Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 24 besök senaste veckan (35124 totalt) |
Re:
Det är väl inte mycket att skriva om, den där bubblan. Rostlagad i i golvet, 32hk motor, sänkt, avsmalnad framvagn och breddade plåtfälgar runt om ![]()
Ja, det har dröjt för länge. Skyller på hus och barn ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Har börjat skissa på en ny växelspak då original som jag förlängt (i båda ändar) har knäckts två gånger, ett slag på över 100mm och att känslan är inte så tight som jag öskar.
CAE har riktigt fina växelspakar/spakställ men jag har tyvärr svårt att motivera priset på 14000kr! Wirena kostar 2000kr och med tanke på att detta är en stor del av mitt jobb till vardags så är det bara att börja CADa och göra samma sak, ta inspo från de etablerade märkena. Det finns coolerworx, RTD mfl som har likande grejer och jag har inte hittat något till 306 Självcentrerande vid spaken, kolfiberspak, har hittat bronsbussningar jag tänkt använda och lite andra standardkomponenter. Pianotråd är inhandlat så jag kan köra min egen "torsion spring" (vridfjäder?). Det som jag har svårast att hitta just nu är kabel med kort slaglängd, får max vara 50mm men gärna mindre. Detta då från infästning till spak blir för lång med över 50mm. Någon som har tips? Sista utvägen blir nog att köpa CAE-kablar faktiskt.. ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Intressant! Jag har också tittat på att bygga eget spakställ, eftersom CAE inte riktigt känns motiverbart och allra helst inte om man måste modifiera delarna innan de passar i bilen. Men hur är det, har du vajrarna/stagen ovanpå eller inuti "kardantunneln" i 306an?
_________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Re:
Staget (det är bara ett stag) sitter under bilen i avgastunneln. Ska sätta wirarna inne i bilen och gå genom torpedvägg eller ut i framkant av tunneln. Någon som läser tråden och har CAE, visst kör de stålpinne rakt i alublocken utan bussning? Just nu har jag designat för bussning men det kanske är lite overkill? Blir iofs bara 5 bussningar tror jag så priset gör mindre skillnad. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Det visade sig i morse att jag kammade hem utlottningar av en plats som wildcard i timeattacknu.se
![]() ![]() Då bilen är helt strippad på el och motorhärvan har fått lite provisorisk plusmatning så var det dags att fixa sladdar till den yttre belysningen ikväll. Sagt och gjort, letar fram dem gamla härvan och klipper ner den så det finns kablar för halvljus, parkeringsljus, blinkers runt om, bakljus och bromsljus. Nu ligger det märkt och redo att kopplas in i säkrings/reläboxen. Hoppas jag klarar mig på en box och inte behöver utöka med en till. No pics today Listan inför tävlingen är längre än jag önskade men jag ska nog ro ihop det! Släpet som jag brukar låna fanns tillgängligt den helgen tack och lov. Sen var nästa problem en dragbil, som får dra 1500 kg, för jag har bara B och C-kort. Lastbilen är nerplockad för bromsrenovering så den kan jag inte ta. Det visade sig att mamma och pappas Peugeot 508 får dra 1500-släpet. Klarar sig in precis med 1999kg i totalvikt på bilen och över 1500kg i tjänstevikt! Trodde det skulle vara en omöjlighet att hitta en bil som inte var en gammal V70 eller 406.. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
_________________ Tommy Karlsson |
||||
Cool med en gammel 306 i timeattack.......Jeg har kort 2 biler med CAE skifter de virker ok men mit skifte i rallybilen (206) skifter 110% perfekt og det var meget billigere end CAE, prov at kigge på. https://www.satchellengineering.co.u
De korer ikke med kabler så du skal kore med hårde motorophæng men det gor du nok allerede, har også set flere der skal skifte kablerne i CAE hvis de har fået for meget varme. _________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Skyline R33 GTST e46 Cabrio |
||||
Re:
Har kollat på den sidan innan men problemet är att de är 3" i slag. Det gör att avståndet från kulled till infästning blir för lång och inte hanterbart i motorutrymmet. Spakstället skulle behöva förlängas 50mm _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Re:
Jag har haft ögonen på satchshift länge men det fungerar inte med mitt grenrör har jag kommit fram till tyvärr ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Får bli en skriftlig uppdatering igen.
Jag har dragit kablar för alla ljus nu, saknar kontakt till bromsljuskontakten nu men det ska jag fixa i helgen eller i nästa vecka. Så snart ska det kopplas in till säkringsboxen och det vare ljus! Lite som står på min to-do är: Byte batterilåda då de kräver sluten batterilåda Svetsa fast nytt stolsfäste i karossen Fixa dörrsidor Köpa lite grejer hos hovleverantören, som strömbrytare, batterilåda och ljuddämpningsmatta Ljuddämpningsmattan tänkte jag sätta på glasfiberluftboxen i hopp om att det skulle kunna få ner insugsljudet något enstaka db. Jag ligger idag närmre 95 db och jag har fått problem när jag inte är ensam vid mätpunkten och jag vet faktiskt inte om problemet är i fronten eller där bak faktiskt.. _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Jeg har en kompis som korer race i en 306 med 2,3ltr xu10 og 48mm spjældhuse, han korer også med MAXI indsugning og har haft problemer med for meget stoj , han har klistret bitumen plader på indsug. boksen det hjalp, han har 2 potter på men på Knutstorp skulle der en ekstra på alligevel.
![]() God dag ![]() _________________ Flemming Malchau Peugeot 206 WRC- replica 210hk - 220 nm Sonett mk.3- rwd - turbo Corrado VR6 Skyline R33 GTST e46 Cabrio |
||||
Re:
Har fått svartflagg en gång på knutstorp som det är just nu. Det jag gjorde för att "lösa problemet" då var att jag satte en snurrade ihop en tygbit och tejpade fast den för 1/3 av bredden av insuget, sen klarade jag mig resten av dagen. Jag blev svartflaggad på andra eller tredje passet vill jag minnas så det är bara problem tillsammans med andra _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Re:
Kul! Peugeot 307 var favoriten när man läste Bilsports GTi-test, 167 hk var ju lite mer än de flesta samtida förutom Clio Sport, och den snyggaste karossen. Hoppas du får ihop prylarna i tid ![]()
En parentes är att tjänsteviktsregeln är skrotad sedan ett antal år (2013), enbart 3500 kg totalviktsumma som styr B-kortsbegränsningen numera. Så för att dra ett 1500 kg-släp räcker det att totalvikt på bilen är max 2000 kg (och att den får dra 1500 kg tekniskt sett då, men det ger "bara" överlast och inte olovlig körning). _________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
||||
Re:
Jo, men det är en rätt schyst grundbil. Bakvagnen är väl en begränsning men på en originalbil gör bakvagnen att bilen är ruskigt kul att köra. Ja, se där.. sådär gammal är jag och att jag helt ouppdaterad. Sen kanske det inte är så vanligt att en lätt bil har dragvikt som är mycket högre än tjänstevikten ändå. Tack för uppdateringen! _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Re:
Vi har väl likadana grenrör? Jag har filat lite på mitt satchshift och hoppas på att det ska funka. ![]() _________________ Robert Briby ______________________________________ pugaction.se |
||||
Re:
Vi har väl likadana grenrör? Jag har filat lite på mitt satchshift och hoppas på att det ska funka. ![]() Jo, men vi har olika bilar ![]() Vare ljus! Imorgon har jag bromsljus också. Stora punkter kvar: Plåt på dörrsidorna Svetsa fast stolsunderrede då jag inte gillade de gamla plus ny stol ![]() ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Kopierar in texten från Peugeot Sport Club
Helgen och Timeattack - inte som planerat och ras Fredagen tog saker och ting längre tid än planerat. Däcken på släpet skulle läggas om och jag skulle sätta en aluplåt som dörrsida. Men det blev klart och helt klart godkänt! Lasta, packa och upp i sägnen vid 22-23-tiden. Problemet är dock att jag ska vara uppe på Kinnekulle om 8-9h så det blir inte mycket sömn. Sätter klockan på 2 och sover igenom det, frugan väcker mig 3.10 och jag får panik! Ner i duschen, ut och släng av laddaren från batteriet och bränner iväg. Kommer iväg runt 3.30 och det ska ta 4h enligt GPSen men jag har släp så jag har räknat med 5h att köra upp. Besiktningen stänger 8. Jag är riktigt efter i schemat. Så det är bara att lägga farthållaren på vad skyltarna visar och hoppas farbror blå håller sig borta. Upp till Gbg, hämtar upp Peder på vägen, vidare till Kinnekulle, kommer dit ungefär 7.30 vilket blev perfekt för besiktning. Lasta av, kör bort till bes, ett hål i golvet behöver tejpas. Av en slump parkerar bredvid Eddie som kör 206 RC. Förbereder det sista inför warm up. Sätter ljuddämpningsmatta på insuget för att minska resonans. Kör bort till lineup och checkar in. Sjukt nervös ändå. Ut på banan och redan efter första svängen växer hornen fram, det är här bilen ska vara, det är här det är kul! (Körde bilen i veckan men det var inte alls kul att köra den på gatan, det blev lite av en antiklimax) Bygger lite värme i däcken, den greppar bra men jag har aldrig kört Kinnekulle så vid ett par tillfällen svängde banan lite mer än jag räknade med. Tog apex helt fel men nästkommande varv blev bättre. Släpper förbi en 135i för jag tar det fortfarande lugnt. Ut på långa rakan nu ska det gasas! 135i kör ifrån och jag är ikapp i den långa högersvängen efter bron. Ligger BMWn i röven nästan hela varvet och den drar ifrån på rakan igen. Efter start-mål hoppar växeln ur och det rasslar till. Jag panikbromsar, låser hjulen och slänger mig till kanten. Bilen går inte just nu att rubba, varken fram eller bak för hand så hjullastaren åker fram och jag får åka skämsplåten. Men inget oljespill så det var skönt iaf. Väl på min plats igen börjar vi felsöka lite, lägger den i växel och drar bilen bakåt, bilen rullar och motorn gick baklänges. Men det låter lite från motorn så det var bara att börja leta om man hittar några hål. Jodå! Där tittar lamellen ut! Och det är färdigkört för dagen. (Kollar ni på videon så hör ni när det går sönder) Det blev en kort visit, två fulla varv med 1.07.5 som bäst på andra varvet. Denna bilen har lätt 5 sekunder att kapa efter ett par pass och med rätt spårval ska nog närmre minuten gå att nå. Jag fick mersmak, jag vill ha mer. Jag vill ha revansch! Har en rasad låda hemma med rasad trea. Så ska bygga ihop de två lådorna till en ny. Frågan är om jag ska köra lättat svänghjul med originaltyp av koppling eller om jag ska kolla lite på flerskivig koppling på mindre diameter. Lär behöva köpa in nytt svänghjul och koppling ändå. Tack till alla som kom fram och sa hej! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
Ajajaj. Men klockrent att du fick känna på och bli taggad att fortsätta! Jag kom jättesent på lördag och då hade du antagligen dragit sen länge, såg iaf ingen 306 GTI i den klassiska guldfärgen (provkörde och suktade efter just en sån när det begav sig)
_________________ ![]() |
||||
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld ![]() Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 24 besök senaste veckan (35124 totalt) |