Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 540 besök senaste veckan (9142 totalt) |
alla som kört budget långlopp vet att man kan hålla hyggliga varvtider även när bromsarna tar slut, samt om man bara har en växel kvar. Min erfarenhet är att med bara 4:an kvar på en bil så tappade vi 4 s i varvtid på mantorp. (då låg vi på runt 1:40 tider med den bilen). Det skillde mer än så mellan olika förare och fungerade växellåda. Med dåliga bromsar så är mjölby läskig, det är väl vad jag kan tillföra i bromsdebatten...
Så diskussionen om att det går köra bana med elbil blir ju lite löjlig in min högst personliga åsikt. Klart det går! Kollar man dessutom hur majoriteten gör på bandagar/slalomevent osv (jag vet att vi är några undantag) så kör många kortare pass med långa pauser för snack i depån.... Så det kan inte vara så långt bort mot att man kan ta en av premium elbilarna och nyttja som banbil, likväl som man kan ta en av premium förbränningsbilarna och nyttja som banbil. Men istort sätt alla vi som tillhör undantagen gör förbättringar på våra fossilbilar så de ska funka, så varför kan man inte göra det på elbil? Steg ett på alla fossilbilar är ju att göra så bromsarna pallar med.... så att göra samma på elbilar är ju inte så konstigt. Även du Mange lade ju till bromskylning på din golf du predikar för. _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Elbilens retardationsförmåga kan ju förbättras med bättre elmotorer/generatorer i hjulen för retardationsåtervinningsenergi så man kan gasa (effekta? ) mer i utgången.
"Bromsa" mer på innerhjulen för bättre instyrning etc, utvecklingspotential finns. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
Men sen har ju detta med oviljan att hacka i säkerhetsfunktioner (men än primitivt maekaniskt justerande av friktionsbromsar). |
||||||
Nej nu missuppfattar vi varandra. Pratar inte heller om drivmedel. Utan bara vikt och bromsar. En 250hk bil som väger 1300 mot en annan bil som har 500hk och väger 2000kg...men med samma bromsar.. Där är problemet . inget under huven... Ser du inte problemet jag menar?. Sen snackac vi ju typ 700 000 bilar., så ingen snik kärror här Sen ska jag ha Ban premiär på min i Helgen!, hoppas nån elbil kan dyka upp så man kan jämföra tider och surra lite hur det funkar i verkligheten... Alltså ingen Taycan som var med sist, den var ju helt sjuk...men kostade nästa 2 mille oxå.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Nja inte är det löljligt?, man kan ju köra en skåpbil runt bana utan att det är farligt eller kul eller snabbt.....men tänkte det är är ju en svänga forum. Så lite Jo men nu pratar du väldigt långsamma tider i billig bil. Jag pratar 700 000 bil, så lite större krav måste man väll ha?..Kul att damma av i mjölby utan bromsar för de gått i botten utan försäkring på bilen Menar att elbilar är sjukt snabba, men har bromsar som en hälften så stark bensinbil och ca 700kg lättare bil.. Är ju rent av farligt! Sen en sak till!, Långlopp som den roligaste/billigaste sättet att köra bana. Hur löser vi det med elbil?...blir ju jätteknepigt att få till..Man kan ju inte göra som Formula E gjorde, byta till en annan elbil efter halva loppet. Blev ju en aningen dyrt.. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Det där!, fyfan vilken grej!! Har det på min!, är första gången det sitter på en Vw utan bara tidigare RS Audi... Fyfan vilket grepp ur tajta kurvor, nästa läskigt..Där förstår man at elbilar verkligen som har det är effektiva! _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Vi har väl genom åren lärt oss här på Rejsa att en stor del av att bromsa på en racerbana baseras på den mänskliga variabeln mellan ratt och ryggstöd.
Ofta billigare att utveckla den variablen än mekaniska. _________________ Jens Lanvin |
||||||
Så sant, därför jag klarat mig med Original bromsar på alla Trackdays..Man får ju köra lite innanför pannb.... Men man vill ju inte samtidigt vara bromsklossen Sen finns det ju inget läskigare än bromsar man inte litar på....när jag får minsta mjukhet i pedalen på de bilar jag kört bana på, så backar jag av....vill ju som sagt inte damma av _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Men titta när man talar om trollen!, det här verkar ju intressant elbil att köra bana med. Hr kört ID3 rätt mkt, och den nja skulle man inte vilja plåga runt på bana..
Här verkar man matcha effekt mot bromsar/chassi på ett mer rimligt sätt!. 235hk, kanske helt lagom.... https://www.seat-mediacenter.com/smc 4- CUPRA Born delivers contemporary sportiness thanks to its DCC in combination with sport suspension and ESC Sport, its progressive steering wheel as well as larger brakes and wider tires mounted in 20'' alloy wheels. _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Än så länge är batteriteknik dyrare så det går inte att jämföra 2st 700.000kr bilar med varandra, men kanske som du är inne på Mange så kan man jämföra 1.1 msek elbilar med 6-700 kr förbränningsbilar, om man bara räknar inköp...
nu har jag inte gjort det men en TCO beräkning på 10000 mil på 3-4 år kanske går att hitta jämbördighet mellan typ Taycan/plaid och typ en Audi rs/ bmw m bil där man lägger några 100 extra i inköp som man inte lägger på bränsle för en elbil... inköpspriset räcker nog inte i jämförelsen... Nån som orkar räkna? Eller hittar såna jämförelser? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||
Här måste jag dessvärre korrigera ditt påstående. Bromsbeläggens storlek har inget med hur bra bromsarna är. Momentet som bromsen kan överföra till hjulet är bara beroende av hävarmen, dvs den effektiva radien. Den effektiva radien mäts från centrum av hjulet till centrum av kolven/kolvarna i bromsoket. 10 kolvsok eller något annat "häftigt" med jättebelägg monterad på samma effektiva radie som ett enkolvsok gör ingen skillnad. Visst kan man få vissa dynamiska effekter när man närmar sig gränslandet för överhettning, men när vi dimensionerar bromsar är det inget vi tar hänsyn till. Storleken på bromsbelägget dimensioneras av tyngden på bilen,. Ett litet belägg stannar bilen på samma sträcka som ett stort, men slits mycket mer. Vid dimensionering av nödvändig beläggarea har vi interna riktvärden på max energi per ytenhet för att klara livslängdskraven. Beräknat slitage är då i någon form av "normalslitage" från en normalkund. Detta matchas mot serviceintervallet för att inte tvinga in kunden till verkstad utanför normal service. Tjockleken på beläggen är en variabel för livslängden mellan beläggbyte också, men framhjulsdrivna bilar lider ofta av dåligt packningsutrymme på utsidan av bromsoket mot fälgen pga den tvärställda motorn som trycker allt utåt. Det är slagsmål om millimetrarna. Design vill ha dem för större frihet vid design av fälgarna medan provningsingenjörerna vill ha dem för att göra ett styvare bromsok, osv... Det är en balanserning av hur millimetrarna bäst utnyttjas. Stora belägg behöver många kolvar i calipern för att man ska få ett jämnt tryck över hela beläggarean annars utnyttjar man inte beläggytan. Ibland kan man se dåligt designade caliprar där beläggen blir som bananer och mest slitna i mitten. Då är beläggen för stora i förhållande till caliperns kolvdiameter. Beläggen absorberar ingen värme, det sköts av skivan. Visst kan friktionsmaterialet bli varmt men inte värre än att gummitätningen runt kolven på baksidan av belägget överlever. De fall då gummitätningen torkar sönder är när man kört riktigt hårt med väldigt slitna belägg. Utan isolerande friktionsmaterial kan beläggets bakplatta bli så varm att gummitätningen smälter. I simuleringar (AMS130-prov och Vmax till noll är vad som huvudsakligen är dimensionerande) beräknas hur mycket energi så behövs för att stoppa bilen. Energin från de dimensionerande proven ska kunna absorberas av bromsskivorna då vissa prov är så intensiva att det är väldigt begränsad avkylning som hinns med. Skivorna är därför ett rent värmemagasin. Design av caliper och nödvändig effektiv radie styr då diametern på skivan. Vikten man behöver i varje skiva styr tjockleken. Andra prov och simuleringar är verktig för att få till en välventillerad skiva. Utformningen av kylkanalerna är dessutom en variabel för NVH tuning av bromssystemet. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Bra bromsar är subjektivt, jag sa aldrig att stora belägg stannar bilen fortare. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Extremt intressant
Tack o lov var det inga totala överraskningar så helt borta var jag inte. Eldat upp gummitätningarna, check NVH på kylkanalerna blev däremot en överraskning, är det för vibrationer dvs bromsgnissel eller nåt annat? Och sen har jag en fråga till om du orkar. Om vi lägger energi/värme/kylning/överhettning helt åt sidan, max retardation sitter i däckens fäste och inte alls bromsutrustningen normalt... till en viss gräns. Vid vilken hastighet räcker normalt inte pedaltrycket föraren kan generera för att låsa bromsarna? Varierar självklart enormt massa men jag har ingen aning i vilken härad det ligger. Med varma rdäck sjunker det såklart men var är normalt? _________________ Magnus Thomé |
||||||
Då ber jag om ursäkt. Misstolkade ditt inlägg då det är extremt vanligt att man tror att stora caliprar är detsamma som bra bromsar och kort stoppsträcka. _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Det var väl bra! Jag vill verkligen inte att mina bromsinlägg ska tolkas som "pekpinne" eller besserwisser utan som en komplettering till vad många säkert redan har koll på. Likaså är min erfarenhet begränsad till min nuvarande anställning, det finns många som jobbat på många olika ställen och har en bredare kunskap om hur andra gör. Bromsarna jag och min grupp utvecklat har varit för helt vanliga Svensson-bilar och tillvägagångssättet behöver nödvändigtvis inte vara lika för race- eller sportbilar. Kylkanalerna kan användas för att flytta bromsskivans egenfrekvens och till viss del även massan på skivan. Karaktäristiken ändras om man har raka eller böjda "vanes". Att ersätta kanalerna med "pinnar" gör mer på vikten men även radien på själva "vanes'en"/kanalerna kan vara ett sätt att justera vikten. Det är ju inte så mycket men 40-50 gram kan räcka för att flytta tredje eller fjärde egenmoden på skivan 2-300 Hz och ljudproblemet försvinner. I första hand jobbar man med beläggen, tillsatser i "den svarta hemliga massan" (beläggtillverkarnas hemlighet. Vi bara beskriver vad vi vill haså försöker de leverera men vi som OEM får inte tillgång til receptet), fasningar på belägget eller något av det otaliga shimsen/skrikdämpande plattorna. Kommer man inte fram där kan det vara en lösning att jobba lite med skivan. I dagens moderna "bromsmodulatorer"/bromskontrollenheter (det som förr kallades ABS-enhet) har man ett max systemtryck ut i bromsrören på runt 160 bar, men det varierar lite mellan olika leverantörer. Vanligtvis behövs ca 120 bar för att låsa hjulen, men även det varierar lite såklart. Dessa sinnrika mekatronikklumpar är överjävligt snabba på att bygga tryck. De värsta har s.k "Time to Lock", dvs hur fort enheten generarar bromstryck nog för att låsa hjulen, på ca 150 ms. Så snabbt kan man såklart inte applicera pedaltryck men det används av alla olika funktioner i bromssystemet. Autobroms/nödbroms, esc, anti-roll (rundslagsskydd), mm, mm. Rent teoretiskt ska du kunna låsa hjulen även i toppfart. Man har ingen begränsning av systemtrycket i hög fart utan det är säkert andra egenskaper (fysik?) som gör att det är ovanligt med ABS-ingreppp i 250 km/h... Jag vet ärligt talat inte, någon annan som fylla i? Jag ska erkänna att jag har dålig koll på själva pedaltrycket som krävs för att uppnå tillräckligt systemtryck. Ska kolla med våra pedalexperter i vilken härad man brukar befinna sig i. Det finns i alla fall ett lagkrav att man med 500 N på pedalen ska uppnå 2,44 m/s2 retardation utan booster/servohjälp. Alltså det mekaniska bromssystemet med assistansen utslagen. Själva pedalen dimensioneras mot ca 3 kN pedalkraft (om jag minns rätt) men bromspedalen får ju aldrig gå sönder så det är ju hygglig marginal på den. Men 500 N är mycket högre kraft än man normalt använder i en personbil. Den som förväntar sig en vanlig bromsning tror att pedalen har fastnat om detta inträffar. Pedalen blir tokstum! Och så läser man att F1-förare lägger på över 100 kg på pedalen varje gång de bromsar... _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||||||
Ja jag gjorde nog en tankevurpa, max bromskraft bromssystemet kan generera är konstant oberoende fart. Och däckets maxgrepp är också konstant oberoende fart (om man ignorerar aeroreffekter). Så kan man låsa hjulen i 5kmh så kan man det i 500kmh. Däremot så uppfattar man max broms i 200kmh som att det inte händer så mycket i fartminskning jämfört med om man maxbromsar från 10kmh Bara G-kraften som är samma. Har jag virrat bort mig igen eller blev det rätt nu.
Varför upplever en del att vissa bilar "har så mycket bättre bromsar" när det borde vara "de har så mycket bättre däcksfäste". Om vi bortser och ignorerar skillander i hur lätta de är att dosera lagom, pedalkänsla (mjuk/stum) och hur lågt pedaltryck som krävs för olika retardation. Typ. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja du inte orkar jag nog inte räkna , men vi kan nog vara överens om att det är fortfarande dyrare med batteritekniken...Men borde ju sjunka väldigt fort.... _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Kan bara hålla med galet intressant! Jo kan även referera till pedalen i en F1, körde en riktigt bra F1 Simulator i Stockholm... -äää Bromsarna funkar ju inte -Du tar ju inte i!! -Äää....Jahaa...åfan va hårt det här var... Sen efteråt så fick jag höra att Marcus Ericsson hade kört denna simulator... Han tyckte den vara väldigt bra ,men bromsarna var lite för lätt trampade bara... WTF, tänkte jag..jobbigt att köra F1... _________________ Magnus Wideman Golf MK8 R PP & Cupra Born E-Boost https://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA https://www.instagram.com/faceliftgt |
||||||
Det är ju lite så det är att läsa inlägg om bankörning från folk som kör pendlarbil med taklucka på trackdays. Det är ju inte riktigt samma sak som att köra banbil under tävling. Mer att jämföra med snabb landsvägskörning utan övrig trafik. _________________ Anders Hansson |
||||||
Det är lugnt! Ditt inlägg var intressant och det uppskattas. Sen är det väl så att ibland skriver man saker som låter självklara för en själv men egentligen behöver läsaren läsa mellan raderna. Typiskt internet. _________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||||||
Allmänt banåkaforum Det här med el-bil på räserbanan | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 540 besök senaste veckan (9142 totalt) |