borra hål i insuget för dumpventilen och tryckmätaren och montera några slangklämmor så blir det provtur. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Kul att se någon som tweakar OEM styrsystem och inte direkt kastar sig över eftermarknads. Jag kör en omarbetad original ECU i min M3e46 Turbo och det funkar helt grymt. Så jävla gött att ha ordentliga kallstarter mm som det är original. Samt alla varningslampor, felkoder mm.
Hoppas du blir nöjd med turbobitarna. //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport V70N Sodi DD2 |
||||
Är kardanen monterad på bilden? _________________ Johan Kihl |
||||
Det hoppas jag, den satt där när jag körde in bilen i garaget och jag har inte rört den :-) Blev ingen provtur ännu. Drog kablaget för BB och slang och tryckmätaren ikväll. Men en första provstart med alla tryckrör på plats och testa ljudnivån för avgastsystem. (som verkar ok) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Idag blev det äntligt provkörning, körde ca 30km. Motorn laddade ca 0.45 bar och började ladda vid 2500rpm. Kändes som en kraftigt elmotor som drog i bilen. Odramatiskt, kontrollerat, lättkört, lite tråkigt jämfört med andra turbobilar man kört.
Jag provtryckte först wastegaten i garaget med tryckluft och den började öppna vid 0.7 och var helt öppen vid 1kg. Jag räknade med att när trycket i grenröret hjälpte till att öppna borde det hamna några hekto lägre, vilket stämde bra. Lambda låg fint kring 14 vid fullt ladd, har inte vågat varva fullt ännu på gatan. Bilen är lite vinglig på 18" lågprofil gatdäck. Skall byta till 17" R-däcken. Nu skall avgasystemet helsvetsas och lite smågrejor återmonteras. Sedan skall jag köra med bilen på gatan för att sortera ut alla knas innan nästa helg då det blir trackday på Skellefteå drive center. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Nu är avgasystem helsvetsat. Inga onödiga böjar eller dämpare. Turbo är effektiva ljuddämpare.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Avgassystemet tillbaka skruvat. passade på att fixa värmeskydd när ändå downpipen var loss. utgick från en bit som satt på bilen på annat ställe. Blev "som köpes" som dom säger i norrland:-) Har lite mera grejor som skall återmonteras imorgon sedan skall jag provköra mera. Kanske filmar lite också.
Är lite sugen på testa launch/turbo anti-lag funktionen som går patcha in också. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Bilen går bra!
Lite smågnissel har hänt. jag lyckades punktera kylaren med något vasst. Men det gick laga med hagmans tankexpoxy. Sedan började den gå väldigt dåligt på en provtur. Fick felkod på LMM. Lånade en extra, men ungefär samma fel. Fast utan felkod ?. Letade läckor och det DISA ventilens axel hade tryckts ut. Den kommer inte klara övertryck. Så jag svarvade till lite av mitt favoritomaterial , en hockeypuck och pluggade dit. jo, jag skall snygga till det framöver... Sedan har kopplingen börjar slira på 4:ans växel. Tror jag har allt hemma för ett byte, så det kommer jag förmodligen göra i veckan och vara klar innan söndagens trackday. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
provtryckte till 1kg och tätade lite småläckor + mera provkörning ikväll. Det bara funkar förutom att det slirar på typ 4:an.
Sachs 618 tryckplatta, Tenaci 228/7.8 mm Sinterlamell + M20 svänghjul. Inget att tveka på. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Kör oxå med M20 Svänghjul på m54:a. Får det inte riktigt bra trots endel försök. Kör standard cylinder, standard gaffel men med justerbar kula eller vad man ska kalla den. Men har justerat ut den väldigt långt nu, men koppling frikopplar inte helt 100. Vill gärna dra lite med fullt nedtryckt pedal. Har även provat med e36 cylinder men samma sak, blev bara trögare. Finns ju ett lager som är tjockare. Kanske ska prova det. Eller hur ska man göra? _________________ Daniel Fredin -------------- Sierra Cosworth Superstage 1.17.71 Kinnekulle 54.51 BMW E46 compact 332i Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023 |
||||
Det jag kommer på nu är 3 möjliga orsaker: 1. Luft i systemet. (kolla på kopplingsarmen hur mycket den rör sig när en kompis trycker ned pedalen) 2. Det mekaniska utväxlingen (din justerbara kula) är för liten. (mera distansering behövs, eller ett extra lager som du skrev) 3. tryckplattan har mera fjäderväg än vad din slavcylinder kan ge (just nu) Den sista sker gärna om du bara skruvar ihop en eftermarknad tryckplatta + lamell på ett svänghjul. Normalt skall en tryckplatta släppa vid 1-5mm nedtryck. Men tex sachs motorsport tryckplattor har rätt rejält omfång, kan vara 10-15mm Man bör kontrollera tryckplattans maximala tryck och antingen shimsa (för att öka avstånd) eller svarva svänghjulets ytterkant (för att minska) så viloläget för hela kopplingen ligger när tryckplattan klämmer fast den maximalt. Kan visa bättre förklarande bilder imorgon. jag har några skruvar kvar på överst på kopplingskåpan innan den är loss. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Eller så här: Om man bara lägger ihop svänghjul, lamell och tryckplatta ovanpå varandra utan dra fast något så skall mellanrummet som uppstår mellan lamell och tryckplatta vara mindre än slavcylinderns slaglängd. Annars kommer den inte kunna frikoppla helt. Normalt hamnar det kring 4-5mm. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
nej, typiskt kring hälften. Så det behöver man också tänka på. Det finns ytterligare en sak som göra att kopplingen drar en smula med nedtryck pedal. om lamellcentrum inte har riktigt sugpassning mot axeln, inte ovanligt med vissa eftermarknadslameller. (eller lamellen är lite oval). _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW e46 330 turbo + 325i långloppa | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 37, 38, 39 >> 114 besök idag (96833 totalt) |