Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -94
<<   1, 2
3569 besök totalt
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Re:

carl.josefsson skrev:
skäms på mig som helt missat att kommentera hur galet snygg den är

/C


Tack! Stilen är ok. Skicket är rostfritt och nice from far.

_________________
Anders Svensson
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1885



Kul med fler Miator på rejsa! De är ju så fantastiskt tacksamma banbilar.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7167

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Torkel K skrev:
Kul med fler Miator på rejsa! De är ju så fantastiskt tacksamma banbilar.


+1. Snygg bil dessutom.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
Torkel K skrev:
Kul med fler Miator på rejsa! De är ju så fantastiskt tacksamma banbilar.


+1. Snygg bil dessutom.


Det gör inget om man är lite partisk

I Helgen blev det ett avbrott i altanbygget, grabben ville åka och köpa glass, utan tak.


Funkar ganska bra till det också faktiskt!

_________________
Anders Svensson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Jag tänkte bidra lite till tråden. Denna bilen har ju varit med på lite grejjer på sistone och som omväxling fastnade den i kameran.






Så ser bilen ut och låter utifrån. Och i den nedersta videon så ser man hur bilen går med fel förare också.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
SVKG Knutstorp

Knutan med SVKG var lika kul som som tidigare år, med bättre väder (inte 30 grader varmt). Finns mycket kvar att hämta (såklart) efter granskning av loggar, men lyckades med att förbättra mig från förra året med 1,11,87 som bäst. Bra fighter med bland andra Chris (grön Miata), Claes (Röd Miata) och Mats (grå Kadett)

Bilen gick som vanligt utan problem , varje pass, hela dagen. Funderar på lite mjukare fjädrar bak till nästa säsong...




Det kommer även ett par filmer.
Finns bilder och lite film i eftersnack-tråden.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=121770

_________________
Anders Svensson
Citera
Filip N
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 490



Re: SVKG Knutstorp

A_Svensson skrev:
. Funderar på lite mjukare fjädrar bak till nästa säsong...


Vad har du för fjäderkonstanter nu av nyfikenhet?

Och hur funkar den där bäversvansen till luftintag?
Går den ned framför kylaren och hämtar friskluft?
Hemmapulad eller går den att köpa?

Och ja, väääldigt snygg Miata!

/Filip

_________________
Filip Norén, Malmö | Mazda Miata NA | BMW 330Ci Cab E46 | Volvo V70N -06, men den pratar vi inte om...
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Re: SVKG Knutstorp

Fejlep skrev:
A_Svensson skrev:
. Funderar på lite mjukare fjädrar bak till nästa säsong...


Vad har du för fjäderkonstanter nu av nyfikenhet?

Och hur funkar den där bäversvansen till luftintag?
Går den ned framför kylaren och hämtar friskluft?
Hemmapulad eller går den att köpa?

Och ja, väääldigt snygg Miata!

/Filip


"Bävern" funkar fint. Luftfiltret sitter framför kylet. Det är i stort sett samma insugstemp som utomhustemp. Det är 3d-printat och sedan plastat utanpå med glasfiber, så det är i högsta grad hemmapul.

Fjädrarna har hårdhet 12kg fram och 8,7kg bak. Jag ska börja med att köra med mindre krängare bak (många tar ju t.o.m. bort den bak). Sedan kanske något steg mjukare fjädrar om det behövs.

Hittade en bild till.. Konbana med SVKG.

_________________
Anders Svensson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Re: SVKG Knutstorp

A_Svensson skrev:


Åfan, är den där framhjulsdriven?!

Du vet var det finns en originalkrängare att hänga dit. Och att det tar en kvart att göra det.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1885



Re: SVKG Knutstorp

A_Svensson skrev:

Fjädrarna har hårdhet 12kg fram och 8,7kg bak. Jag ska börja med att köra med mindre krängare bak (många tar ju t.o.m. bort den bak). Sedan kanske något steg mjukare fjädrar om det behövs.

Hmmm. nu var det ett tag sedan jag faktiskt forskade i detta. Mitt senaste inköp gick i ärlighetens namn till ungefär såhär: "Kent, skicka vad jag ska ha och vad jag ska betala.". Men om inget drastiskt har hänt på denna fronten de senaste åren vill jag påstå att 8,7kg är ovanligt hårt, parat med 12kg fram. Särskilt i en bil utan bur. Fjädrar är ju billigt - jag hade allt testat med t ex 7kg. Annars finns risk att du anpassar resten av bilen efter alltför hårda fjädrar bak, vilket är väldigt ineffektivt.

Kom ihåg att klockan aldrig ljuger - ibland känns det fort som fan, för att bilen är lynnig. När man fått till inställningarna känns det helt odramatiskt, men går snabbare.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Re: SVKG Knutstorp

Torkel K skrev:
A_Svensson skrev:

Fjädrarna har hårdhet 12kg fram och 8,7kg bak. Jag ska börja med att köra med mindre krängare bak (många tar ju t.o.m. bort den bak). Sedan kanske något steg mjukare fjädrar om det behövs.

Hmmm. nu var det ett tag sedan jag faktiskt forskade i detta. Mitt senaste inköp gick i ärlighetens namn till ungefär såhär: "Kent, skicka vad jag ska ha och vad jag ska betala.". Men om inget drastiskt har hänt på denna fronten de senaste åren vill jag påstå att 8,7kg är ovanligt hårt, parat med 12kg fram. Särskilt i en bil utan bur. Fjädrar är ju billigt - jag hade allt testat med t ex 7kg. Annars finns risk att du anpassar resten av bilen efter alltför hårda fjädrar bak, vilket är väldigt ineffektivt.

Kom ihåg att klockan aldrig ljuger - ibland känns det fort som fan, för att bilen är lynnig. När man fått till inställningarna känns det helt odramatiskt, men går snabbare.


Bilen är jättesnäll, men lite mer grepp bak i långsamma partier hade gjort nytta.

_________________
Anders Svensson
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
SVKG Kinnekulle

Efter att ha sett flera filmer från årets bankalas med SVKG fick jag tummen ur (trött småbarnsförälder läste jag i någon tråd...) och här får man åka med ett varv i alla fall. Mitt snabbaste för dagen.


_________________
Anders Svensson
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4544



Kul att se din körning från insidan, du har riktigt bra tempo

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
Tackar! Jag är nöjd med tanke på att däcken är >10 år gamla(!)

_________________
Anders Svensson
Citera
A_Svensson
Brämhult
Här sen Apr 2003
Inlägg: 102


Trådstartare
En liten tillblick innan körningen på Kinnekulle.....

Vintern bjöd på småfix: Oljeservice, ny växelspak (wow, vilken skillnad!), genomgång av bromsarna och förbättrad kylning - nu går all luft genom kylarna.


När bilen rullades ut efter vintervilan hade ett lite oväntat problem uppstått. Oljetrycksmätaren vilade stabilt på "0" efter uppstart.

Ny givare, kontrollerade så kablarna var hela, ny jordning till motorn, test med annat mätarhus.... inget hjälpte. Monterade dit en analog manometer i blocket och startade - oljetryck finns (borde väl börjat med det såhär i efterhand...)



Efter det hittade jag en fin lösning. Klickade hem nödvändigt material och in med lite extra kablar i mätarhuset och en separat givare.


Resultat.

_________________
Anders Svensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda MX-5 -94
<<   1, 2
3569 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande